۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو فورد ازجمله پیکاپ F-150، هاچبکهای فیستا و فوکوس، سدان فیوژن و کراساور اسکیپ فراخوانی شدهاند. فورد فیوژن ۲۰۱۶ دومینبار است که بهدلیل مکانیزم خراب قفل درها فراخوانی میشود.
فراخوان خودروها بار سنگینی روی خودروسازان است. شرکتها در مونتاژ محصولاتشان سعی فراوانی میکنند تا بعد از فروش ایرادی بهوجود نیاید؛ ولی این موضوع همیشه طبق برنامه پیش نمیرود. نمونهاش فراخوان خودروهای مجهز به ایربگهای تاکاتا در سال ۲۰۱۵ است که تا آن زمان، بزرگترین فراخوان خودرویی تاریخ آمریکا بود. اکنون نیز شرکت فورد در حال فراخوان محصولاتش بهدلیل دو مشکل است.
خودروهای فراخوانشده طیف وسیعی از مدلهای فورد را شامل میشود که در کارخانههای مختلف و سالهای متفاوت تولید شدهاند. یکی از ایرادات به ضامن قفل درها مربوط میشود که وظیفهی بسته نگهداشتن دَر را هنگام حرکت ایفا میکند. در فصلهای گرم سال، این ضامن دراثر استفاده شکننده میشود و ترک میخورد؛ درنتیجه، درِ خودرو ممکن است موقع حرکت بازشود.
فورد سامانهای راهاندازی کرده است که دارندگان خودروها در آن، کد قفل درشان را روی وبسایتی ثبت و درصورت نیاز برای طی مراحل تعمیر، به نمایندگیها مراجعه میکنند. طبق اعلام این شرکت، تاکنون ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار دستگاه با ایراد مذکور شناسایی شدهاند. درادامه، فهرستی از این محصولات را مشاهده میکنید.
مدل خودرو | سال ساخت | کارخانهی مونتاژ | تاریخ مونتاژ |
---|---|---|---|
فورد فیستا | ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ | کواوتیتلان مکزیک | ژانویهی ۲۰۱۰ تا اکتبر ۲۰۱۳ |
فورد فوکوس | ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ | میشیگان آمریکا | اکتبر ۲۰۱۰ تا ژانویهی ۲۰۱۵ |
فورد فیوژن | ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ | ارموسییو مکزیک | مه ۲۰۱۲ تا اکتبر ۲۰۱۳ |
لینکُلن MKZ | ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ | ارموسییو مکزیک | ژوئیهی ۲۰۱۲ تا اکتبر ۲۰۱۳ |
فورد اسکیپ | ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ | لوییویل کنتاکی آمریکا | دسامبر ۲۰۱۱ تا ژانویهی ۲۰۱۵ |
فورد C-Max | ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ | میشیگان آمریکا | فوریهی ۲۰۱۲ تا ژانویهی ۲۰۱۵ |
فورد فیوژن | ۲۰۱۴ | فلتراک آمریکا | ژوئن ۲۰۱۳ تا اکتبر ۲۰۱۳ |
فورد ترانزیت کانکت | ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ | والنسیا اسپانیا | اوت ۲۰۱۳ تا فوریهی ۲۰۱۶ |
فورد موستانگ | ۲۰۱۵ | فلتراک آمریکا | فوریهی ۲۰۱۴ تا آوریل ۲۰۱۵ |
لینکًلن MKC | ۲۰۱۵ | لوییویل کنتاکی آمریکا | نوامبر ۲۰۱۳ تا ژانویهی ۲۰۱۵ |
فورد فراخوان جداگانهای نیز برای پیکاپ F-150 داده است که مدلهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ مجهز به موتور ۳/۵ لیتری اکوبوست را شامل میشود. ایراد در سیلندر بزرگتر ترمز است که روغن ترمز از آن بهداخل بوستر ترمز نشت میکند؛ درنتیجه، عملکرد ترمزها کاهش پیدا میکند؛ بدون اینکه راننده متوجه آثار نشتی روغن شود. این مشکل به چرخهای جلو مربوط میشود که با مراجعه به نمایندگی، سیلندر بزرگتر و درصورت وجود نشتی روغن، بوستر ترمز نیز تعویض میشود.
طبق تخمین فورد، ۲۹۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه مشکل ترمز دارند که تاکنون هفت مورد تصادف بهدلیل نقص سامانهی ترمز گزارش شده و ازاینمیان، دو تصادف باعث صدمهی سرنشینان شده است.
پاسخ ها