beman.off

beman.off

سوکت آچار و جغجغه: راهنمای کامل

این احتمال وجود دارد که در برخی مواقع آچار، جغجغه و سوکت را در حال استفاده دیده باشید. اما برای مبتدیان، این ابزارها ممکن است ماهیت طاقت فرسایی داشته باشند زیرا به دفعات مورد استفاده قرار نمی گیرند یا استفاده از آنها به اندازه چکش یا پیچ گوشتی شهودی نیست. سوکت ها و جغجغه ها عملکردی مشابه آچارها دارند. خرید ابزار مکانیکی، آچار بکس و ترکمتر از سایت ابزار ماشین ممکن است.

 

با این حال، این ابزارهای مکانیکی اولیه به کاربر این امکان را می‌دهند که وظیفه شل کردن و سفت کردن بست‌ها را به شیوه‌ای کارآمدتر انجام دهد.

 

آچار سوکت چیست؟

آچار سوکت (یا آچار سوکت) نوعی آچار یا آچار است که به جای آچار/آچار باز معمولی برای چرخاندن بست، معمولاً به شکل مهره یا پیچ، از فرمت سوکت بسته استفاده می کند.

 

رایج‌ترین شکل، آچار سوکت جغجغه‌دار است که اغلب به‌طور غیررسمی به آن جغجغه می‌گویند. جغجغه دارای یک مکانیسم جغجغه‌دار برگشت‌پذیر است که به کاربر این امکان را می‌دهد که ابزار را به جلو و عقب بچرخاند تا سوکت آن را بچرخاند به جای اینکه آچار را خارج کند و در موقعیت آن قرار دهد.

 

سایر روش‌های رایج سوکت‌های رانندگی عبارتند از آچار ضربه‌ای پنوماتیک، آچار گشتاور هیدرولیک، ضرب‌کننده گشتاور و میله‌های شکن. برخی از درایورهای هیبریدی کمتر شناخته شده عبارتند از ابزارهای آچار برجسته با محرک مربع و آچارهای ضربه ای هیدرولیک.

 

Ratchet چیست؟

Ratchet کلمه غیررسمی است که برای اشاره به آچار سوکت جغجغه دار استفاده می شود. از یک دسته و یک سوکت تشکیل شده است. دسته آچار است. روی دسته جغجغه مکانیزمی وجود دارد که به جغجغه اجازه می دهد تا درگیر شود و جهت جغجغه را برعکس کند تا بست هایی مانند مهره ها و پیچ ها را شل یا سفت کند.

 

 

سوکت چیست؟

سوکت ها ابزارهایی هستند که به آچار، گشتاور یا آچار سوکت متصل می شوند. بیشتر برای شل کردن و سفت کردن بست هایی مانند مهره ها و پیچ ها استفاده می شود. سوکت بر روی پسوند مربع یا درایور جغجغه قرار می گیرد. هنگامی که روی جغجغه محکم شد، کاربر می‌تواند پیچ ​​یا مهره را در حالی که سوکت در جای خود باقی می‌ماند شل یا سفت کند، فقط با چرخاندن دسته جغجغه.

 

جغجغه و سوکت به شما چه اجازه ای می دهد؟

ترکیب جغجغه و سوکت به کاربر این امکان را می دهد که بدون نیاز به جابجایی ابزار روی بست، یک بست (پیچ یا مهره) را بچرخاند. اگر از آچار استفاده می‌کردید، قطعاً باید بعد از هر چرخش آن را تغییر مکان دهید.

 

جغجغه و سوکت عملکرد در گوشه های تنگ را قابل کنترل تر می کند زیرا فضای کمی برای استفاده از آچار وجود دارد. ترکیب سوکت ضامن دار با یا بدون پسوند اجازه می دهد تا بست به راحتی سفت یا شل شود. همچنین احتمال لیز خوردن آن مانند برخی از انواع آچارها کمتر است زیرا سوکت کاملاً در اطراف بست قرار می گیرد.

 

جغجغه ها و سوکت ها چگونه کار می کنند؟

جغجغه دسته ای است که با استفاده از یک اتصال دهنده درایو مربعی به یک انتهای سوکت می چسبد. انتهای دیگر سوکت روی یک بست قرار می گیرد. مکانیزمی در جغجغه به دسته این امکان را می‌دهد که وقتی آن را در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخانید، دسته را درگیر کرده و سفت می‌کند و وقتی آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخانید، آزادانه بچرخد. یک سوئیچ روی جغجغه عمل را معکوس می کند تا بست شل شود.

 

جغجغه و سوکت در مقابل. آچار

جغجغه ها و سوکت ها از جمله انواع مختلف آچارهایی هستند که برای کارهای خاص طراحی شده اند. آنها همان عملکرد آچارهای معمولی سفت کردن و شل کردن بست ها را انجام می دهند. با این حال، برخی از کارها وجود دارند که به خوبی با جغجغه و سوکت مناسب هستند.

 

ترکیب جغجغه و سوکت (گاهی اوقات آچار سوکت نامیده می‌شود) به شما امکان می‌دهد مهره یا پیچ را بدون تغییر موقعیت ابزار روی بست، مانند زمانی که فضای کافی برای چرخاندن آن در یک دایره کامل وجود ندارد، با آچار بچرخانید.

 

این می تواند کار را سریعتر کند. همچنین، از آنجایی که یک سوکت به طور کامل در اطراف یک بست قرار می گیرد، نسبت به برخی از انواع آچارها احتمال لیز خوردن آن کمتر است. برای جزئیات بیشتر در مورد ابزار سوکت و کاربرد آنها، نمودار زیر را ببینید. برای اطلاعات بیشتر در مورد آچار، به راهنمای آچار: انواع آچار، موارد استفاده و ویژگی ها مراجعه کنید. مطمئن شوید ابزاری که استفاده می کنید برای کار مناسب است.

 

چگونه از آچار سوکت استفاده کنیم؟

آچار سوکت یا ضامن دار به شما امکان می دهد مهره ها و پیچ ها را با سهولت بیشتری نسبت به استفاده از آچار معمولی بچرخانید. ویژگی جغجغه زنی به شما این امکان را می دهد که آچار را روی پیچ نگه دارید و در هر زمان که نیاز به چرخش دارید نیازی به نصب مجدد آچار نداشته باشید. این هنگام کار در فضاهای محدود که حرکت بسیار محدود است ایده آل است.

 

سوکت مناسب برای کار را انتخاب کنید.

همه سوکت ها دارای برچسب هستند، بنابراین اگر اندازه مهره را می دانید که می خواهید بچرخانید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که سوکت مربوط به آن را در مجموعه خود پیدا کنید.

اگر اندازه سوکت مورد نیاز را نمی دانید، اندازه های مختلف را آزمایش کنید تا زمانی که یکی به درستی جا بیفتد.

سعی نکنید پیچ ​​و مهره را با یک سوکت خیلی بزرگ بچرخانید. انجام این کار می تواند پیچ ​​را کنده و چرخاندن آن را غیرممکن کند.

سوکت را به سر آچار وصل کنید - زمانی که به درستی در جای خود قرار گرفت باید صدای کلیک را بشنوید.

جهت را با استفاده از کلید چرخان انتخاب کنید تا بین شل شدن و سفت شدن تصمیم بگیرید.

سوکت را روی مهره قرار دهید.

از آن مانند یک آچار معمولی استفاده کنید، به جز اینکه وقتی فضای خالی شما تمام شد، آن را بردارید

آن را در جهت مخالف بچرخانید و این کار را تکرار کنید تا پیچ کاملا شل یا سفت شود.

انواع جغجغه، سوکت و لوازم جانبی

در اینجا یک نمای کلی از سوکت ها، جغجغه ها و لوازم جانبی موجود است. آنها اغلب به صورت جداگانه فروخته می شوند، اما شما ممکن است ترجیح دهید یک ست سوکت یا مجموعه آچار جغجغه ای برای کارهای مختلف آماده شود.

 

جغجغه

 

یک جغجغه و یک جغجغه سر خم کننده.

موجود با اندازه های مختلف درایو، 1/4 اینچ، 1/2 اینچ و 3/8 اینچ، برای کار با سوکت های اندازه های مختلف.

بیشتر آنها با یک درایو دنده ای کار می کنند. کسانی که تعداد دندان‌های بیشتری دارند به شما امکان می‌دهند ابزار را با حرکت چرخشی کوچک‌تر کار کنید، که زمانی مفید است که فضای کمی برای حرکت دسته وجود داشته باشد.

مدل‌های بدون چرخ دنده با یک بلبرینگ کار می‌کنند و برای چرخاندن بست‌ها به حرکات کوچک‌تری نسبت به درایو دنده‌ای نیاز دارند.

بسیاری از آنها قفلی دارند که از افتادن یا چسبیدن سوکت به بست جلوگیری می کند. یک دکمه باز کردن سریع قفل را جدا می کند.

جغجغه های سر متصل یا منعطف (تصویر پایین) به شما امکان می دهد زاویه دسته را برای کار در مناطق تنگ تنظیم کنید.

 

پریز برق

سوکت به یک جغجغه متصل می شود تا مهره ها و پیچ ها را سفت و شل کند. همچنین با آچارهای گشتاور و میله های شکن کار می کند. سوکت های 6 نقطه ای (تصویر سمت چپ) و سوکت های 12 نقطه ای (تصویر سمت راست) برای قرار دادن انواع سر بست ها در دسترس هستند. سوکت های یونیورسال با انواع بست های بیشتری از جمله اسپلاین، ستاره و مربع کار می کنند.

 

شکل‌هایی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: مربع 4 نقطه، مربع سه گانه 12 نقطه (با شش ضلعی دو نقطه 12 اشتباه نشود)، هشت ضلعی 8 نقطه (با رایج‌تر شکل مربع دوتایی 8 نقطه اشتباه گرفته نشود).

 

این اشکال کمتر رایج معمولاً در کاربردهای خاص یا صنایع خاص مانند هواپیما، اتصالات لوله‌کشی PVC یا خودروهای ساخت آلمان و بریتانیا یافت می‌شوند. با واگن‌های ریلی، پیچ‌های تنظیم سوپاپ و دوشاخه‌های لوله، درایور چهار نقطه‌ای مربعی شکل هنوز هم در پیکربندی‌های مردانه و زنانه کاربرد گسترده‌ای دارد.

 

مهره‌ها و سر پیچ‌ها نیز به شکل‌های شش‌ضلعی 12 نقطه‌ای و انواع مختلف اسپلاین تولید می‌شوند که بیشتر در کاربردهای هواپیما و هوافضا رایج است.

 

هنگام کار با بست های شش ضلعی معمولی 6 نقطه ای، سوکت 12 نقطه ای شکل، دو برابر تعداد نقاط شروع یا موقعیت های احتمالی را برای قرار دادن سوکت روی مهره ارائه می دهد و بنابراین امکان تراز هر 30 درجه را به جای هر 60 درجه فراهم می کند. زاویه

 

 

اکثر سازندگان سوکت‌های پیچ‌های شش ضلعی بزرگتر، آنها را در اندازه‌های 6 نقطه (شش ضلعی) و محدود 12 نقطه (دو-شش ضلعی) تولید می‌کنند.

 

برخی از سوکت های تخصصی با یک سوکت تخصصی "6 فلوت" و غیره ساخته می شوند که برای جدا کردن به پیچ های آسیب دیده در اندازه های متریک و کسری اینچ متصل می شوند. برخی از سوکت های تخصصی متناسب با کاربردهای تخصصی خاص ساخته می شوند و برای آن کاربرد خاص طراحی و اندازه می شوند. سوکت های شمع، سوکت های سنسور اکسیژن، سوکت های اتصال توپی، سوکت های مهره محور و ... در این دسته جای می گیرند.

 

1. سوکت عبور از طریق

یک سوکت عبوری و ضامن دار.

مهره‌ای را روی یک پیچ رزوه‌دار بلندتر می‌چرخاند و به پیچ اجازه می‌دهد تا از طریق سوکت و جغجغه امتداد یابد.

دارای طراحی کم حاشیه.

نیاز به داشتن سوکت های کم و عمیق را کاهش می دهد.

فقط با جغجغه های طراحی شده خاص کار می کند.

2. سوکت درایور

 

سوکت درایور فیلیپس و سوکت درایور سر صاف.

بست ها مانند پیچ ​​های سر صاف، فیلیپس، شش گوش یا سر ستاره را سفت/باز می کند.

در مجموعه هایی با سوکت استاندارد موجود است.

3. سوکت شمع

یک سوکت شمع کوبالت.

دارای طراحی سوکت عمیق برای قرار گرفتن روی بدنه شمع.

روکش شده با درج لاستیکی که دوشاخه را می گیرد و به شما کمک می کند پس از شل شدن آن را بیرون بکشید.

4. سوکت ضربه ای

یک سوکت ضربه ای کم عمق و یک سوکت ضربه ای عمیق.

طراحی شده برای کار با آچار ضربه ای پنوماتیک یا بی سیم.

ساخته شده از ماده ای که می تواند ضربه را بدون شکستگی تحمل کند.

رنگ تیره‌تر آن‌ها را از سوکت‌های کرومی استاندارد متمایز می‌کند.

به طور معمول دارای یک دیوار ضخیم تر از یک سوکت استاندارد است.

beman.off
beman.off

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋