این فراخوان همزمان با معرفی استانداردهای ایمنی جدید در چین برای خودروهای مجهز به سیستمهای کمکراننده سطح ۲ اعلام شده است.
بیش از ۱۱۵,۰۰۰ دستگاه از سدان محبوب شیائومی SU7 بهدلیل نقص سیستم کمکراننده در چین فراخوانی شدهاند. دلیل این اقدام، یک تصادف شدید در حدود شش ماه پیش است که در آن سه دانشجو در اثر برخورد SU7 با یک گاردریل بتنی درحالیکه سیستم مسیریابی خودکار فعال بود، کشته شدند.
اداره دولتی تنظیم بازار چین اعلام کرده است که سیستم کمکراننده SU7 قابلیت تشخیص ناکافی دارد و ممکن است در سناریوهای خاص به اندازه کافی به رانندگان هشدار ندهد.
در مجموع ۱۱۶,۸۸۷ دستگاه شیائومی SU7 درحال فراخوانی هستند که همه آنها بین فوریه ۲۰۲۴ تا آگوست ۲۰۲۵ تولید شدهاند. این رقم در حدود ۳۸ درصد از ۳۰۵,۰۵۵ دستگاه SU7 را تشکیل میدهد که از ابتدای عرضه این خودرو تا ماه ژوئیه در سراسر چین فروخته شده بود.
شیائومی تأیید کرده است که این ایراد از طریق بهروزرسانی نرمافزاری بیسیم برطرف خواهد شد و نیازی به تعمیر فیزیکی ندارد.
این فراخوان همزمان با معرفی استانداردهای ایمنی جدید در چین برای خودروهای مجهز به سیستمهای کمکراننده سطح ۲ اعلام شده است. این مقررات که الزامات عملکردی سختگیرانهتری را تعیین میکنند، در سال ۲۰۲۷ اجرایی خواهند شد.
جدیترین حادثه مرتبط با SU7 در ماه مارس در بزرگراه دژو - شانگراو رخ داد. رسانههای چینی گزارش دادهاند که این خودرو با سرعت ۱۱۶ کیلومتربرساعت و سیستم مسیریابی خودکار فعال درحال حرکت بوده است.
گفته میشود این سیستم هنگام نزدیکشدن به یک منطقه ساختوساز «مانعی پیش رو» را تشخیص داده و ترمزگیری را شروع کرده است. راننده مداخله کرده، به سمت چپ فرمان داده و ترمز را اعمال کرده و سپس فرمان را به تدریج به سمت راست برگردانده است. لحظاتی بعد، خودرو با یک گاردریل بتنی برخورد کرده و آتش گرفته است. در این تصادف هر سه سرنشین جان خود را از دست دادند.
«چن جینژو»، مدیرعامل شرکت مشاوره خدمات خودرو شانگهای مینگلیانگ، در گفتوگو با روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست گفت: «فراخوانی بهدلیل نقص در سیستم کمکراننده ممکن است برخی از مشتریان چینی را از خرید خودروهای شیائومی منصرف کند، اما این رویکرد میتواند نشانگر تعهد شیائومی به حل مشکلات خودروهای خودش نیز باشد.»
پاسخ ها