حکم شرعی شرعی غسل و کفن متوفیان کرونا
بیماری کرونا وارد ایران شده و رعایت اصول بهداشت فردی، از مسائل مهمی است که افراد را در برابر این بیماری محافظت میکند. متاسفانه با وجود اخطار جهانی، به دلیل نبود اطلاعرسانی دقیق، تعدادی از هموطنان جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند. به گفته پزشکان در این برهه زمانی انجام برخی واجباتی که برای دفن مسلمانان در نظر گرفته شده است، میتواند خود عاملی برای انتقال بیماری به افراد شود، در چنین شرایطی چه باید کرد؟
با توجه به سرایت بالای ویروس کرونا و وجود احتمال انتقال ویروس از افراد فوت شده، وظیفه شرعی نسبت به غسل و کفن متوفیان کرونا چه می باشد؟
آیت الله شبیری زنجانی:
تجهیز کامل میت شرعاً لازم است و فقط به مقدار اضطرار می توان از آن اغماض کرد. در صورت لزوم، فاضلاب جداگانه ای برای شستشو تعبیه شود، در صورتی نیز که با فریز کردن یا سایر تمهیدات، امکان تجهیز کامل - هرچند با تأخیر- وجود داشته باشد باید چنین شود. همچنین غسل ترتیبی بر غسل ارتماسی مقدم است و در هر صورت در غسل، لازم نیست دست کشیده شود.
در فرض عدم امکان غسل، چنانچه امکان تیمم دادنِ بی خطر میت -هر چند با رعایت بیشتر اصول بهداشتی- وجود ندارد، هم میت را با دستکش تیمم دهند و هم اگر مقدور است با استفاده از دست های خود میت این کار را انجام دهند. به هر حال تجهیز کامل میت شرعاً لازم است و فقط به مقدار اضطرار می توان از آن اغماض کرد.
آیت الله محمد علی علوی گرگانی:
چنانچه بتوان با دستکش و یا ریختن آب بر روی بدن اموات با نیت غسل بدون دست زدن آنها را غسل داد باید انجام گیرد. اگر این مقدار ممکن نیست و بایستی آنها را بپوشانند غسل را بر روی کاور و یا پارچه انجام دهند و اگر همین مقدار هم ممکن نیست و تیمم هم ممکن است آنگاه غسل ساقط است و این موضوع را باید کارشناسان بهداشتی احراز کنند و عدم رضایت بستگان درجه اول تاثیری در حکم وجوب غسل و کفن و دفن آنها ندارد و به مقدار امکان عرفی و شرعی باید انجام گیرد مگر شرعاً معذور باشند
آیت الله یوسف صانعی:
با فرض احتمال عقلایی و کارشناسانه سرایت بیماری و خطرات این ویروس برای فرد و جامعه، غسل یا تیمم و تکفین و غیر آنها از امور واجب به حکم لاضرر و لاحرج ساقط می باشد و چگونه چنین نباشد در حالی که احتمال عقلایی حرج سبب رفع وجوب روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان با همه اهمیت آن می گردد.
آیت الله خامنه ای:
مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی شود؛ بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی – هر چند با صرف هزینه – باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد.
در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، باید به صورت ارتماسی، غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، تیمم داده و حنوط کنند و - هر چند از روی لباس - کفن کرده و دفن نمایند.
گردآوری: بخش مذهبی
پاسخ ها