رئیس بینالمللی GWM، در مصاحبهای با اذعان به عملکرد قوی BYD، به گسترش نمایندگیها، روشهای بازاریابی و قدرت فروش این شرکت اشاره کرد.
شرکت خودروسازی چینی گریت وال موتورز (GWM) نگرانی خود را از رشد سریع رقیبش بیوایدی (BYD) در بازار خودرو استرالیا ابراز کرده و این شرکت را به اتخاذ استراتژی قیمتگذاری «بیشازحد تهاجمی» و «خرید سهم بازار» متهم کرده است.
درحالیکه گریت وال موتورز همچنان برترین برند چینی در استرالیا با فروش ۳۹,۳۴۳ دستگاه تا سپتامبر ۲۰۲۵ است، بیوایدی با فروش ۳۷,۹۲۳ دستگاه فاصله کمی با آن دارد. بی وای دی در دو ماه اخیر از GWM پیشی گرفته است. رشد فروش چشمگیر ۱۴۹.۸ درصدی BYD در سال جاری در مقابل رشد ۲۳.۷ درصدی GWM قرار دارد. این شرکت میخواهد تا پایان امسال چند مدل جدید را عرضه کند. ازجمله این مدلها میتوان به دو شاسیبلند بزرگ تحت برند لوکس دنزا و مدل کوچک آتو ۱ اشاره کرد. بی وای دی آتو ۱ بهعنوان ارزانترین خودروی برقی استرالیا تبلیغ شده است.
در مقابل، GWM در سال ۲۰۲۵ هفت مدل جدید یا فیسلیفت ازجمله هاوال H6 پلاگین هیبریدی و تانک ۵۰۰ پلاگین هیبریدی را معرفی کرده است. درحالیکه BYD هدف خود را تصاحب جایگاه نخست بازار استرالیا از تویوتا اعلام کرده است، GWM هدفی محتاطانهتر دارد. هدف این شرکت رسیدن به جمع پنج برند برتر تا سال ۲۰۲۷، با عرضه حداقل هفت مدل جدید در سال ۲۰۲۶ است.
«پارکر شی»، رئیس بینالمللی GWM، در مصاحبهای با اذعان به عملکرد قوی BYD، به گسترش نمایندگیها، روشهای بازاریابی و قدرت فروش این شرکت اشاره کرد. بااینحال، او از تاکتیکهای تهاجمی بیوایدی، بهویژه کاهش شدید قیمت برای کسب سهم بیشتر در بازار، انتقاد کرد. شی تأکید کرد که رشد GWM بر پایه «رقابت سالم» و نه «خرید سهم بازار» است.
او هشدار داد که تخفیفهای شدید میتواند به ارزش کالا در بازار خودروهای کارکرده آسیب بزند و درنهایت به ضرر مشتریان تمام شود. شی با تأکید بر تعهد GWM به رشد تدریجی و پایدار، اولویت قرار دادن رضایت مشتری و ارزش بلندمدت گفت: «در بازاری بالغ مانند استرالیا، ما قدمبهقدم پیش میرویم». این اظهارنظر رویکرد محتاطانه GWM در تبلیغات و توقف تولید برخی مدلها را نشان میدهد. او هشدار داد که کاهش شدید قیمت ممکن است در کوتاهمدت سودآور باشد، اما میتواند اعتماد مشتریان و اعتبار برند را خدشهدار کند.
رقابت میان GWM و BYD بازتابی از رقابت گستردهتر میان خودروسازان چینی برای تسلط بر بازار درحال تحول خودروهای برقی و هیبریدی در استرالیا است. رویکرد تهاجمی BYD درحال تغییر چشمانداز بازار است. در سوی دیگر GWM به استراتژی محافظهکارانهتری پایبند است که به عقیده آنها منافع بلندمدت مشتریان را بهتر تأمین میکند.
پاسخ ها