شرکت چمنزار

شرکت چمنزار

چمن مصنوعی فوتبالی

بهتر است بدانید چمن مصنوعی ورزشی اولین بار در اواخر دهه ۶۰ میلادی در ورزشگاهی در هیوستون آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن، استفاده از این محصول به شدت محبوب گردید. زیرا این شهر در ایالت تگزاس آمریکا آب و هوای مساعدی نداشت و همین امر رشد چمن طبیعی را با چالشهایی رو به رو کرده بود. اما در اوایل دهه ۷۰ میلادی، تولید چمن مصنوعی با مشکلاتی رو به رو شد. زیرا برخی از کمپانی‌های سودجو محصولاتی را تولید کرده بودند که سریع خراب می شدند و این الیاف در برابر تابش نور آفتاب به سرعت از بین می‌رفتند.

همچنین ورزشکارانی که بر روی این چمن‌ها بازی می‌کردند دچار شکستگی‌هایی شده بودند. یکی از دلایل این امر تجمع آب در اثر بارش برف و باران بود. اما در سال ۱۹۷۴ لیگ فوتبال آمریکا اعلام کرد که این محصولات هیچ مشکلی برای سلامتی ندارند و تنها باید استانداردهایی در تولید آنها رعایت شود. بعد از آن سازمان فیفا نیز اعلام کرد که چمن مصنوعی می‌تواند در زمین‌های ورزشی از جمله زمین فوتبال مورد استفاده قرار گیرد، تنها استانداردهای نصب آن مانند سیستم زهکشی باید به خوبی اجرا شود.

 

ویژگی‌چمن مصنوعی فوتبال

بازیکنان فوتبال به مدت ۹۰ دقیقه ( و یا در برخی موارد بیشتر) بر روی چمن مصنوعی می‌دوند. با اینکار انرژی زیادی را از پاهایشان به زمین انتقال می‌دهند و چمن مصنوعی تحت فشار فیزیکی بالایی قرار می‌گیرد. به همین دلیل یکی از ویژگی‌های چمن مصنوعی فوتبالی این است که الیاف آن تراکم بالایی داشته باشند. یکی از راهکارهایی که فیفا برای بالابردن استقامت و مقاومت چمن مصنوعی بر آن تاکید دارد استفاده از مواد پرکننده مانند سیلیس و یا گرانول است که باید در بین الیاف چمن مصنوعی تزریق شوند.

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که از بتون و آسفالت نباید در سیستم زیرسازی زمین فوتبال استفاده شود. زیرا در این صورت انعطاف پذیری چمن مصنوعی کاهش پیدا می‌کند. چمن مصنوعی می‌تواند بر روی سطوح تسطیح شده که شیب مناسبی دارند نصب و اجرا شود. سازمان فیفا برای اجرا و نصب چمن مصنوعی در متراژ بالای ۸۰۰ متر استفاده از روش زیر سازی unbound را ارائه می‌دهد. در این روش سرعت تخلیه آب ده برابر بیشتر از چمن طبیعی است. ساختار چمن مصنوعی به گونه‌ای است که آب در بافت آن جذب نمی‌شود.

ویژگی‌چمن مصنوعی فوتبال در یک نگاه

  • ارتفاع الیاف ۵۰ میل (طبق استاندارد زمین‌های فوتبال)
  • الیاف منعطف و برگشت پذیر
  • الیاف ایستا
  • تراکم بالای الیاف

مزیت‌های چمن مصنوعی فوتبال

  • این وقتی است که چمن‌های مصنوعی فوتبالی، می‌توانند روی سطوح تسطیح شده، که شیب مناسبی دارند، به اجرا دربیاند؛ مدیران فیفا برای متراژهای بالای ۸۰۰ متر، راه‌کارهای خاص خودش رو، ارائه داده‌اند؛ مثل سیستم زیرسازی به روش unbound .
  • این موضوع اهمیت اقتصادی بسیار بالائی داره که زمین چمن مصنوعی، می‌تواند برای ده سال هم عمر کند و این یعنی، یک صرفه جویی بزرگ برای علاقه مندان فوتبال؛ البته ما باید به عنوان استفاده کننده، اصول نگه­داری از چمن مصنوعی را خوب بلد باشیم و رعایت کنیم.
  • موضوع بسیار مهم دیگر این است که این چمن مزیت اقتصادی دارد. اگر از چمن مصنوعی به خوبی نگهداری شود به مدت ۱۰ سال می‌تواند عمر کند.
نکته:

جالب است بدانید که، امروزه بیش از ۵۰۰ زمین چمن مصنوعی در شهر تهران وجود دارد، که به ۱۲۰۰ تیم ورزشی کوچک و بزرگ، سرویس می­‌دهند. با توجه به این موضوع، رعایت اصول نگه­داری از چمن مصنوعی، می‌تواند باعث جلوگیری از هدررفتن پول و زمان، در این مجموعه‌ها شود.

  • اجرای چمن مصنوعی فوتبال، با فناوری روزنه‌های زهکش و سیستم زیرسازی unbound هنگام تخلیه آب، ده برابر نسبت به مدل طبیعی، افزایش سرعت دارند. جالب است که بدانید جذب آب در بافت چمن مصنوعی صفر درصد است. یعنی آبی که در بافت آنها وجود دارد به طور کامل دفع می‌شود و ایجاد مشکل نمی‌کند.
شرکت چمنزار
شرکت چمنزار

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋