برنامه‌نویس شماره یک

برنامه‌نویس شماره یک

سلام.. از یک خوره برنامه نویسی و عاشق فناوری های جدید برای شمایی که خوره programing هستی
توسط ۱ نفر دنبال می شود

زیان ده ترین خودروهای بازار در تابستان 1403 را بشناسید

ضررده‌ترین خودروهای بازار در تابستان 1403 را بشناسید

برخی خودروها هستند که برای چندماه یا چندفصل، در وضعیت کاهش قیمت قرار دارند. این اتومبیل‌ها در دسته ضررده‌ترین خودروهای بازار قرار می‌گیرند.

بازار خودرو ایران پس از انفجار شدید قیمت‌ها در سالیان گذشته، اکنون وارد مراحل فراز و فرود کوتاه‌مدت شده است. قیمت خودروها در این ماه افزایش می‌یابد اما ممکن است در ماه بعدی کاهش نرخ‌ها را شاهد باشیم. بااین‌حال برخی خودروها هستند که برای چندماه یا چندفصل، در وضعیت کاهش قیمت قرار دارند. این اتومبیل‌ها در دسته ضررده‌ترین خودروهای بازار قرار می‌گیرند.

خرید خودروهای ضررده در واقع باعث می‌شود تا ارزش سرمایه شما روزبه‌روز کاهش یابد، آن‌هم در شرایطی که خودروها در بازار ایران کالای سرمایه‌ای به حساب می‌آیند. قیمت این خودروها در بازار آزاد نسبت به کارخانه کمتر است، بنابراین خرید این خودروها از بازار آزاد برای شما سود بیشتری را به همراه خواهد داشت. البته این شرایط مربوط به تابستان 1403 هستند و ممکن است در پاییز یا زمستان 1403، وضعیت متفاوتی را شاهد باشیم.

شماره یک، کی‌ام‌سی T8، یکی از ضررده‌ترین خودروهای بازار اما محبوب!

پیکاپ محبوب و پرفروش کرمان‌موتور یعنی KMC T8، یکی از خودروهایی است که خرید آن از کارخانه برای شما با ضرر چشمگیر همراه خواهد بود. این خودرو با قیمت تقریبی 1.7 میلیارد تومان توسط کارخانه فروخته می‌شود اما شما می‌توانید با پرداخت یک میلیارد و 625 میلیون تومان، این پیکاپ را از بازار آزاد تهیه کنید.

جک T8

دلیل اصلی این وضعیت، عرضه انبوه KMC T8 به‌صورت اقساطی توسط کرمان‌موتور است. در واقع بسیاری از مشتریان این پیکاپ را به‌صورت اقساطی از کارخانه خریداری می‌کنند و دلیلی برای خرید آن از طریق بازار آزاد ندارند. به همین دلیل است که از مدت‌ها پیش، KMC T8‌ در لیست ضررده‌ترین خودروهای بازار قرار دارد.

شماره دو، فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

دومین خودرو در لیست ضررده‌ترین خودروهای بازار، کراس‌اوور هیبریدی مدیران‌خودرو است. فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس به‌عنوان نخستین خودرو هیبریدی مونتاژ داخل، شروع موفقی داشت اما به‌تدریج محبوبیت نسخه دودیفرانسیل پرومکس باعث شد تا نسخه هیبریدی به حاشیه رانده شود. هم‌اکنون قیمت فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس در بازار آزاد 70 میلیون تومان از نرخ کارخانه کمتر است. با آغاز ترخیص خودروهای جدید مدیران‌خودرو از بم و ورود آن‌ها به بازار، ممکن است بازهم قیمت این خودرو در بازار کاهش یابد.

تیگو 8 هیبرید در مقابل تیگو 8 پرومکس

زیان‌ده بودن فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس برای خریداران، دو دلیل عمده دارد. نخست آن‌که مشتریان با پرداخت بهایی مشابه، می‌توانند نسخه دو دیفرانسیل تیگو 8 پرومکس را خریداری کنند که قابلیت‌های حرکتی بیشتری دارد. در سوی دیگر، عدم اطمینان نسبت به آینده خودروهای هیبریدی و برقی در ایران و همچنین زیرساخت ارائه خدمات به این خودروها،‌ باعث شده است تا مصرف‌کنندگان با احتیاط بیشتری در مورد خرید این خودرو تصمیم بگیرند.

شماره سه، تیگارد X35

کراس‌اوور جمع‌وجور تیگارد X35 با اختلاف قیمت 50 میلیون تومانی بین بازار و کارخانه، در دسته ضررده‌ترین خودروهای بازار تابستان 1403 قرار گرفته است. این کراس‌اوور توسط شرکت سانیار موتور پارسیان،‌ از زیرمجموعه‌های دیارخودرو به بازار عرضه می‌شود. تیگارد X35 خودرویی ارزشمند در رده خودش محسوب می‌شود اما تیراژ اندکی دارد و کمپین‌های بازاریابی آن چندان گسترده نیستند.

ضررده‌ترین خودروهای بازار

در شرایطی که تولید، عرضه و قیمت‌گذاری ام‌وی‌ام X55 پرو متوقف شده است، تیگارد X35 نتوانست از عدم حضور رقیب قدرتمند خود استفاده کند و حتی قیمت آن در بازار از نرخ کارخانه نیز کمتر شده است. در این رده قیمتی، KMC X5 هم‌اکنون بازار را به تسلط خودش درآورده است و از نبود ام‌وی‌ام X55 پرو و بازاریابی ضعیف تیگارد X35، بیشترین بهره را می‌برد.

شماره چهار، سوبا M4، ضررده‌ترین خودروهای بازار از تابستان پارسال تاکنون!

در تابستان 1402، به ضرر سنگین خریداران سوبا M4 و افت قابل‌توجه قیمت این خودرو در بازار پرداختیم. با گذشت یک‌سال از آن زمان،‌ وضعیت سوبا M4 همچنان تغییری نکرده است و این خودرو در لیست ضررده‌ترین خودروهای بازار در تابستان 1403 قرار دارد. عرضه محدود سوبا M4 و دیگر محصولات خودروسازی فردا نیز باعث شده است تا شانس موفقیت این خودرو بیش از گذشته در معرض خطر قرار گیرد.

سوبا M4

خودروهای استیشن واگن و ون از گذشته تابه‌امروز در بازار ایران محبوبیت چندانی نداشته‌اند. سوبا M4 نیز به‌عنوان یک مینی‌ون لوکس و گران‌قیمت با ابعادی بزرگ و موتور 1.5 لیتری توربوشارژر، شانس چندانی برای جلب توجه مصرف‌کنندگان شخصی ندارد. بنابراین تنها مشتریان این خودرو مراکز تشریفات خواهند بود.

همچنین بخوانید:‌ تیر خلاص شورای رقابت به سوبا M4؛ افت قیمت سنگین و ضرر هنگفت خریداران

شماره پنج، کلوت اتوماتیک

عدم دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری پیکاپ‌ها و آزادسازی عرضه آن‌ها توسط خودروسازان خصوصی، باعث شده است تا قیمت این خودروها در وضعیت مناسبی برای مصرف‌کنندگان قرار گیرد. علاوه‌بر KMC T8، پیکاپ مکث کلوت اتوماتیک نیز در بازار آزاد با نرخی کمتر از قیمت کارخانه عرضه می‌شود. قیمت کلوت اتوماتیک از سوی مکث موتور حدود 2.3 میلیارد تومان اعلام شده است اما برای خرید این پیکاپ از بازار آزاد، نیاز به 1.9 میلیارد تومان بودجه دارید. به عبارتی بین قیمت کلوت اتوماتیک در بازار و کارخانه، 400 میلیون تومان اختلاف وجود دارد!

کلوت اتوماتیک

علاوه‌بر قیمت‌گذاری آزاد و عرضه بدون محدودیت از سوی کارخانه، دلایل دیگری نیز باعث شده‌اند تا کلوت اتوماتیک در لیست ضررده‌ترین خودروهای بازار در تابستان 1403 قرار گیرد. این خودرو در بازار نمایش ضعیفی داشت و برخی مشتریان از کیفیت آن انتقاد داشتند. همچنین عرضه محدود با قیمت بالاتر نسبت به سایر پیکاپ‌ها، باعث شده است تا این خودرو متقاضیان کمتری داشته باشد. اکنون نیز با عرضه رقیب ارزان‌تر و تازه‌نفسی به نام KMC T9، عرصه بر کلوت اتوماتیک سخت‌تر شده است.

شماره شش، دایون Y7

نسخه شاسی‌بلند از پیکاپ کلوت یعنی دایون Y7 نیز در لیست ضررده‌ترین خودروهای بازار در تابستان 1403 قرار دارد. این خودرو در واقع نسخه شاسی‌بلند دایون V5 یا همان مکث کلوت است که نخست با نام دایون Y5 وارد بازار کشورمان شد. ایلیاموتور سازنده و عرضه کننده دایون Y5، از مدتی پیش نسخه ارتقایافته این خودرو را با نام دایون Y7‌ روانه بازار کرده است. بااین‌حال حتی ارتقای فنی و امکانات بیشتر نیز موجب نشده‌اند تا دایون Y7 محبوب ایرانی‌ها شود.

ضررده‌ترین خودروهای بازار

اختلاف قیمت دایون Y7 در بازار و کارخانه همانند مکث کلوت قابل‌توجه است و به حدود 300 میلیون تومان می‌رسد. این خودرو از سوی کارخانه با قیمت 1.99 میلیارد تومانی و تسهیلات 700 میلیون تومانی عرضه می‌شود. به همین دلیل است که قیمت دایون Y7‌ در بازار آزاد به 1.65 میلیارد تومان کاهش یافته است. عرضه محدود، مشکلات کیفی،‌ بازاریابی نه‌چندان موفق و عدم تطابق با سلیقه ایرانی‌ها از نظر ظاهری،‌ برخی از نقطه ضعف‌های دایون Y7 هستند.

شماره هفت، جک J4

اختلاف قیمت جک J4 در نیمه دوم سال 1402 بین بازار و کارخانه به حداقل رسیده بود اما اکنون این خودرو در لیست ضررده‌ترین خودروهای بازار در تابستان 1403 قرار گرفته است. مشتریان هم‌اکنون می‌توانند با پرداخت 788 میلیون تومان، مالک یک جک J4 از طریق بازار آزاد شوند. بااین‌حال خرید این خودرو از کارخانه به پرداخت 791 میلیون تومان و صبر 90 روز کاری نیاز دارد. البته کرمان موتور این خودرو را همانند دیگر محصولاتش، به روش اقساطی می‌فروشد.

ایگل

در واقع عرضه انبوه جک J4 از سوی کرمان‌موتور باعث شده است تا قیمت این خودرو در بازار آزاد کاهش یابد. مشتریان می‌توانند هم‌اکنون و با پرداخت مبلغ 400 میلیون تومان، جک J4‌ را به‌صورت اقساطی و بدون محدودیت از کرمان‌موتور خریداری کنند. بنابراین دلیل خاصی برای خرید نقدی این خودرو از بازار آزاد وجود ندارد. عرضه انبوه و اقساطی جک J4 از سوی کرمان‌موتور درحالی رخ می‌دهد که دو رقیب این خودرو یعنی تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک، شرایط عرضه مستقیم و بدون محدودیت به مصرف‌کنندگان را ندارند.

شماره هشت، زوتی DL5، نماینده وارداتی لیست ضررده‌ترین خودروهای بازار

زوتی DL5 کراس‌اوور جدید بازار و وارداتی پارس‌خودرو است که توانست تا مثالی نقض در بازار خودروهای وارداتی باشد. برخلاف اکثر خودروهای وارداتی که به ایران می‌آیند، قیمت زوتی DL5 در بازار آزاد کمتر از نرخ کارخانه شده است. پارس‌خودرو این کراس‌اوور را قیمت رسمی میلیارد و 144 میلیون تومان می‌فروشد؛ درحالی‌که مصرف‌کننده هم‌اکنون می‌تواند با پرداخت یک میلیارد و 85 میلیون تومان از طریق بازار آزاد و بدون انتظار مالک آن شود.

ضررده‌ترین خودروهای بازار

در شرایطی که زوتی DL5 برخلاف بسیاری دیگر از کراس‌اوورهای چینی با شرایط اقساطی فروخته نمی‌شود،‌ باید دلایل دیگری را برای ضرردهی این خودرو جستجو کرد. زوتی DL5 پرستیژ یک محصول وارداتی را ندارد و البته مشتریان نیز شناخت چندانی نسبت به این خودرو ندارند. عرضه هم‌زمان چانگان CS35 پلاس نیز از سوی سایپا باعث شد تا مشتریان تمایلی به خرید کراس‌اوور زوتی نداشته باشند.

برنامه‌نویس شماره یک
برنامه‌نویس شماره یک سلام.. از یک خوره برنامه نویسی و عاشق فناوری های جدید برای شمایی که خوره programing هستی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋