بیتوته😎😍

بیتوته😎😍

مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی
توسط ۸۹ نفر دنبال می شود
 ۵ نفر را دنبال می کند

آشنایی با رشته تجارت الکترونیک



رشته تجارت الکترونیک, آشنایی با رشته تجارت الکترونیک, بازار کار رشته تجارت الکترونیک

معرفی رشته تجارت الکترونیک

 

همه چیز درباره رشته تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیکی به شکل امروزی در سال 1991 میلادی محقق شد. از آن زمان هزاران هزار کسب و کار و تجارت وارد این دنیا شده اند. در واقع تجارت الکترونیکی برای آسان سازی معاملات اقتصادی به صورت الکترونیک تعریف می شود.

خرید، فروش و تبادل هر گونه کالا، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه های رایانه ای یا انجام مبادلات تجاری در یک قالب الکترونیکی، تجارت الکترونیک نامیده می شود. تجارت الکترونیک با استفاده از شبکه های رایانه ای، معاملات تجاری را ساده کرده و به آن سرعت می بخشد. تجارت الکترونیک دربرگیرنده هرگونه تجارت و تعامل مدیریتی است که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت می گیرد.

 

تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مبحث های مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد تاکید بسیاری از کارشناسان بوده و با سرعت در حال جایگزین شدن با تجارت سنتی است و بسیاری از کشورها، بهره مندی از آن را سرلوحه استراتژی های بازرگانی خود قرار داده اند. چراکه درآمدهای ناشی از تجارت الکترونیک مختص به یک جامعه کوچک نمی باشد و سیستم با یک مارکت بزرگ روبرو است.

 

رشته تجارت الکترونیک چیست ؟

این رشته، شاخه ای از رشته فناوری اطلاعات است که از مقطع کارشناسی ارشد به بعد، در دانشگاه ها ارائه می شود. البته، در تمامی دنیا، این رشته یکی از گرایش های مدیریت و بازاریابی بوده و به نظر هم ارتباط ما، بین رشته تجارت الکترونیک و رشته های مدیریت و بازاریابی، بیشتر بوده و منطقی تر به نظر می رسد. اما به هر صورت در ایران، فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان پیش زمینه و پایه این رشته در نظر گرفته شده است، تجارت الکترونیک یکی از مبحث های مهم این رشته بوده و در حال پرورش تعداد بسیار زیادی از دانشجویان و علاقه مندان به این زمینه می باشد.

 

با پیشرفت هایی که تکنولوژی در سال های اخیر با آن مواجه بوده، گرایش و تمایل افراد و سازمان ها برای پیاده سازی این بخش از تجارت، بدیهی به نظر می رسد. با افزایش استفاده از فضاهای دیجیتال، تجارت سنتی به سرعت در حال جایگزنی با تجارت الکترونیک بوده و در سراسر دنیا بهره مندی از این نوع تجارت و ارتباطات اقتصادی، به سرعت رو به پیشرفت است.

 

ابعاد تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک شامل 3 بعد اصلی است، نوع محصول، روش تحویل و فرایندهای موجود. درصورتی که تمام این ابعاد در بستر دیجیتال صورت پذیرند، این نوع کسب و کار به صورت کامل با عنوان تجارت الکترونیک یاد می شود، اما اگر برخی از آنها به صورت دیجیتال و برخی به صورت فیزیکی صورت بگیرند، کسب و کار به صورت کامل در بستر تجارت الکترونیک نیست و تجارت الکترونیک جزئی نامیده می شود.

 

رشته تجارت الکترونیک چیست, معرفی رشته تجارت الکترونیک, درباره ی رشته تجارت الکترونیک

رشته تجارت الکترونیک چیست ؟

 

هدف از گرایش تجارت الکترونیک

هدف از گذراندن دوره ارشد تجارت الکترونیکی ارائه درکی مناسب از فناوری های مرتبط با شبکه های کامپیوتری، مهارت در طراحی و تولید سیستم های مالتی مدیا برای توزیع در سطح شبکه و آگاهی از ابزارها و روش های مورد نیاز برای تغییر وظایف تجارتی و مدیریتی از طریق انجام معاملات به صورت الکترونیکی است.

 

دوره کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک فارغ التحصیلانی با دانش فنی، مهارتهای خلاق و توانایی تجاری خلق می کند تا بتوانند از پتانسیل عظیم بازاریابی در شبکه های رایانه ای بهره برداری نمایند.

 

دروس رشته تجارت الکترونیک

- تعداد کل واحدها : 32 واحد

- دروس اصلی : 18 واحد

- دروس اختیاری : 6 واحد

- سمینار : 2 واحد

- پایان نامه : 6 واحد

 

دانشجویان در گرایش کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک باید 32 واحد درسی را بگذرانند که نحوه گذراندن این واحد ها به صورت زیر است:

 

1) در دوره کارشناسی ارشد در صورت تایید استاد راهنما و دانشکده، دانشجو می تواند حداکثر یک درس خود را از سایر گرایش های مهندسی کامپیوتر یا حتی سایر رشته ها اخذ نماید.

 

2) در دوره های کارشناسی ارشد آموزش محور نرم افزار، دانشجو باید 2 واحد درس سمینار را بگذراند و معادل واحد پایان نامه (6 واحد)، درس از گرایش نرم افزار اخذ نماید.

 

3) با توجه به تحولات سریع علم و فناوری در رشته مهندسی کامپیوتر درس هایی تحت عنوان مبحث های ویژه در گرایش های مختلف کارشناسی ارشد کامپیوتر تعیین شده است که حوزه های ویژه و جدید (با تصویب محتوی در دانشکده مهندسی کامپیوتر) تحت عنوان دروسی با نام مباحث ویژه، به صورت موقت قابل ارائه است که دانشگاه بتواند با تحولات علمی همگام گردد.

 

فارغ التحصیلان دوره ارشد تجارت الکترونیک مهارت هایی را در زمینه های زیر کسب خواهند کرد:

 

دارای دانش فنی، مهارت های خلاق و توانایی تجاری بوده و می توانند از پتانسیل عظیم بازاریابی در شبکه های رایانه ای بهره برداری نمایند.

- راه اندازی سیستم‌ های تجاری بر مبنای فناوری اطلاعات

- برنامه ریزی عرضه و تقاضا در زنجیره های تجاری

- پیش بینی بازار

- راه اندازی سیستم های اطلاعات هوشمند

 

دروس رشته تجارت الکترونیک, اهداف رشته تجارت الکترونیک, تعداد واحد رشته تجارت الکترونیک

آینده ی شغلی رشته تجارت الکترونیک

 

بازار کار تجارت الکترونیک در ایران

در سال های اخیر، با روی کار آمدن شبکه های اجتماعی تعداد بی شماری از فروشگاه های فیزیکی و شرکت ها، با استفاده از کانال های ارتباطی ایجاد شده در این شبکه های آنلاین، اقدام به افزایش فروش محصولات و خدمات خود کرده اند. به بیان دیگر، با ترکیبی از تجارت سنتی و استفاده از ابزارهای الکترونیک، بازار جدیدی متشکل از مشتریان پیشین تشکیل داده و خدمات خود را برای جذب مشتریان جدید، در دنیای آنلاین عرضه کردند. علاوه بر این، بسیاری از کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها، در ابتدا بنیان کار و فعالیت خود را بر روی تجارت آنلاین قرار داده و با این روش، علاوه بر صرف زمان و هزینه کمتر، با وسعت بیشتری به معرفی دستاوردها، کالا و خدمات خود پرداخته و بنابراین گامی بلند را در زمینه معرفی خود به عنوان یکی از تامین کنندگان نیاز روز بازار برداشته اند.

 

فعالیت در بانک ها حول محور پول الکترونیک (خدمات بانکی الکترونیک، بانکداری اینترنتی، بانکداری موبایلی و ...)

• ایجاد و مدیریت وب سایت های ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک.

• تولید نرم افزارهای مدیریت مشتریان (CRM)

• توسعه نرم افزارهای تحت وب با رویکرد فروش محصولات و خدمات (تجارت الکترونیک)

 

گردآوری: بخش علمی

 

بیتوته😎😍
بیتوته😎😍 مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋