زومیت نوشت: بیل گیتس ۲۸ سال پیش نامهای با عنوان «موج جزر و مد اینترنت» منتشر کرد که محتوای آن به اقدامات مایکروسافت در حوزهی هوش مصنوعی شباهت دارد.
سال ۱۹۹۵ یکی از نقاط عطف واقعی برای کاربران اینترنت بود؛ زیرا مرورگر Mosaic که دو سال قبل از آن معرفی شد، بهسرعت به محبوبیت بسیار بالایی دست یافت. در همان زمان شرکتها و افراد ساختن وبسایتهای مختلف را برای انتشار محتوای آنلاین آغاز کردند.
اوایل سال ۱۹۹۴ نیز شاهد ارائهی فهرست وب بودیم که بعداً به یاهو تغییر نام داد. اواخر این سال مرورگر محبوب نتاسکیپ منتشر شد و ناگهان اینترنت علاوهبر محیطهای خاص مثل دانشگاهها دردسترس عموم مردم جهان قرار گرفت.
مایکروسافت با روند رشد اینترنت قصد داشت اواخر سال ۱۹۹۵، نسخهی جدید سیستمعامل خود یعنی ویندوز ۹۵ را ارائه کند. بااینحال ۲۸ سال قبل، در تاریخ ۲۶ می ۱۹۹۵، کارمندان این شرکت دستوری از جانب بیل گیتس دریافت کردند تا همهی انرژی خود را در مسیر ساخت محصولات مرتبط با اینترنت به کار بگیرند.
یادداشت گیتس با عنوان The Internet Tidal Wave منتشر شد و یکی از مشهورترین یادداشتهای تجاری تاریخ است. او اظهار داشت ترکیبی از عوامل مختلف ازجمله استفاده از رایانهی شخصی، زیرساخت اینترنت بهتر و شبکههای آنلاین پرسرعتتر به کاهش هزینهی اتصالات اینترنت برای مشاغل و کاربران عادی کمک میکند.
گیتس احساس کرد ظهور اینترنت و تأثیرات آن روی صنعت سختافزار و نرمافزار رایانههای شخصی، بزرگترین تأثیر را روی مایکروسافت خواهد داشت. او در بخشی از یادداشت خود توضیح داد: «من چندین مرحله را طی کردهام تا دیدگاه خود را نسبت به اهمیت اینترنت ارائه دهم. اکنون من بالاترین سطح اهمیت را به این فناوری میدهم. میخواهم این موضوع را روشن کنم که تمرکز ما روی اینترنت برای هر بخشی از کسبوکارمان، بسیار مهم است. اینترنت مهمترین چیزی به شمار میرود که از زمان معرفی رایانهی شخصی IBM در سال ۱۹۸۱ به وجود آمده است.»
Neowin مینویسد، یادداشت گیتس شامل پیشبینیهای زیادی بود که به حقیقت پیوستند. او بهدرستی اعلام کرد تقریباً هر رایانهی شخصی، برای اتصال به اینترنت مورد استفاده قرار میگیرد و اینترنت به حفظ سلامت خرید رایانهای طی سالهای آینده کمک میکند. او همچنین پیشبینی کرده بود سرعت اینترنت پهنباند سریعتر به مردم اجازه میدهد ازطریق چت ویدیویی، با یکدیگر صحبت کنند.
گیتس همچنین متوجه شد کسبوکار CD-Rom بهطور چشمگیری تحتتأثیر اینترنت قرار خواهد گرفت؛ فناوری جذابی که در آن زمان تسلط بر فلاپیدیسکهای قدیمی را بهعنوان راهی برای توزیع نرمافزار آغاز کرده بود اما عمر نسبتاً کوتاهی داشت.
در نهایت گیتس در نامهی خود توضیح داد محصولات مایکروسافت و نحوهی توزیع و پشتیبانی از نرمافزارهای آن، بهشدت تغییر خواهد کرد.
مایکروسافت در دورهی انتقال به استفاده از اینترنت، مرتکب اشتباهاتی هم شد. این شرکت میتوانست به برترین ارائهی دهندهی خدمات جستوجوی آنلاین تبدیل شود اما دربرابر گوگل که اوایل سال ۱۹۹۸ راهاندازی شد، شکست خورد. اپل نیز مدتی بعد احساس کرد به فروشگاه آنلاینی نیاز دارد تا ازطریق آن محصولاتی مثل موسیقی و ویدیو را ارائه دهد و این نیاز به ایجاد آیتیونز ختم شد.
بههرحال مایکروسافت موفق شد به برنامههای اینترنتمحورش ادامه دهد. حتی پس از اینکه یکی از قاضیهای فدرال ایالاتمتحده دستور داد غول فناوری اهل ردموند در سال ۲۰۰۰ به دو شرکت مجزا تقسیم شود، این اتفاق هرگز رخ نداد؛ زیرا مایکروسافت سال ۲۰۱۱ با دولت آمریکا به توافق رسید.
اکنون با گذشت ۲۸ سال از انتشار نامهی تأثیرگذار گیتس، بهنظر میرسد مایکروسافت در کسبوکار خود به نقطهی عطف دیگری رسیده است زیرا از ادغام کامل هوش مصنوعی برای جستوجو، سیستمعاملها، نرمافزارها و غیره استقبال میکند. این شرکت در کنفرانس بیلد ۲۰۲۳ خود، اطلاعیههای بسیار زیادی درمورد استفاده از هوش مصنوعی در محصولات مختلف خود ارائه داد که ازجمله میتوان به دستیار Copilot ویندوز اشاره کرد.
البته مایکروسافت در حوزهی هوش مصنوعی با رقبای بزرگی مثل گوگل دستوپنجه نرم میکند و بهزودی مشخص خواهد شد آیا سازندهی ویندوز در استفاده از این فناوری، مسیر درستی را طی کرده است یا خیر.
پاسخ ها