بیتوته😎😍

بیتوته😎😍

مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی
توسط ۸۹ نفر دنبال می شود
 ۵ نفر را دنبال می کند

ماهی های کمانگیر می توانند بشمارند!



ماهی‌های کمانگیر ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

در آزمایش عجیبی که روی ماهی‌های کمانگیر انجام شد که با پاشیدن آب از دهانشان به حشراتی که در نزدیکی سطح آب پرواز می‌کنند یا روی یک گیاه نشسته‌اند، شکار می‌کنند، مشخص شد که این ماهی‌های عجیب توانایی شمردن دارند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه "ترنتو"(Trento) در ایتالیا به ماهی‌های کمانگیر که از پرتاب فواره‌های آب برای شکار طعمه استفاده می‌کنند، آموزش دادند تا به یک صفحه نمایش تف کنند که در نتیجه مشخص شد که این ماهی‌ها می‌توانند بین اعداد تمایز قائل شوند.

 

مطالعات مختلف قبلی روی این ماهی‌ها استدلال کرده‌اند که مانند بسیاری از پرندگان و پستانداران، ماهی‌ها نیز ممکن است بتوانند بشمارند و یک حس ذاتی از اعداد داشته باشند، اما این موضوع تاکنون ثابت نشده بود.

 

با این حال، این آزمایش‌های جدید نشان داد که این ماهی‌ها به دسته‌های بزرگ‌تر می‌پیوندند و حداقل دارای حس اندازه هستند. به عنوان مثال، در این آزمایشات آنها نشان دادند که میان دو مجموعه از نقاط که شبیه به طعمه بودند، ممکن است مجموعه‌ای را انتخاب کنند که نقاط بیشتری دارد، صرفاً بر این اساس که منطقه بزرگ‌تری را پوشش می‌دهد.

 

ماهی کمانگیر(Toxotes) نام یک سرده از راسته سوف‌ماهی‌سانان است. این ماهی که بیشتر در مصب رودخانه‌ها یا در میان جنگل‌های مانگرو زندگی می‌کند، آب دهان خود را به سوی حشراتی که در خارج از آب، روی گیاهان نشسته‌اند، شلیک و آنها را شکار می‌کند و می‌خورد. هدف‌گیری آنها به اندازه‌ای استادانه است که معمولاً در این کار اشتباه نمی‌کنند. ماهی کمانگیر می‌تواند به حشرات یا جانورانی که تا ۳ متری بالای سطح آب نشسته‌اند، شلیک کند.

 

محققان با استفاده از نقاط با اندازه‌های مختلف و موقعیت‌های نسبی، عوامل مختلف را بررسی و ثابت کردند که این ماهی‌ها واقعاً می‌توانند شمارش انجام دهند.

 

"دیوید پوتریچ" نویسنده این مطالعه و متخصص قدرت شناختی حیوانات در "دانشگاه ترنتو" گفت: در مورد وجود حس عددی در ماهی‌ها، بحث وجود دارد، چرا که گفته می‌شود جدا کردن اطلاعات عددی از تمام خصوصیات پیوسته دیگر به یک‌باره غیرممکن است.

 

وی افزود: آزمایش‌های متعددی سعی کرده‌اند به این موضوع رسیدگی کنند، اما معمولاً به طور کامل انجام نشده است. آنچه در مطالعه ما منحصر به فرد است این است که ما متغیرهای غیرعددی را به بهترین شکل ممکن کنترل کردیم.

 

دکتر "پوتریچ" و همکارانش در آزمایش‌های خود، ماهی کماندار نواری را در مخزن‌هایی در زیر یک صفحه نمایشگر قرار دادند که دو گروه از نقطه‌ها را نشان می‌داد. دوربینی که در زیر مخزن قرار داده شده بود، منظره‌ای از ماهی‌ها را ثبت می‌کرد که نشان می‌داد آنها کدام گروه از نقاط را برای تف کردن انتخاب می‌کنند.

ماهی‌های کمانگیر ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

محققان با نشان دادن دو مجموعه نقطه به ماهی‌ها که یکی دارای سه نقطه و دیگری دارای شش نقطه بود، موفق شد ماهی‌های کمانگیر را آموزش دهد تا به طور مداوم یکی از گروه اعداد را انتخاب کند.

 

برای اطمینان از اینکه عوامل دیگری مانند منطقه تحت پوشش نقطه‌ها بر تصمیم‌گیری ماهی‌ها تأثیر نمی‌گذارد، محققان نرم افزاری را توسعه دادند که به طور تصادفی اندازه نقاط، ترتیب و سایر جزئیات را برای هر آزمایش تغییر می‌داد.

 

به عنوان مثال، این بدان معنا بود که گاهی اوقات مجموعه شش نقطه‌ای فضای کمتری را در صفحه نسبت به مجموعه سه نقطه‌ای اشغال می‌کردند، اما دفعه بعد ممکن بود منطقه بزرگ‌تری را پوشش دهد.

 

بنابراین این تیم متوجه شد که ماهی‌ها هنوز هم وقتی با اندازه‌ها و اختلاف در منطقه‌های تحت پوشش مواجه می‌شوند، می‌توانند بین اعداد تمایز قائل شوند.

 

در نهایت مشخص شد که این ماهی‌ها در حدود سه چهارم مواقع، وقتی با انتخاب‌های مختلف مواجه می‌شوند، به‌طور پیش‌فرض، بزرگترین یا کوچک‌ترین عدد را(بسته به آموزشی که به آنها داده شده است) انتخاب می‌کنند.

 

برای مثال، یک ماهی که به آن آموزش داده می‌شود عدد ۶ را به ۳ ترجیح دهد، عدد ۹ را نیز به ۶ و عدد ۸ را به ۴ ترجیح می‌دهد. در حالی که آن ماهی که برای انتخاب عدد ۳ به جای ۶ آموزش داده شده است، اغلب اوقات عدد پایین‌تر از این دو عدد را انتخاب می‌کند.

 

"برایان باترورث" عصب شناس کالج دانشگاهی لندن که در مطالعه حاضر شرکت نداشته است، گفت که در طبیعت، عوامل عددی با عوامل غیر عددی همراه هستند که مطالعاتی مانند این را دشوار می‌کند.

 

وی افزود: به نظر من این تیم کار بسیار خوبی در تلاش برای جدا کردن این نشانه‌های غیر عددی از نشانه‌های عددی انجام داده و نشان داده است که ماهی کماندار حداقل می‌تواند قضاوت‌های متعددی را انجام دهد.

 

مقاله پیش از چاپ این مطالعه که هنوز مورد نقد و بررسی قرار نگرفته است را می‌توان در پایگاه bioRxiv مطالعه کرد.

 

 

بیتوته😎😍
بیتوته😎😍 مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋