بیتوته😎😍

بیتوته😎😍

مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی
توسط ۸۹ نفر دنبال می شود
 ۵ نفر را دنبال می کند

خاکستری چگونه می تواند به یک صعود ایمن کمک کند؟



ابزار صعود, ابزارهای صعود و فرود, مزایای گری گری

گری گری برای صعود و فرود کاربرد دارد

 

همه چیز درباره ابزار گری گری؛ ابزار صعود و فرود

گری گری یکی از ابزارهای صعود و فرود است که مانع از سقوط افراد می شود. برای استفاده از این ابزار هنگام صعود  به یک حمایتگر نیاز است که دائما بر گری گری کنترل داشته باشد. این ابزار اگرچه قفل خودکار دارد اما حمایتگر به هیچ وجه نباید دست خود را از روی طناب و ابزار بردارد. در این مطلب از شما را با ابزار گری گری آشنا می کنیم.

گری گری چیست؟

این ابزار برای حمایت از صعود است و به کوه نوردان و به کسانی که قصد حرکت در ارتفاعات را دارند کمک می کند تا بدون دغدغه سقوط از طناب استفاده کنند. این ابزار ابتدا توسط شرکت پتزل که تولید کننده ابزارهای صعود و فرود است تولید شده است. 

 

گری گری تنها قابلیت صعود تک طنابه را دارد. یعنی نمی توان دو رشته طناب را از داخل آن رد کرد. ضمنا قطر طناب هم برای استفاده از این ابزار باید متناسب با گری گری باشد. طناب خیلی نازک و یا خیلی ضخیم را نمی توان از داخل دهانه گری گری رد کرد. این وسیله یک سیستم کلاچ دارد که جهت آزاد سازی دستی فرد حمایتگر روی گری گری قرار گرفته است. این سیستم را زمانی استفاده می کنیم که می خواهیم به صعود کننده طناب بدهیم یا طناب را جمع کنیم. 

 

نحوه عملکرد گری گری برای کوه نوردی

گری گری کاربردهای گوناگونی دارد اما بیشترین استفاده آن برای صعود و کوه نوردی است. حمایتگر صعود باید طناب را از داخل گری گری رد کند به شکلی که یک سر طناب آزاد و برای جمع کردن آماده شود و سر دیگر هم به دست کوه نورد باشد. بعد از رد کردن طناب از حفره های داخلی این ابزار باید کاملا قفل شود و داخل کارابین به هارنس ایمنی حمایتگر متصل شود. 

 

حمایتگر تمام مدت باید بر کلاچ و طناب کنترل داشته و دست خود را روی آن ها نگه دارد تا زمانی که لازم بود طناب را آزاد یا جمع کند. در هنگامی که فرد سقوط می کند گری گری به یک قفل خودکار مجهز است و با وارد شدن شوک بر طناب آن را چنگ زده و مانع از سقوط می شود. 

 

طناب دادن با گری گری هم خیلی ساده است. وقتی کوه نورد اعلام می کند که طناب می خواهد باید قفل را باز کرده و تا میزان کافی به او طناب داد و در جایی هم که نیاز است طناب از بالا جمع شود حمایتگر باید آن را داخل حفره ها جمع کند تا از سمت آزاد دیگر سر طناب خارج شود. 

 

در نهایت هنگامی که صعود کننده در جای خود ثابت شد و دیگر نیاز به اضافه یا کم کردن طناب نبود حمایتگر می تواند انتهای گری گری را یک قفل یا گره بزند که مانع از حرکت طناب می شود. 

 

ابزار فرود گری گری, تفاوت گری گری, گری گری

گری گری یک ابزار حمایت کوه نوردی است

 

کاربردهای مختلف گری گری

علاوه بر اینکه گری گری برای صعود و کوه نوردی مورد استفاده قرار می گیرد می توان از آن برای انتقال بار به پایین و همچنین برای فرود و یا عملیات امداد و نجات هم استفاده کرد. در ادامه به تعدادی از کاربردهای این ابزار مهم صعود و فرود اشاره کرده ایم:

• هنگامی که دیوار نوردان قصد فرود دارند یا زمانی که قرار است بار سنگینی به پایین ارتفاعات انتقال داده شود می توان از این ابزار استفاده کرد. برای بعضی سبک های دیوارنوردی مانند محاصره ای و سبک کپسوله که فرد برای کار نیاز به حرکات رفت و برگشتی دارد باید طناب در جایی ثابت شود و حمایتگر گری گری هم به شما کمک می کند تا فرود و صعود مناسبی داشته باشید.

 

• در عملیات امداد و نجات مصدومان و حادثه دیدگان نیز می توان از گری گری برای انتقال مصدومان استفاده کرد. 

 

• برای بارکشی به سمت بالا هم می توان از این ابزار استفاده کرد. برای این کار فردی که قصد بالا کشیدن بارها را دارد باید گری گری را به کارابین خود متصل کرده و با انتقال وزن روی گری گری و در نهایت انتقال روی بار آن ها را بالا بکشد. 

 

• برای فرود بار هم می توان از آن استفاده کرد. بدین شکل که فردی که گری گری را به خود متصل دارد می تواند به عنوان حمایتگر عمل کرده و باری که در ارتفاعات قرار دارد را با اتصال به این ابزار پایین بکشد. تنها کافی است که بر عملکرد گری گری تسلط داشته و در جایی که لازم است از طناب کم کند تا بار به پایین منتقل شود و در نهایت باید طناب قفل شود. 

 

کاربردهای گری گری, معایب گری گری, انواع گری گری

گری گری برای انتقال بار هم به کار می رود

 

معایب گری گری چیست؟

اگرچه این ابزار، حمایتگر بسیار خوبی برای انواع صعود و فرود است اما یکسری ویژگی های منفی باعث بروز محدودیت هایی در آن شده است. اولین محدودیت این ابزار آن است که داخل حفره های آن نمی توان طناب را با هر قطری قرار داد. گری گری انواع مختلفی دارد و هر نوع باید طناب مخصوص به خود را داشته باشد. 

 

بعضی انواع آن تنها برای طناب هایی با قطر 8.5 میلی متر ساخته شده اند. بعضی دیگر برای طناب های 9 میلی متری و اخرین نوع هم 11 میلی متری است. در واقع طنابی با بیش از 11 میلی متر قطر را نمی توان در گری گری استفاده کرد.

 

با توجه به این موضوع شما هنگام خرید گری گری باید طناب مخصوص به آن را هم بخرید. اگر طنابی ضخیم تر بخرید داخل حفره گری گری وارد نمی شود و اگر قطر طناب خیلی نازک باشد از داخل دندانه ها لیز می خورد و بسیار خطرساز خواهد بود. 

 

دیگر عیب این محصول آن است که تنها می توان برای صعود از یک رشته طناب داخل آن استفاده کرد. یعنی طناب دو رشته را نمی توان داخل گری گری سوار کرد. در بعضی مواقع که قصد انتقال بار یا مصدومان یک حادثه به شکل افقی را دارید یا در مواقع نیاز می توان از دو عدد گری گری برای حمایت بهتر استفاده کرد. 

 

 ابزار فرود گری گری, تفاوت گری گری, گری گری

برای گری گری تنها می توان از یک رشته طناب استفاده کرد

 

انواع گری گری

اولین نوع این ابزار که توسط شرکت پتزل تولید شد گری گری 1 بود. در این مدل تنها طناب های 9 میلی متری قابل استفاده بود. طبیعتا این مدل ضعف هایی داشت و به همین جهت این شرکت تصمیم گرفت بخشی از عیب و نقص های فنی را برطرف کند و به این ترتیب گری گری 2 به بازار روانه شد.

 

گری گری 2 هم تنها قابلیت استفاده از طناب های 8.5 میلی متری را داشت. این مدل هم ضعف هایی داشت از جمله اینکه طناب خیلی راحت از داخل آن رد نمی شد و در جاهای حساس ممکن بود بین دندانه ها گیر گند. برای رفع این مشکل و اضافه شدن برخی قابلیت ها نوع پلاس به بازار آمد. 

 

گری گری پلاس علاوه بر رفع مشکلات مدل های قبلی یک دکمه دارد که فنر این ابزار را برای صعود و فرود راحتتر و بهتر ضعیف و قوی می کند. بعد از نوع پلاس شرکت پتزل نوع دیگر گری گری که 2019 نام دارد و تولید همان سال است را هم روانه بازار کرده است. 

 

گری گری چیست, نحوه عملکرد گری گری, کاربردهای گری گری

گری گری انواع مختلف دارد

 

کلام پایانی

گری گری یک ابزار مهم برای عملیات صعود و فرود و انتقال بار است. این ابزار هم برای کوه نوردان مورد استفاده قرار می گیرد  و هم برای کسانی که به اقتضای شغل خود در ارتفاعات کار می کنند مانند آتش نشانان و کارکنان هلال احمر و حتی ساختمان سازان و بسیاری دیگر. گری گری یک مکانیزم قفل شونده خودکار دارد و می تواند مانع از سقوط بار و افراد شود. 

 

گردآوری: بخش دانش کسب و کار

 

بیتوته😎😍
بیتوته😎😍 مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋