
«آنتونی انزور-دمیو» که پیش از این بهعنوان مدیرکل فایرفاکس فعالیت میکرد، اکنون سکان هدایت این شرکت را در دست گرفته است.
شرکت موزیلا، سازنده مرورگر محبوب فایرفاکس، همزمان با تلاش خود برای رقابت با نسل جدید مرورگرهای مبتنی بر هوش مصنوعی، بهطور رسمی از انتصاب مدیرعامل جدیدش خبر داد.
براساس اعلام موزیلا، «آنتونی انزور-دمیو» (Anthony Enzor-DeMeo) که پیش از این بهعنوان مدیرکل فایرفاکس فعالیت میکرد، از امروز سکان هدایت این شرکت را در دست میگیرد. این انتصاب در شرایطی انجام میشود که موزیلا بهدنبال تثبیت جایگاه خود در دوران سلطه ابزارها و سرویسهای مبتنی بر هوش مصنوعی است.
هرچند عنوان مدیرعاملی برای انزور-دمیو جدید است، اما او پیش از این مدیریت مستقیم فایرفاکس را برعهده داشت. به گفته این شرکت، فایرفاکس تحت مدیریت انزور-دمیو طی دو سال گذشته در پلتفرم موبایل رشد دو رقمی را تجربه کرده است.

همچنین در همین بازه زمانی، قابلیتهای هوش مصنوعی جدیدی به فایرفاکس اضافه شد. از جمله این ویژگیها میتوان به «Shake to Summarize» اشاره کرد که به کاربران آیفون اجازه میدهد تنها با تکان دادن گوشی، خلاصهای از محتوای یک صفحه وب دریافت کنند. اخیراً نیز ویژگی «AI Window» بهعنوان یک دستیار هوش مصنوعی به فایرفاکس اضافه شده بود.
انزور-دمیو پیش از پیوستن به موزیلا، مدیر ارشد محصول و فناوری در شرکت Roofstock بود. او حالا جایگزین «لورا چمبرز» میشود که طی دو سال گذشته بهعنوان مدیرعامل موقت موزیلا فعالیت میکرد. چمبرز همچنان در موزیلا باقی میماند و به نقش خود در هیئتمدیره بازمیگردد.
«مارک سورمن»، رئیس موزیلا، در بیانیه معرفی مدیرعامل جدید اعلام کرده که انزور-دمیو درک عمیقی از مفهوم اعتماد دارد و معتقد است اعتماد نه یک شعار تبلیغاتی، بلکه نتیجه نحوه طراحی محصولات، مدیریت دادهها و شفافیت در اطلاعرسانی به کاربران است. او میگوید:
«آنتونی بهخوبی میداند که اعتماد چیزی فراتر از یک وعده است و از طریق نحوه ساخت محصولات، شیوه مدیریت دادهها و میزان شفافیتی که از آنچه درحال رخدادن است به کاربران منتقل میشود، به دست میآید. این همان آیندهای است که ما درحال ساختنش هستیم.»
انزور-دمیو نیز در بیانیهای با اشاره به نقش مرورگرها در آینده هوش مصنوعی گفت:
«مرورگر، میدان نبرد بعدی هوش مصنوعی است. جایی که مردم زندگی آنلاین خود را در آن میگذرانند و درباره پرسشهای کلیدی نسل بعدی مربوط به اعتماد، نحوه استفاده از دادهها و شفافیت در آن تصمیمگیری میکنند.»

به گفته مدیرعامل جدید موزیلا، این شرکت قصد دارد با شفافسازی در حوزه حریم خصوصی، نحوه استفاده از دادهها و هوش مصنوعی، اعتماد ازدسترفته به شرکتهای بزرگ فناوری را بازسازی کند. از نگاه او، قابلیتهای هوش مصنوعی باید همیشه اختیاری باشند و کاربران بتوانند بهسادگی آنها را غیرفعال کنند.
در کنار تمرکز بر اعتماد، انزور-دمیو هدف دیگری را نیز دنبال میکند و آن هم تبدیل فایرفاکس به بخشی از یک اکوسیستم گسترده از نرمافزارهای قابلاعتماد است.
بر اساس آمار منتشرشده توسط Statcounter در نوامبر 2025، فایرفاکس در رتبه چهارم بازار جهانی مرورگرها قرار دارد. مرورگر گوگل کروم با بیش از 71 درصد سهم بازار در صدر است، پس از آن سافاری اپل با بیش از 14 درصد قرار دارد. مایکروسافت اج با سهمی نزدیک به 5 درصد در جایگاه سوم ایستاده و فایرفاکس با سهم 2.3 درصدی رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.
پاسخ ها