البته سازمان رقابت و بازار (CMA) منتظر سازوکار جدیدی برای بررسی و کنترل رفتارهای اپل و گوگل است.
ناظر رقابت بریتانیا اعلام کرد تحقیقات خود درمورد اکوسیستم اپلیکیشنهای موبایل اپل و گوگل را متوقف کرده است.
از سال 2021، رگولاتوری بریتانیا درحال بررسی رفتار اپل در توزیع اپلیکیشنها در دستگاههای iOS و iPadOS بوده و توجه ویژهای به شرایط و ضوابط حاکم بر دسترسی توسعهدهندگان به اپ استور داشته است. از 2022 نیز تحقیقات مشابهی درمورد رفتار گوگل در زمینه توزیع اپها در دستگاههای اندرویدی آغاز شد. سازمان رقابت و بازار (CMA) در آن زمان نگرانی خود را درباره محدودیت انتخاب توسعهدهندگان براساس شرایط و ضوابط دو غول فناوری اعلام کرده بود.
اما بهتازگی هر 2 تحقیق براساس گزارش تککرانچ بدون هیچ اقدامی پایان پذیرفته است. البته CMA اعلام کرده دلیل اصلی خاتمه تحقیقات این است که بتواند از اختیارات جدیدی استفاده کند که به این نهاد اجازه میدهد کنترلهای خاصی روی غولهای فناوری با قدرت استراتژیک اعمال کند.
CMA در بیانیه مطبوعاتی خود توضیح داده «برای رفع نگرانیهای فروشگاههای اپلیکیشن» منتظر سازوکارهای آینده خواهد بود.
همچنین در این بیانیه نوشته شده CMA «پیشبینی میکند اقدامات اولیهاش با سازوکارهای جدید رقابت در بازارهای دیجیتال براساس تجربیاتش در حوزههایی باشد که پیشتر آنها را بررسی کرده است، ازجمله اکوسیستمهای موبایل که شامل استورهای اپلیکیشن هم میشود.» اپل و گوگل در اولین ردیف اعمال این کنترلهای ویژه جدید قرار دارند.
«ویل هایتر»، مدیر اجرایی بازارهای دیجیتال در CMA، میگوید:
«زمانی که سازوکار جدید بازارهای دیجیتال طرفدار رقابت اجرا شود، میتوانیم برای نگرانیهایی که قبلاً از طریق تحقیقات فعلی خود شناسایی کردهایم، کنترلهای جدیدی در نظر بگیریم. بسیار مهم است که کسبوکارهای فناوری در بریتانیا، ازجمله توسعهدهندگان اپلیکیشن، به اکوسیستمی منصفانه و رقابتی دسترسی داشته باشند که به رشد کل صنعت، افزایش سرمایهگذاری و نتایج بهتر برای مصرفکنندگان کمک کند.»
سازوکار جدید بازارهای دیجیتال بریتانیا از سالها پیش درحال توسعه بوده و نوامبر 2020 چراغ سبز خودش را دریافت کرد اما باتوجهبه برخی آشفتگیهای سیاسی سالهای اخیر، با تأخیرهای قانونی مواجه شده. سرانجام آوریل سال گذشته این طرح احیا شد و پیش از انتخابات سراسری مه 2024 در پارلمان به تصویب رسید.
پاسخ ها