برطرفکردن نقاط حادثه خیز جادههای کشور سهم قابلتوجهی در کاهش تصادفات رانندگی و خسارات انسانی تصادفات دارد.
تصادفات رانندگی یکی از معضلات بزرگ جامعه ایران هستند که هرساله هزاران کشته و زخمی برجای میگذارند. تصادفات رانندگی 3 ضلع دارند: جاده، راننده و خودرو. دراینبین، ازمیانبردن نقاط حادثه خیز جادههای کشور، سهم قابلتوجهی در کاهش تصادفات رانندگی دارد.
«مجید صباغ»، مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راههای سازمان راهداری کشور، در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم، آماری از تعداد نقاط حادثه خیز در جادههای ایران و تعداد نقاط بهینهسازیشده ارائه کرد. به گفته او، 887 نقطه حادثهخیز در سراسر جادههای ایران وجود دارد. از این تعداد، 412 نقطه اصلاح شدهاند اما 475 نقطه دیگر همچنان در انتظار اقدامات لازم هستند. به گفته صباغ، اصلاح این نقاط به 7 هزار میلیارد تومان بودجه دولتی نیاز دارد.
نقاط حادثهخیز در جادهها یا کانونهای خطر هرساله جان بسیاری از هموطنان را تهدید میکنند. تعداد جانباختگان و مصدومان ناشی از تصادفات رانندگی در سهماه نخست 1403 نسبت به سال گذشته آن افزایش یافته است؛ در نتیجه رسانهها خواستار توضیح مسئولان مربوطه درمورد بهینهسازی جادهها شدهاند. نکتهای که در این میان وجود دارد، آمار متناقض تعداد نقطههای حادثهخیز اصلاحشده است. ما نمیدانیم کدامیک از این نقاط اصلاح شدهاند و چه تعداد از آنها به اصلاح نیاز دارند.
یکی دیگر از سؤالات رسانهها درباره اصلاح نقطههای حادثهخیز در جادههای کشور نوع اصلاح آنهاست. برای اصلاح این نقاط باید جاده بهصورت زیرساختی اصلاح شود، علائم هشداردهنده نصب شود یا جاده از اول طراحی شود. مشخص نیست این اقدامات بهصورت ریشهای صورت گرفتهاند یا صرفاً با نصب چند تابلو و اجرای روکش، این نقطه حادثهخیز بهصورت کوتاهمدت اصلاح شده است.
فرایند شناسایی نقاط حادثهخیز جادههای کشور سال 1401 انجام شد اما جزئیات این نقاط به عموم مردم اعلام نشده است؛ بنابراین ساکنین مناطق مختلف کشور نمیدانند در منطقه سکونت آنها، چه تعداد نقطه حادثهخیز وجود دارد. همچنین از سال 1401 تاکنون مسیرهای مختلفی به راههای کشور اضافه شدهاند که ممکن است برخی از آنها دارای نقاط حادثه خیز باشند. پس از گذشت 3 سال از شناسایی نقطههای حادثهخیز در جادههای کشور، این نقاط هنوز کامل اصلاح نشده است و به بودجه هنگفتی نیاز دارد.
پاسخ ها