بیتوته😎😍

بیتوته😎😍

مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی
توسط ۸۹ نفر دنبال می شود
 ۵ نفر را دنبال می کند

مراحل گردن گرفتن نوزاد



گردن گرفتن نوزاد,مراحل گردن گرفتن نوزاد,عوامل موثر در گردن گرفتن نوزاد

منظور از گردن گرفتن نوزاد کنترل سر، سفتی عضلات گردن او یا رفع شلی و کجی گردن است

 

همه چیز درباره گردن گرفتن نوزاد 

سفت شدن گردن یا گردن گرفتن نوزاد مساله ای است که برخی از والدین درباره‌ی آن دچار نگرانی می شوند. این مرحله هم به تدریج پیش می‌رود و در نوزادان مختلف متفاوت است. در ۶ ماهگی باید عضلات گردن و کنترل سر نوزاد قوی و پایدار باشد.

عوامل موثر در گردن گرفتن نوزاد

منظور از گردن گرفتن نوزاد کنترل سر، سفتی عضلات گردن او یا رفع شلی و کجی گردن است. سفت شدن گردن یا گردن گرفتن نوزاد مساله ای است که برخی از والدین درباره‌ی آن دچار نگرانی می شوند. این مرحله هم به تدریج پیش می‌رود و در نوزادان مختلف متفاوت است.

 

مانند همه‌ی موارد، روند رشد نوزادان با هم متفاوت است. برخی از آنها از ابتدا دارای گردن‌های قوی تری هستند. درحالی‌که برخی دیگر، زمان بیشتری لازم است تا عضلات محکمی پیدا کنند.

 

ماهیچه های گردن نوزاد هنگام تولد نسبتا ضعیف هستند. او کم کم مهارت های حرکتی را کسب می کند و عضلاتش رشد می کند. 

 

احتمال دارد کودک در یک ماهگی، قادر باشد سرش را بلند کند و در حدود ۴ ماهگی و در حالت نشسته، آن را نگه دارد. در ۶ ماهگی باید عضلات گردن و کنترل سر او قوی و پایدار باشد.

 

مراحل گردن گرفتن نوزاد و کنترل سر کودک

 

گردن گرفتن نوزاد در چند ماهگی,گردن گرفتن نوزاد,مراحل گردن گرفتن نوزاد

در ۶ ماهگی باید عضلات گردن و کنترل سر نوزاد قوی و پایدار باشد

 

یک الی دو ماهگی

در این زمان کودک باید بتواند در حالی که رو به شکم خوابیده، به اطراف نگاه کند و سرش را از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهد. در شش الی هشت هفتگی وقتی به پشت خوابیده، شروع به بلند کردن سرش از زمین می کند.

 

دو الی سه ماهگی

در سنین بین 1 تا 3 ماهگی، معمولاً نوزاد بیشتر از هر زمانی سر خود را بالا می برد. (معمولاً تا زاویه 45 درجه تسلط دارد) و ممکن است بتواند سینه خود را تا حدودی از زمین بلند کند.

اما هنوز توان نشستن در روروئک را ندارد یا نمی‌توانید او را روی پشت خود بسته و جابه‌جا کنید. تا زمانی که او قادر نیست بدون کمک سرش را محکم بالا نگه دارد، از این موارد نباید استفاده شود.

 

سه الی چهار ماهگی

در این بازه سنی کودک می تواند زمانی که روی شکم خوابیده و با تکیه کردن نشسته است، سرش را به آسانی از یک طرف به طرف دیگر ببرد.

 

۵ الی ۶ ماهگی

سرانجام شیرخوار شما می تواند بازوهای خود  را به زمین فشار دهد و شروع به خزیدن کند. در این مرحله، او می تواند سینه خود را به طور کامل بالا بیاورد و سرش را در زاویه 90 درجه نگه دارد. البته احتمالاً این کار را در ابتدا نمی تواند برای مدت زمان طولانی انجام دهد.

 

بعد از 6 ماهگی

در بعد از شش ماهگی  هنگامی که کودک خود را روی شانه خود نگه میدارید، او باید کنترل کافی برای نگه داشتن سر خود بدون هیچ گونه پشتیبانی از شما را داشته باشد.

 

چرا گردن گرفتن نوزاد مهم است؟

 

عوامل موثر در گردن گرفتن نوزاد,گردن گرفتن نوزاد سه ماهه,راههای سفت شدن گردن نوزاد

از جمله مهم‌ترین گام‌های تکاملی و رشدی نوزاد، گردن گرفتن اوست که معمولا سریع اتفاق می‌افتد

 

از جمله مهم‌ترین گام‌های تکاملی و رشدی نوزاد، گردن گرفتن اوست که معمولا سریع اتفاق می‌افتد.

 

چون بعد از اینکه شیرخوار شما بتواند کنترل خوبی روی سرش داشته باشد، می تواند بنشیند، بچرخد و شروع به خزیدن کند و گردن گرفتن نوزاد یکی از مراحل مهم برای آغاز حرکت کردن در او است.

 

کنترل سر برای بلعیدن غذاهای معمولی و همچنین نشستن روی صندلی کودک نیز اهمیت دارد.

 

گردن گرفتن نوزاد نارس

به خاطر داشته باشید که اگر نوزاد شما زودرس است (قبل از 37 هفته بارداری متولد شده است)، ممکن است دیرتر از نوزادان دیگر گردن بگیرد. ولی اگر نگران این موضوع هستید با پزشک یا مامای خود صحبت کنید.

 

علل تاخیر در گردن گرفتن نوزاد و چه زمانی باید نگران شویم؟

راههای سفت شدن گردن نوزاد,علت دیر گردن گرفتن نوزاد,تمرین گردن گرفتن نوزاد

گردن گرفتن نوزاد یکی از مراحل رشد و تکامل اوست و باید در کنار سایر علائم رشد سنجیده شود

 

گردن گرفتن نوزاد یکی از مراحل رشد و تکامل اوست و باید در کنار سایر علائم رشد سنجیده شود. نگه داشتن سر یا به اصطلاح گردن گرفتن برای مراحل بعدی رشد او ضروری است.

 

در سه ماهگی وقتی دستان نوزاد را می گیرید و او را بلند می‌کنید تا به صورت نشسته در بیاید، باید تا حدودی بتواند گردنش را نگه دارد. اگر این توانایی وجود ندارد، یا در شروع شش ماهگی اگر شیرخوار شما هنوز تمایلی به نشستن ندارد و سرش را نمی تواند سفت نگه دارد و مدام به عقب می‌افتد، حتما باید با متخصص مشورت کنید.

 

چهار تمرین برای کمک به گردن گرفتن کودک

تمرینات مطرح شده برای گردن گرفتن کودکان را می بایست با احتیاط انجام بدهید. گردن عضوی حساسی از بدن است و استفاده ناصحیح از این تمرینات ممکن است به ضرر کودک باشد.

 

1- تامی تایم:

گاهی اوقات کودک را بر روی شکم قرار دهید. به این موقعیت اصطلاحا “تامی تایم” میگویند. به منظور تقویت عضلات گردن کودک، در زمانهایی او را بر روی شکم قرار داده و تشویق کنید تا برای بالا آوردن سرش تلاش کند؛ بر روی زمین یک پتو قرار داده و کودک را روی آن بگذارید و در کنارش بنشیند. توجه کنید که حضور شما ضروری است. تمرینات را به گونه ای انجام دهید که کودک خسته نشود.

 

علت دیر گردن گرفتن نوزاد,تمرین گردن گرفتن نوزاد,عوامل موثر در گردن گرفتن نوزاد

گاهی اوقات کودک را بر روی شکم قرار دهید تا به گردن گرفتن او کمک کنید

 

2- کشش گردن:

در زمان هایی که او را گرفته اید می توانید به آرامی به او کمک کنید که عضلات گردنش را بکشد. کودکان معمولا به یک طرف نگاه می کنند، زمانهایی در حال چرخ زدن او در خانه هستید می توانید به آرامی به او کمک کنید تا سرش را به طرف دیگر بچرخاند. این تمرین باعث کشش عضلات گردن نوزاد می شود و به او کمک می کند تا گردن گرفتن را سریع تر بدست بیاورد.

 

3- نگه داشتن توپ فوتبال:

یکی از حالت‌های معمول برای شیر دادن کودک همانند نگه داشتن توپ فوتبال آمریکایی است. هنگام چرخاندن کودک در اطراف خانه و بردن او به اتاق‌های مختلف، کودک را زیر بغل خود گرفته و با استفاده از دست خود، محکم سینه او را بگیرید. در این حالت او برای اینکه  اشیا اطراف را ببیند باید سرش را بالا نگه دارد که به رفع شلی گردن نوزاد کمک می‌کند.

 

4- استفاده از اسباب بازی ها:

اسباب بازی های جذاب ، صدا دار می توانند توجه کودک را جلب کنند که این می تواند برای ورزش گردن گرفتن کودک کمک کننده باشد. یک پارچه تمیز و یا پتو در خانه پهن کنید و کودک را به پشت بر روی آن بخوابانید. عروسک و یا اسباب بازی را در جلوی صورت او قرار دهید. در حالیکه اسباب بازی را در جلوی صورت او تکان می دهید به ارامی ان را به یک طرف صورت کودک ببرید و همینطور کمک کنید تا سرش را به سمت اسباب بازی بچرخاند. این تمرین نیز به گردن  گرفتن نوزاد کمک می کند و سبب رفع شلی گردن کودک می شود.

 

علت تاخیر در گردن گرفتن نوزاد چیست؟

 

علت دیر گردن گرفتن نوزاد,تمرین گردن گرفتن نوزاد,عوامل موثر در گردن گرفتن نوزاد

گاهی اوقات کودک را بر روی شکم قرار دهید تا به گردن گرفتن او کمک کنید

 

علت دیر گردن گرفتن نوزاد به عوامل زیادی مرتبط است ازجمله:

 

• سندرم شلی شیرخوار یا هیپوتونی:

برخی از نوزادان به دلیل وجود بیماریهای ارثی و مادرزادی مبتلا به این مشکل هستند. این نوزادان، بی‌حال هستند. خوب نمی‌توانند شیر بمکند و عضلات بسیار سست دارند. هنگامی که اندام‌هایشان را بگیرید، مقاومتی از خودشان نشان نمی ‌دهند. گریه‌ی آنها ضعیف است و تغذیه‌ی مناسب ندارند. با بالا رفتن سنشان، این موضوع مشخص‌تر می‌شود. این بیماری ممکن است به دلیل مشکل درمغز، اعصاب یا عضلات ایجاد شود.

 

• عفونت ها:

ابتلای مادر به بیماری‌های عفونی در دوران بارداری می‌توانند بر اندام‌های نوزاد تاثیر بگذارند. مشکلات داخل رحم مادر مثل عفونت ها یا ابتلا به مننژیت در بدو تولد می تواند یکی از علت های شلی عضلات در کودکان است برخی از بیماریهای عفونی در دوران بارداری مثل سرخجه یا عفونت خونی در دوران نوزادی هم می توانند سیستم عصبی نوزاد را درگیر و در رشد و تکامل او اختلال ایجاد کنند.

 

• مشکلات زمان زایمان:

ضربه به سر، زایمان سخت، یا مشکلات ریوی در زمان تولد هم می‌توانند باعث شلی شیرخوار شوند.

 

• تورتیکولی (کجی گردن نوزاد)

تورتیکولی یا تورتیکولیس (Torticollis) یا کج گردنی به معنی پیچ خوردن گردن است. هر فردی ممکن است بعد از یک شب خواب ناراحت، صبح وقتی از خواب بیدار می‌شود، دچار آن شود. تورتیکولی در نوزادان به دلیل وضعیت نامناسب جنین در رحم یا به خاطر زایمان دشوار رخ می‌دهد. به این حالت کج گردنی نوزادی یا تورتیکولی عضلانی مادرزادی می‌گویند. خوشبختانه این مشکل به تدریج با تغییر وضعیت یا نرمش‌های کششی در منزل برطرف می‌شود.

 

علائم تورتیکولی مادرزادی

 

علت دیر گردن گرفتن نوزاد,تمرین گردن گرفتن نوزاد,عوامل موثر در گردن گرفتن نوزاد

گاهی اوقات کودک را بر روی شکم قرار دهید تا به گردن گرفتن او کمک کنید

 

اگرچه ممکن است نوزاد شما با تورتیکول متولد شده باشد، ولی معمولا تا 6 تا 8 هفتگی هیچ نشانه یا علائمی وجود ندارد. در این سن اکثر نوزادان شروع به کنترل بیشتری روی سر و گردن خود می کنند. در این مرحله دیدن علائم زیر ممکن است نشانه‌ی تورتیکولی مادرزادی باشد:

• سر کج است یا به یک طرف می چرخد.

• دامنه حرکت سر و گردن شیرخوار محدود است. ترجیح می‌دهد از یک سمت به شما نگاه کند و شما را با چشم‌هایش دنبال نمی‌کند.

• عدم تقارن در سر و صورت کودک وجود دارد.( صاف بودن یک طرف سر)

• در زمان شیر خوردن، معمولاً از یک طرف نمی‌تواند به خوبی شیر بخورد (یا فقط یکی از سینه‌ها را ترجیح می‌دهد)

• تلاش می‌کند که به سمت شما برگردد و هنگامی که نمی‌تواند این کار را انجام دهد، عصبانی می‌شود.

• در قسمت گردن برجستگی یا برآمدگی کوچکی دارد که شبیه گره در عضله کشیده شده است.

 

• اوتیسم:

تحقیقات جدید نشان داده است که تاخیر در گردن گرفتن نوزاد، ممکن است نشانه‌ی زودرس بیماری اوتیسم باشد. 

 

گردآوری: بخش کودکان

 

 

 

بیتوته😎😍
بیتوته😎😍 مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋