بیتوته😎😍

بیتوته😎😍

مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی
توسط ۹۲ نفر دنبال می شود
 ۵ نفر را دنبال می کند

همه چیز درباره بازار وکالت شیراز

همه چیز درباره بازار وکیل شیراز



بازار وکیل شیراز

 

یکی از دیدنی‌ترین مجموعه‌های تاریخی شیراز، مجموعه وکیل است. این مجموعه شامل حمام، مسجد و بازار وکیل شیراز یادگاری به‌جامانده از موسس سلسله زندیه، یعنی کریم‌خان است که در دل بافت تاریخی شیراز خودنمایی می‌کند. اگر قصد خرید بلیط ارزان هواپیما و سفر به شیراز را دارید و به دنبال بازاری سنتی برای خرید بهترین سوغاتی‌های این شهر هستید، ادامه مطلب را بخوانید تا با بازار وکیل در شهر شیراز آشنا شوید.

 

بازار وکیل یا بازار وکیل‌الرعایا یکی از شناخته‌شده‌ترین بازارهای سنتی و بناهای تاریخی کشورمان است که به فرمان کریم‌خان زند ساخته شد. این بازار در حال حاضر در مرکز شهر شیراز، ضلع شرقی میدان شهرداری قرار دارد. البته اگرچه معمولاً از بازار وکیل یاد می‌کنیم، اما این مجموعه تنها یک بازار نیست و بناهای مختلفی را در خود جای داده است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

 

قدمت بازار وکیل شیراز

ساخت بازار وکیل به دستور کریم‌خان زند در شیراز انجام شد. از آنجایی که کارشناسان معتقدند این بازار شباهت زیادی به بازار قیصریه شهر لار دارد، روایت‌هایی موجود است که نشان می‌دهد کریم‌خان زند پس از سفر به شهر لار و دیدن آن بازار، دستور ساخت بازار وکیل شیراز را داده است.

ساخت این بازار با هدف ایجاد مجموعه‌ای متمرکز برای دادوستد و تجارت در شهر شیراز، در سال ۱۱۷۲ هجری قمری آغاز شد و در سال ۱۱۹۳ پایان یافت. پس از تکمیل ساخت بازار، این مجموعه به سرعت رونق می‌گیرد و تمامی فعالیت‌های تجاری اعم از خریدوفروش کالا، مبادله کالا با کالا، مبادلات ارزی و... در آن انجام می‌شود.

 

معماری بازار وکیل شیراز؛ زیبای تاریخی

در ساخت مجموعه بازار وکیل شیراز از بازار قیصریه لار که در دوران صفویه و حکومت شاه عباس اول ساخته شده بود، الگوبرداری شده است. برای ساختمان این بنا از گچ، آهک و آجر استفاده شده و ستون‌های سنگی مستحکمی نیز برای حفظ استحکام سازه به کار گرفته شده است. سقف بازار وکیل مانند بازار سرپوشیدۀ اصفهان، بلند و مرتفع است و در بخش‌های مختلف سقف، روزنه‌هایی قرار دارد که باعث روشنایی بازار با نور خورشید می‌شود.

 

ارتفاع طاق‌های سقف بازار از سطح زمین، ۱۰ متر است و باعث می‌شود فضا گسترده‌تر دیده شده و تهویه هوا بهتر اتفاق بیفتد. از لحاظ معماری سه فضای جداگانه در این بازار به چشم می‌خورد:

گذرگاه که محل عبور و مرور مشتریان است؛

حریم مغازه که حدود ۲ پله از سطح زمین بالاتر است؛

فضای مغازه که محل کسب‌وکار و خریدوفروش است.

پلان بازار وکیل شیراز دو گذرگاه در جهت شمالی–جنوبی و شرقی–غربی را نشان می‌دهد که بر یکدیگر عمود می‌شوند و مانند علامت + یکدیگر را قطع می‌کنند. در نقطه تلاقی این دو گذرگاه، چهارسوق قرار دارد که نقطه مرکزی بنا را تشکل می‌دهد. اگر ساکن دیگر شهرهای تاریخی ایران مانند مشهد، اصفهان، تبریز و... هستید، حتما بلیط هواپیما مشهد شیراز را تهیه کرده و خود را به تماشای این شهر و بازار دیدنی آن میهمان کنید.

 

بازار وکیل؛ یک بازار و صد جاذبه

اگرچه بازار وکیل شیراز مشهورترین بخش مجموعه وکیل است، اما این مجموعه بخش‌های دیگری هم دارد که در ادامه، به هر یک از آنها اشاره خواهیم کرد.

 

سرای مشیر

سرای مشیر یا سرای گلشن در جنوب شرقی بازار وکیل قرار دارد و یکی از بازارهای قدیمی شیراز محسوب می‌شود. این بنا در دوران قاجار توسط ابوالحسن خان مشیرالملک ساخته شد. سرای مشیر به دلیل تزیینات خیره‌کننده‌، کاشی‌کاری‌های رنگارنگ، گچ‌بری‌های هنرمندانه، آینه‌کاری‌های برجسته و نقاشی‌های دیواری متنوع شهرت دارد. در حال حاضر، سرای مشیر به عنوان موزه مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد و در بازار آن نیز صنایع دستی شیراز، لباس‌ها و پارچه‌های سنتی و آثار هنری به فروش می‌رسد.

 

مسجد وکیل

مسجد وکیل در غرب بازار و در انتهای راسته شمشیرگرها قرار دارد و مسجدی با معماری شاخص ایرانی است. مسجد وکیل شیراز با دو شبستان جنوبی و شرقی ساخته شده که شبستان جنوبی آن ۵ هزار مترمربع مساحت دارد و روی ۴۸ ستون سنگی یکپارچه استوار و پابرجا ایستاده است.

 

کافه‌های متنوع

با توجه به بافت سنتی، اهمیت تاریخی و زیبایی بناهای مجموعه وکیل شیراز، در اطراف این مجموعه شاهد وجود کافه‌های گوناگونی هستیم. برخی از این کافه‌ها عبارتند از:

کافه سی تو: این کافه در بازار وکیل، راسته جنوبی، راسته شمشیرگرها واقع شده است.

کافه فیل: این کافه با بافت سنتی و نوستالژیک در ورودی مسجد وکیل قرار دارد.

کافه ژولپ: این کافۀ محبوب در محوطه ورودی بازار قرار دارد که چشم‌انداز زیبایی به بازار و مسجد وکیل دارد.

 

رستوران‌های رنگارنگ

اگر به بازار وکیل رفتید و هوس کردید از غذاهای لذیذ و خوش‌طعم شیرازی‌ها بچشید، رستوران های سنتی شیراز که در محدوده بازار وکیل قرار گرفته‌اند را فراموش نکنید:

رستوران شرزه: یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های شیراز در همسایگی بازار وکیل؛

رستوران سنتی قوام: کافه‌رستورانی با منوی کامل غذاهای سنتی و امکان بیرون‌بر، بسیار نزدیک به مسجد وکیل؛

رستوران سنتی تاریخی وکیل: از معروف‌ترین رستوران‌های این شهر با دکوراسیون حمام سنتی و منوی ایرانی لاکچری.

 

بازار وکیل شیراز

 

سوغات بازار وکیل شیراز

خرید کردن و سوغاتی خریدن یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر هر سفر است، به ويژه اگر در سفرتان به دیدن بازار وکیل هم رفته باشید. بازار وکیل یکی از جاهایی است که می‌توانید زیباترین سوغات شیراز را برای عزیزانتان تهیه کنید. 

 

آثار هنری شیراز

شهر شیراز از دیرباز سرزمین هنرمندان چیره‌دستی بوده که هنر خود را روی سطوح مختلف به یادگار می‌گذاشتند. شهر فرهنگ و هنر ایران، از باارزش‌ترین آثار ایرانی را دارد و صنایع دستی با تنوعی چشمگیر را شامل می‌شود. پس اگر به بازار وکیل رفتید، خرید آثار هنری مانند گلیم، جاجیم، تابلوها و ظروف قلم‌زنی، زیورآلات مسی، فرش و قالیچه‌های دستباف، پارچه‌های رنگارنگ و لباس‌های محلی را فراموش نکنید.

 

خوشمزه جات شیرازی

بازار وکیل در شیراز فقط برای فروش البسه و صنایع دستی نیست! در این مجموعه می‌توانید غرفه‌های عطاری، شیرینی‌فروشی و خاروبار فروشی متعددی هم ببینید که محصولاتی مانند کلوچه، مسقطی، نان بوخه، حلوا، رنگینک، بادام سوخته، سبزیجات خشک‌شده و ادویه‌های خوش‌عطروبو را به گردشگران و اهالی شیراز عرضه می‌کنند.

 

نشانی بازار وکیل الرعایا در شیراز

آدرس بازار وکیل شیراز در مرکز شهر، نزدیک به میدان شهرداری شیراز است. این مجموعه ورودی‌های مختلفی داشته و از خیابان زند، خیابان طالقانی و خیابان لطفعلی‌خان زند می‌توان وارد بازار شد. ورودی اصلی بازار در خیابان زند، شرق میدان شهرداری است. خوشبختانه ورود به این مجموعه رایگان بوده و نیاز به پرداخت هزینه یا خرید بلیط ندارد.

 

ساعت بازدید از بازار وکیل شیراز

ساعت بازدید بازار وکیل شیراز از ۹ صبح تا ۱۰ شب در نیمه اول سال است. درب‌های این مجموعه، در نیمه دوم سال تا ۷ شب به روی گردشگران باز است.

 

اقامت در هتل های اطراف بازار وکیل

اگر دوست دارید محل اقامتتان به بازار وکیل نزدیک باشد، هتل‌های زیر در نزدیک این مجموعه تاریخی زیبا قرار دارند:

هتل کریم‌ خان

هتل زندیه

هتل پارسیان

هتل آریوبرزن

اقامتگاه سنتی درب شازده

 

ارزانترین سفر هوایی با تریپ

حال که با بازار وکیل شیراز، یادگار کریم خان زند و وکیل‌الرعایا آشنا شدید، وقت آن است که بار سفر ببندید و رهسپار خوش‌عطرترین شهر فارس شوید. شهر شیراز از تاریخی باستانی برخوردار است و جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در دل خود دارد. بنابراین طبیعی است که نه‌تنها از هرگوشه ایران، بلکه از فرای مرزها نیز علاقمندان را به سمت خود بکشاند. بااین‌وصف، پرواز تهران به شیراز جزء مسیرهای هوایی پرطرفدار است. اما نگران نباشید! چراکه با ورود به سایت www.trip.ir می‌توانید ارزانترین بلیط هواپیما تهران شیراز را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

 

آژانس گردشگری تریپ با ارائه بهترین پروازهای داخلی و خارجی و برگزاری تورهای خارجی، همراه و هم‌قدم شما گردشگران عزیز برای تجربه‌های جدید است. شما می‌توانید برای رزرو بلیط هواپیما و یا خرید تور از تجربه و تخصص ما کمک بخواهید. ما مشتاق عکس‌های زیبای شما در گوشه‌گوشه دنیای توریسم هستیم. 

 

 

بیتوته😎😍
بیتوته😎😍 مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋