رئیس طراحی مرسدس گفته EQS ده سال زودتر از زمانی که باید عرضه میشد، روانه بازار شده است.
زیبایی در نگاه بیننده است اما منفینگری درباره طراحی خودروی الکتریکی پرچمدار مرسدس EQS تقریباً همگانی به نظر میرسد. طراحی خاص این مدل که آیرودینامیک را در اولویت قرار میدهد، نتوانسته نظر مشتریان را جلب کند.
«گوردن واگنر»، رئیس طراحی مرسدس، گفته طراحی EQS بهگونهای است که باید ده سال دیگر وارد بازار میشد و همین طراحی آیندهنگرانه به فروش آن ضربه زده است. طی 4 سال حضور این مدل برقی در بازار، شاهد تغییر نظر مردم درباره آن نبودهایم.
واگنر توضیح میدهد EQS نتوانست نظر خریداران S کلاس را جلب کند؛ چون «خودرویی کاملاً متفاوت است که در قالب سدان لوکس با کاپوت بلند طراحی نشده است.» از نظر واگنر، مرسدس باید این مدل را بهعنوان CLS آیندهنگرانه، S کلاس کوپه یا چیزی شبیه آن تبلیغ میکرد.
مرسدس با درسگرفتن از اشتباهات گذشتهاش، زبان طراحی مدلهای درونسوز و الکتریکی را یکنواخت کرده است. نسل بعدی S کلاس نسخهای برقی خواهد داشت که انتظار میرود جایگزین مرسدس EQS شود. نسل فعلی این سدان لوکس قرار است سال ۲۰۲۶ فیسلیفت شود؛ بنابراین احتمالاً جانشین آن تا پایان دهه جاری میلادی از راه نمیرسد.
واگنر در مصاحبهای از زبان طراحی EQ دفاع کرد و آن را هدفمند و بسیار پیشرو نامید. او گفت دلیل تقاضای پایین EQS لزوماً طراحی خاص آن نیست، بلکه به تصور مشتریان از خودروهای برقی برمیگردد. او گفت: «مشکل خودروهای برقی درک و تصور مشتریان از آنهاست. مشتری آن را مانند دستگاهی الکترونیکی تصور میکند. خودروهای درونسوز هنوز مانند ساعت کرونو تصور میشوند که دوام بسیار بیشتری دارند.»
مرسدس پیشازاین تلاش کرده با نصب جلوپنجره خاص، مرسدس EQS را شبیه S کلاس کند. دومین فیسلیفت این مدل برقی درحال توسعه است که در آن گرافیک ستاره سهپر مانند CLA جدید در چراغهای جلو ادغام میشود؛ بنابراین EQS حداقل تا چند سال دیگر در خط تولید باقی میماند که باتوجهبه احتمال عرضه S کلاس برقی تا سال ۲۰۳۰، منطقی به نظر میرسد.
پاسخ ها