بیتوته😎😍

بیتوته😎😍

مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی
توسط ۸۹ نفر دنبال می شود
 ۵ نفر را دنبال می کند

اختلالات خوردن و ورزش: چرا ورزشکاران در معرض خطر بیشتری هستند؟



درمان اختلالات خوردن در ورزشکاران, اختلالات خوردن در ورزش, اختلال خوردن

اختلال خوردن در ورزشکاران در مواقع استرس مانند قبل از مسابقه رخ می دهد

 

اختلالات خوردن در ورزشکاران

ورزش کردن روشی برای افزایش اعتماد به نفس و بهبود شرایط جسمانی و زیبایی و تناسب اندام است. اما گاهی اوقات استرس های مربوط به مسائلی مانند فشار برنده شدن در مسابقات و نگرانی برای کاهش وزن و تناسب اندام و ... برای ورزشکار مانند سم می باشد. رقابت های ورزشی سبب می شود که برخی از ورزشکاران مدام در فشار های روحی باشند که این عامل باعث ایجاد اختلال در غذا خوردن ورزشکاران می شود. 

اختلال خوردن در ورزشکاران

اگر چه ورزش یکی از بهترین راه ها برای حفظ سلامت جسمی و روحی و تناسب اندام و افزایش اعتماد به نفس می باشد اما در صورتی که با استرس و نگرانی به علت مسائلی مانند نگرانی برای برنده شدن در رقابت ها، حفظ وزن و تناسب اندام و تلاش برای جلوگیری از چاقی و .. همراه باشد، تأثیر بسیار بدی بر روی تغذیه ورزشکاران می گذارد. به طوری که در یک مطالعه مشخص شد که حدود 14 درصد از ورزشکاران زن و 3 درصد از ورزشکاران مرد دچار اختلال در غذا خوردن و بی اشتهایی هستند.

 

انواع اختلال خوردن در ورزشکاران

اختلالات خوردن در ورزشکاران شامل دو نوع بی اشتهایی عصبی و گرسنگی عصبی یا پر خوری عصبی است. هر دوی این اختلالات چه در مورد ورزشکاران و چه غیر ورزشکاران جدی بوده و ممکن است دارای عوارض خطرناکی باشند. برای رفع این مشکل باید سریع به پزشک مراجعه کرد و برای بهبود آن اقدام کرد.

 

بی اشتهایی عصبی

 

ژیمناستیک و اختلالات خوردن, اختلالات خوردن در ورزشکاران, اختلال خوردن در ورزشکاران

اختلال خوردن در ورزشکاران کاهش وزن شدید را به دنبال می آورد

 

در این نوع اختلال که به انگلیسی Anorexia nervosa نامیده می شود، فرد مبتلا دچار وسواس زیادی در مورد غذا می باشد و سعی دارد کالری خود را محدود کند که در نتیجه ی این کار وزن آنها خیلی کاهش می یابد.

 

این افراد بیشتر تمایل دارند که تصویر خیلی بدی از بدن خود داشته باشند و مدام فکر می کنند که دارای اضافه وزن هستند، حتی اگر در واقعیت خیلی لاغر و کم خوراک باشند. در این نوع اختلال فرد ممکن است به علت محدود کردن مصرف غذایی شدید و یا ورزش بیش از اندازه 15 تا 60 درصد وزن طبیعی خود را از دست بدهد.

 

آنها اغلب تمرینات سخت و رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنند و برای نخوردن غذا بهانه های مختلفی مانند برنامه های تمرینی ، مسافرت و .. می آورند. این کاهش وزن ممکن است در ابتدا باعث بهبود عملکرد ورزشی آنها شود اما به مرور ادامه دادن این روند باعث ایجاد انواع مشکلات سلامتی می شود.

 

این عارضه در زنان ورزشکار بیشتر از مردان ورزشکار دیده می شود. در یک مطالعه نشان داده شد که بیشتر از یک سوم زنان ورزشکار دچار علائمی شده اند که آنها را در خطر بی اشتهایی عصبی قرار می دهد. مردان ورزشکار نیز در معرض خطر هستند مخصوصا آن دسته از ورزش هایی که بر روی رژیم غذایی ، ظاهر، سایز و وزن مورد نیاز ورزشکاران تأکید دارند.

 

گرسنگی عصبی

 

انواع اختلال خوردن در ورزشکاران, ورزش و اختلال در خوردن, راه های پیشگیری از اختلالات خوردن در ورزشکاران

اختلالات خوردن در ورزشکاران در زنان بیشتر از مردان شایع است

 

گرسنگی یا پر خوری عصبی (Buliama nervosa) نیز نوع دیگری از اختلالات خوردن در ورزشکاران است که در مقابل بی اشتهایی عصبی قرار دارد. در این اختلال فرد مبتلا به گرسنگی عصبی نیاز شدیدی به خوردن غذا دارد و سپس برای جبران و سوزاندن کالری اضافی اقدام به انجام تمرینات ورزشی سخت کرده و بیش از حد ورزش می کند یا ایجاد استفراغ می کند.

 

بی اشتهایی عصبی در ورزشکاران دارای چه علائمی است؟

ورزشکارانی که دچار اختلالات خوردن و بی اشتهایی عصبی هستند ممکن است دارای علائم زیر باشند:

•کاهش شدید وزن

•وسواس فکری در مورد غذا و کالری و وزن بدن

•استفاده از لباس هایی که آنها را لاغر تر نشان دهد

•نوسانات فکری و روحی

•استفاده از ملین ها و دیورتیک ها برای کاهش وزن

•دوری کردن از فعالیت هایی که مربوط به غذا خوردن است

 

کدام ورزش ها باعث ایجاد اختلال در خوردن می شوند؟

 

اختلالات خوردن در ورزش, اختلال خوردن, درمان اختلال خوردن

اختلالات خوردن در ورزشکاران موجب یک بی نظمی در برنامه غذایی می شود

 

از جمله ورزش هایی که زمینه را برای ایجاد این اختلال فراهم می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•ورزش هایی که تأکید آنها بر ظاهر و وزن بدن می باشد، مانند ژیمناستیک، غواصی، بدن سازی یا کشتی

•ورزش هایی که بر کل بدن فرد تمرکز دارد مانند دویدن، رقص، غواصی، باله، ورزش های رزمی، ورزش های تیمی مانند فوتبال و بسکتبال

•ورزش های استقامتی مانند دویدن، شنا، قایقرانی و ...

 

عوارض بی اشتهایی عصبی

همان طور که در ابتدا اشاره شد این نوع اختلال بیشتر در بین زنان ورزشکار شایع است و برای آنها عوارضی را به دنبال خواهد داشت که شامل موارد زیر است:

•بی نظمی در تغذیه

•اختلال در چرخه قاعدگی

•پوکی استخوان

•کاهش عملکرد ورزشی

 

اختلال در غذا خوردن باعث ایجاد یک تغذیه نامناسب و بی نظم می شود و این امر می تواند منجر به از بین رفتن چند دوره قاعدگی پی در پی شود که به آن آمنوره گفته می شود. این امر سبب ایجاد مشکلات دیگری مانند کاهش شدید کلسیم و تراکم استخوانی شده و ورزشکاران زن را در معرض خطر شکستگی استخوان قرار دهد. همه این شرایط نگران کننده است و سلامتی فرد را تهدید می کند.

 

خطر اختلالات تغذیه نه تنها برای زنان ورزشکار بلکه برای دختران نوجوان غیر ورزشکار نیز ممکن است پیش بیاید. زیرا تغییرات بیولوژیکی و رشد، فشار همسالان، فشار های اجتماعی و تغییرات سریع در شرایط زندگی که در سال های نوجوانی رخ می دهد، آنها را در معرض خطر بیشتر در ارتباط با اختلالات خوردن قرار می دهد.

 

عوارض کلی پر خوری عصبی و بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی و پر خوری عصبی هر دو دارای عوارضی برای افراد مبتلا می باشند. از جمله مهمترین عوارض شامل موارد زیر است:

•سوء تغذیه

•فشار خون پایین

•کم آبی بدن

•ضربان غیر طبیعی قلب

•به هم خوردن تعادل الکترولیت

•آمنوره یا قطع چرخه قاعدگی در زنان

•پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوانی

•بی نظمی در خواب

 

بر اثر نرسیدن مواد غذایی مورد نیاز به بدن و به هم خوردن تعادل مایعات و الکترولیت، خطر پوکی و شکستگی استخوان افزایش یافته و همچنین باعث ایجاد بیماری، ناباروری و شرایط جدی پزشکی مانند کم آبی و گرسنگی می شود. عوارض ایجاد شده به طور کلی تمام بدن را درگیر می کند و سیستم های عصبی، قلبی، غدد درون ریز ، تولید مثل ، مشکلات اسکلت بدن، دستگاه گوارش، کلیه ها و ... را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

راه های پیشگیری و درمان اختلالات خوردن در ورزشکاران 

برای درمان این اختلال باید به پزشک عمومی، متخصص رژیم غذایی و تراپیست روحی روانی مراجعه کرد و از آنها کمک گرفت. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا این اختلال روحی روانی درمان شود.

 

اما از آنجایی که همیشه پیشگیری مقدم بر درمان بوده و راحت تر است راه هایی پیشنهاد می شود که شامل موارد زیر است:

•سبک مربی گری مثبت و شخصیت محور به جای سبک مربیگری منفی و عملکرد محور

 

•حمایت از هم تیمی ها و داشتن نگرش سالم نسبت به اندام و جثه ورزشکار 

 

•تأکید مربیان به عوامل مثبت و سازنده مانند انگیزه و اشتیاق به جای تأکید کردن آنها به کاهش وزن و شکل ظاهری بدن

 

•آموزش صحبت کردن صحیح و حمایت کردن در مورد تغییر صحیح بدن زنان توسط مربیان و والدین

 

سخن پایانی

اختلالات خوردن در ورزشکاران یک اختلال جدی است که باید ابتدا نوع این اختلال شناسایی شده و نسبت به درمان آن اقدام شود زیرا در غیر این صورت باعث بروز اختلالاتی در سلامت بدن شده و زندگی فرد مبتلا را تهدید خواهد کرد.

 

گردآوری: بخش ورزشی

 

بیتوته😎😍
بیتوته😎😍 مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋