cardpardaz

cardpardaz

معرفی انواع کارت مایفر هوشمند

 

 

کارت مایفر چیست؟
MIFARE یک فناوری کارت غیر تماسی است که در سال 1994 توسط شرکت فیلیپس(Philips) معرفی شد. این کارت عمدتاً برای کارت حمل و نقل استفاده می شد، اما قابلیت های تکنولوژیکی آن به سرعت آن را به یکی از محبوب ترین کارت های هوشمند برای ذخیره داده ها و ارائه کنترل دسترسی تبدیل کرد. همه کارت‌های مایفر با الزامات استاندارد صنعتی ISO14443A مطابقت دارند و مانند سایر کارت‌های غیرتماسی، از یک آنتن و تراشه داخلی استفاده می‌کنند که زمانی که کارت در میدان مغناطیسی کارت خوان قرار می‌گیرد، واکنش نشان می‌دهد. کارت‌های MIFARE با فرکانس 13.56 مگاهرتز کار می‌کنند و توسط  NXP Semiconductors – بخشی از Phillips Electronics ساخته شده‌اند. کارت مایفر از انواع کارت های PVC است که در گروه کارت های هوشمند (RFID) محسوب می شود. این کارت ها به آن دلیل هوشمند نامیده می شوند که قابلیت ذخیره کردن اطلاعات  بر روی حافظه کارت را دارند و دارای یک آنتن جهت خواندن و وارد کردن اطلاعات هستند.کارت های مایفر از نوع کارت های غیر تماسی (Contactless) هستند. برای خواندن اطلاعات کارت های غیر تماسی لازم نیست ، کارت در تماس با دستگاه های کارت خوان قرار بگیرد و کافی است نزدیک با آن باشد. این کارت ها از لحاظ میزان ظرفیت حافظه در دو نوع 1K و 4K وجود دارند  و بر حسب نوع حافظه به کلاسیک، دسفایر و پلاس و آلترالایت تقسیم می شوند. این کارت ها معمولا برای چاپ کارت باشگاه مشتریان، چاپ کارت دانشجویی، بلیط الکترونیکی، کارت حضور و غیاب، کارت شناسایی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کاربرد کارت‌های مایفر
مزایایی که نام بردیم به این معنی است که استفاده از کارت‌های فناوری MIFARE عملاً بی پایان است. موارد استفاده‌ی آن‌ها عبارتند از:

  • بلیط حمل و نقل با کارت‌های Mifare برای سفرهای هوشمند و پرداخت غیرنقدی پشتیبانی می‌شود
  • خدمات باشگاه مشتریان که برنامه ای است که در ازای وفاداری مشتری به شرکت (که در خرید آشکار می‌شود) به گروه خاصی از مشتریان خود مزایایی ارائه می‌دهد مانند کارت‌های وفاداری فروشگاه‌ها
  • کارت شناسایی کارکنان (در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها از کارت شناسایی کارکنان برای افزایش امنیت استفاده می‌کنند. که معمولاً برای شناسایی افراد و محدود کردن دسترسی به مناطق خاص داخل ساختمان یا تاسیسات بزرگ استفاده می‌شود.)
  • کارت‌های سوخت
  • جهت کارت های دانشجویی و کارت های پرسنلی  جهت حضور و غیاب کارمندان : با ذخیره شدن اطلاعات فرد در این کارت ها، آن شخص میتواند در مراکز مختلف دانشجویی مانند رستوران، استخر،کتابخانه و….از آن استفاده کند.
  • استفاده در باشگاه های ورزشی و استادیوم ها، استخرها، موزه ها، کتابخانه ها، جایگاه های سوخت ، شهربازی و…
  • هتل ها: با قرار دادن یک کارت هوشمند در اختیار شخص آن فرد میتواند از تمامی مزایای آن هتل و همچنین جهت قفل کردن و باز کردن درب اتاق از آن استفاده کند.
  • کارت های عضویت، کارت اهدای خون، کارت های شهروندی، کارت های توریستی، کارت های سلامت و ….

 

مزایای کلیدی کارت مایفر چیست؟
زیبایی فناوری MIFARE این است که امکان استفاده از کاربردهای متعددی را می‌دهد که سایر کارت‌ها از آن استفاده نمی‌کنند. این کاربردها عبارتند از:

  • رمزگذاری امنیتی پیشرفته که شبیه سازی آن دشوار می‌باشد (کارت‌های مایفر به دلیل کدگذاری اطلاعات از امنیت بالایی برخوردارند)
  • این فناوری منحصر به کارت نیست و در فرم‌های کلیدی و برنامه‌های کاربردی تلفن‌های هوشمند نیز موجود است
  • یک شناسه منحصر به فرد برای هر محصول MIFARE ارائه شده است.

 

انواع کارت مایفر 

کارت های مایفر به چهار دسته تقسیم می شوند:

  • کارت مایفر کلاسیک

این کارت ها اساساً یک ابزار ذخیره سازی هستند. مایفر کلاسیک که دارای حافظه  1k و 4k  است، جهت وارد کردن اطلاعات به کار میرود . این کارت ها مناسب برای کیف پول الکترونیکی، کنترل دسترسی، کارت شناسایی، حمل و نقل ، پارکینگ و …. مورد استفاده قرار می گیرندو عموماً بیشتر از سایر کارت ها به کار میروند.
 

  • کارت مایفر دسفایر

کارت دسفایر، به بهترین وجه در خدمت کسانی است که به دنبال کارتی هستند که بتواند داده ها را با حداکثر سرعت و امنیت انتقال دهد. اغلب برای ارائه ترکیبی از برنامه ها در کارت هوشمند استفاده می شوند. کارت هایی که ظرفیت انجام پرداخت های خرد بدون تماس را دارند. به عنوان مثال ، نوعی شناسایی ، کنترل دسترسی و عضویت را دارند. می توانند از امنیت و حفاظت از حریم خصوصی دسفایر بهره مند شوند. به بیان ساده تر ، این پیشرفته ترین کارت های مایفر است و ایده آل برای ذخیره اطلاعات حساس و انجام معاملات امن است. در دو نوع کارت دسفایر 1K و کارت دسفایر 4K وجود دارد که تقسیم بندی حافظه بر خلاف مایفر های کلاسیک مطابق سلیقه و کاربری به وسیله خود کاربر تعیین می گردد. این کارت ها  نسبت به کارت های کلاسیک سطح امنیت بسیار بالاتری دارند و از رمز نگاری سه گانه استفاده می کنند. این کارت برای کسانیکه حساس در ذخیره اطلاعات شخصی خود هستند مناسب است مانند کارت های دانشجویی و انواع دسترسی ها و همچنین حمل و نقل عمومی و ….

  • کارت مایفر آلترالایت

مایفر Ultralight حافظه کمتری نسبت به Classic و DESFire را دارا هستند، کارت های مایفر Ultralight گزینه ای ایده آل برای کارت ارزان و با حجم بالا هستند. EV1 همچنین شامل سیستم  ضد جعل است. این سیستم با سیستم “بررسی اصالت” NXP کار می کند تا خطر تکثیریا کلون شدن را به حداقل برساند. بنابراین از نظر ابزار صنعت ، آن ها برای بلیط های یکبار مصرف مناسب ترین هستند. کارت های تولید شده با این تراشه ارزان قیمت هستند. این کارت ها به دلیل داشتن حافظه پایین اغلب برای کارهای یکبار مصرف مانند بلیط های یکبار مصرف در حمل و نقل عمومی، ورود به نمایشگاه و استادیوم ها بکار میروند.

  • کارت مایفر پلاس 

MIFARE Plus یک نسخه استاندارد و رو به جلو از سیستم های MIFARE Classic است و پیکربندی شده است تا از یکپارچگی داده بالایی برخوردار باشد. مایفر پلاس به عنوان جایگزینی برای کارت های کلاسیک بر اساس AES 128 بیتی معرفی شده  و نسبت به سیستم‌های قبلی از ارتقاء امنیتی بالاتری برخوردار است. و بیشتر جهت بلیط حمل و نقل ، عوارض جاده ها ، پارکینگ و کنترل دسترسی و … به کار می رود.

cardpardaz
cardpardaz

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋