ارائه آسانسوری چیست
در این مقاله از به تفصیل به این موضوع پرداخته و راههای بهبود ارائه آسانسوری را مورد بررسی قرار دهیم.
ارائه آسانسوری یا elevator pitch یک نوع معرفی کوتاه و موثر است که دیگران را به صورت خلاصه با فعالیتها و توانمندیهای شما آشنا میکند. چنانچه قرار است این معرفی را به کارفرما ارائه بدهید یا در مصاحبه کاری بهصورت آسانسوری خودتان را معرفی کنید، باید جنبههای مهمتر را بیان کنید تا توجهشان جلب گردد و علت قانعکنندهای برای قبول شما داشته باشند. این سخنرانی یا ارائه، باید به اندازه زمانی باشد که به صورت عادی در آسانسور میگذرانید!
همان گونه که در مقاله مربوط به شبکهسازی اشاره شد فکر کنید پس از جلسه مصاحبه در یک سازمان وارد آسانسوری میشوید که مدیر منابع انسانی شرکت هم در آن حضور دارد. او از شما میپرسد که آیا مصاحبه داشتهاید و از شما میخواهد قدری در مورد خودتان حرف بزنید. شما یک فرصت کوتاه دارید که در آسانسور و در زمانی حدودا سی ثانیه یا کمتر، خود را معرفی کنید. برای این شرایط آماده هستید؟
ارائه آسانسوری
چیزی در این ارائه باید معلوم کنید، این است که شما چه کسی هستید و شغل و شرایط فعلی شما چیست و بهدنبال چه چیزی هستید. چنانچه به صحبت هایتان مسلط باشید و بدانید چگونه آغاز کنید، در جذب دیگران موفقتر خواهید بود. تلاش کنید به ترتیبی که در ادامه گفته میشود پیش بروید:
با مهمترین چیزی که میخواهید آنها در مورد شما بدانند، آغاز کنید.
از موقعیتی بگویید که بیشتر با زمینه و فضای موجود ارتباط و تناسب دارد. بهاینترتیب، شنونده آسان تر آن موقعیت و توانمندی یا فعالیت شما را درک میکند.
جمله آخر شما باید به صورتی باشد که شنونده را مشتاق به ادامه گفتوگو کند و از شما بخواهد بیشتر توضیح بدهید یا تعریف کنید.
یادتان باشد قرار نیست سخنرانی علمی کنید. مانند هنگامی که دارید برای دوستان یا اعضای خانواده ماجرایی را تعریف میکنید، آسان و بدون استرس باشید و مانند همیشه عادی حرف بزنید.
مراحل ارائه آسانسوری
پیش از اینکه سخنرانی خود را آغاز کنید و به معرفی محصول بپرید، خودتان را معرفی کنید. چه کسی هستید، چه نقشی دارید و برتری شما نسبت به بقیه رقبایتان چیست. مثلا "من یک نماینده فروش با سابقه طولانی هستم" یا "بیشترین فروش را در یک سال گذشته داشتهام". البته خیلی هم از خودتان تعریف نکنید! ولی نوعی ارزش ذهنی و احساس خوب نسبت به خودتان به وجود آورید. اهمیت دارد که علاقه و توجه افراد را جلب کنید تا به وجود شما و ارزشی که ارائه میدهید، اهمیت دهند. مهم نیست که چند سال سابقه کار دارید یا قبلا در چه زمینههایی کار کردهاید. مهم این است که برتری و توانایی اصلی خود را ارائه دهید.
در قسمت بعدی باید یک درک صحیح و روشن از کاری که شما و شرکتتان انجام میدهد ارائه دهید. مأموریت و اهداف شرکت شما برای محصول یا خدماتتان چیست؟ بهتر است اطلاعات کافی و کامل درباره کسب و کارتان یا سازمانی که در آن کار میکنید، داشته باشید. هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، آسان تر و سریعتر صحبت میکنید و اطلاعات را منتقل می کنید.
شما تا این قسمت خودتان و شرکتتان را معرفی کردهاید. در ادامه باید محصول، خدمات یا هر چیزی که برای ارائه به مشتری دارید را معرفی کنید.
برتری اصلی و فرق اساسی شما با دیگر شرکتهای رقیب چیست؟ حتما به این نکته اشاره کنید. چون امکان دارد به علت شباهت با دیگر رقبا نتوانید از این قسمت عبور کنید و مکالمهای بی فایده و احتمالا طولانی داشته باشید. نهایت 1 یا 2 جمله در مورد کارهای متمایزی که شرکت شما انجام میدهد، آماده کنید.
باید در یکی دو جمله به وجه تمایز شرکت و محصولتان اشاره کنید و در هر صورت توجه افراد را جلب کنید.
یک داستان کوتاه و جذاب درباره مشتریان، بنیانگذاران و محصولات شرکت انتخاب کنید و آن را در ارائه خود بگذارید. یک واقعیت آماری یا فکت فوقالعاده جالب در مورد محصول و خدماتتان ارائه دهید و به هر نحوی توجه افراد را جلب و آنها را درگیر کنید.
دقت کنید که تا به اینجا و با این توضیحات قرار نیست که مکالمهای 3 دقیقهای نوشته باشید! همه ارائه شما 30 ثانیه است! پس مهمترین موارد یا جملات را انتخاب کنید.
چیزهایی که نوشتهاید را چندین بار با صدای بلند بخوانید و اطمینان پیدا کنید که همه این جملات عادی به نظر برسد. زیر و بم صدایتان را بررسی کنید. نه زیاد رسمی و نه زیاد پیش پا افتاده و خودمانی حرف بزنید. سعی کنید قدری مشتاق به نظر برسید اما نه آنقدر که انگار برای فروش لحظه شماری میکنید. سرسنگین باشید و خیلی ذوق زده نشان ندهید.
ویژگی های ارائه آسانسوری
همان گونه که قبلا گفته شد برای ارائه صحبت هایتان 30 ثانیه بیشتر زمان ندارید. قطعا این زمان خیلی کوتاه است. پس حتما به یاد داشته باشید که احتیاجی به گفتن کل تاریخچهی کاری و اهداف شغلیتان نیست. توضیحات شما در همین حد که یک خلاصه از اینکه چه کسی هستید و چه کاری انجام میدهید، کافی است.
با وجود اینکه این ارائه کوتاه است اما باید برای شنوندگان آن به اندازهی کافی قانع کننده باشد. سخنرانی آسانسوری شما باید افراد را جذب ایده، تشکیلات و سابقهی شما کند.
سخنرانی آسانسوری باید کار، مهارتها و صلاحیتهای شما را به خیلی خوب توضیح دهد. تلاش کنید در متن این سخنرانی بر روی داراییهایی که در بسیاری از جهات به کار شما ارزش بسیار میدهند، تمرکز کنید. به عبارتی در این راه میتوانید حتی قدری بزرگ نمایی نیز کنید. البته توجه کنید متن سخنرانی آسانسوری شما نباید دروغ باشد. بلکه تلاش کنید از این فرصت تنها برای تاکید بیشتر بر روی تواناییها و مهارتهای خود، استفاده کنید. و هدفتان برجستهتر کردن این مهارتها در ذهن شنوندگان باشد.
متن سخنرانی شما باید تا مقدار زیادی انعطاف پذیر باشد. به صورتی که نه فقط بتوانید از آن برای جلب توجه سرمایه گذاران استفاده کنید بلکه این ارائه برای مردم عادی و کاربرانتان هم مشخص کننده کلیت و جهت گیری کسب و کار شما باشد. حتما ارائه خود را بارها و برای افراد گوناگون بخوانید. اثر سخنرانیتان را در واکنش های آنها دیده و تلاش کنید در هر بار آن را مقداری بهتر کنید.
یکی دیگر از ویژگیهایی که متن سخنرانی آسانسوری شما باید داشته باشد این است که به افراد یک دید کلی از اهدافتان بدهد و به نوعی نشان دهد چه مسیر و ایده ای را دنبال میکنید. ولی احتیاجی نیست در سخنرانی آسانسوری خود، اهدافتان را جز به جز مشخص کنید. بیش از اندازه مورد هدف قرار دادن اهداف، به شما کمکی نخواهد کرد. چرا که ارائهی شما باید فرمی کلی داشته باشد تا بتوانید آن را تحت شرایط و در مقابل افراد گوناگونی، مورد استفاده قرار دهید.
آشنایی با ارائه آسانسوری
۱. سلام. من ………. (اسم خودتان) هستم. چند ماه پیش با معدل ……. (معدلتان را بنویسید.) در رشته ……… (رشته دانشگاهیتان) از دانشگاه ………… (نام دانشگاه یا مؤسسهای که در آن تحصیل کردهاید.) فارغالتحصیل شدهام. من در انجمن دانشگاهی بسیار فعال بودم و در نشستها و همایشهای دانشگاه مسئولیت اجرایی داشتهام. در چند جشنواره هم دبیر اجرایی بودهام. (بهتر است نمونهها را دقیق و با نام هر نشست یا جشنواره بگویید.)
در دوران تحصیل در کتابخانه دانشگاه کار دانشجویی کردهام و دو سال در خیریه ……. مشغول کار داوطلبانه بودم (نوع فعالیتتان را دقیق بگویید). من از دوران دبیرستان میخواستم ……….. (رشته تحصیلیتان) بشوم.
با توجه به اشتیاق و علاقهام به این شغل، میدانم که به این مجموعه اضافه خواهم شد.
۲. سلام. نام من …….. (نام خودتان) است. من در حال حاضر دانشجوی دانشگاه ……….. (نام دانشگاه محل تحصیلتان) در رشته حسابداری هستم. من سال آینده فارغالتحصیل میشوم و امیدوارم کارم را در بخش حسابداری شرکتهای حوزه IT شروع کنم. من همیشه به مشاغل فناوری علاقه زیادی داشتهام و میخواهم بخشی از مجموعهای پویا و بهروز باشم. قبلاً یک دوره کارآموزی را در ………. (نام شرکت یا مؤسسهای که دوره را گذراندهاید.) گذراندهام. امیدوارم در این کار استخدام شوم و به فعالیتهایم ادامه بدهم.
سلام من ……… (نام خودتان) هستم. من هم مثل بسیاری از افراد باور دارم که هدف نهایی هر کسبوکاری، فروش است. من علاقه زیادی به فروش دارم؛ اما متوجه شدهام که داشتن استراتژی دقیق به من کمک میکند زودتر از آنچه انتظار دارم به هدفم برسم. کشف و شناخت سئو و بازاریابی محتوایی، مسیرهای مختلفی را برای من باز کرد که متوجه شدم میتوانم برای دستیابی به فروش بیشتر از آنها استفاده کنم.
من هماکنون در حال توسعه دانش و مهارتهایم هستم و میدانم بازاریابی دیجیتال یکی از زمینههایی است که میخواهم در آن رشد کنم و برای نقش کارآموزی در بازاریابی دیجیتال آمادهام.
سلام من ……… (نام خودتان) هستم. من پس از بردن جایزه بهترین فروشنده در رویداد فروش دانشگاه عاشق فروش شدم. این باعث شد که دنبال شغلی در زمینه فروش باشم. چند ماه در نقش کارشناس فروش کارآموزی کردهام و در حال حاضر مشغول گذراندن دوره فروش در … هستم تا دانشم را در این زمینه افزایش دهم. همچنین بهدنبال فرصتهای شغلی در زمینه فروش در شرکتهای بزرگتر هستم.
گردآوری: بخش روانشناسی
پاسخ ها