هدف Polaris dawn، رسیدن به ارتفاع مداری 1400 کیلومتری است، که بالاتر از هر پرواز فضایی سرنشیندار از زمان مأموریت آپولو 17 محسوب میشود.
بهنظر میرسد اولین مأموریت تجاری- فضایی با Polaris Dawn طبق برنامه به تعویق خواهد افتاد و زودتر از 31 جولای 2024 پرتاب نخواهد شد. فضاپیمای دراگون در این مأموریت قرار است خدمه چهار نفره را دورتر از هر مأموریتی، در 50 سال آینده، از زمین ببرد.
پروازهای فضایی- تجاری اهمیت بیشتری از مأموریت شرکتهای خصوصی که قراردادهای فضایی دولتی را تکمیل میکنند، دارد. اگرچه امروزه اکثر مأموریتهای خصوصی، محموله و فضانوردان را به ایستگاه فضایی بینالمللی (ISS) میبرند، اما در آینده شاهد بازدیدهای خصوصی بیشتری از مدار خواهیم بود که هیچ ارتباطی با دولتها ندارند.
در 15 سپتامبر 2021، اولین مأموریت کاملاً خصوصی در تاریخ، موشکی با مالکیت و عملیات خصوصی که فضاپیمایی را به همراه فضانوردان در یک منشور در مدار قرار داد، از مجتمع پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا بلند شد. این سفینه، دراگون متعلق به اسپیس ایکس بود و وسیله پرتاب موشک فالکون 9 بود که مأموریت Inspiration4 را تا ارتفاع 575 کیلومتری پرتاب کرد.
در آن پرواز، مسافران در داخل کپسول باقی ماندند، اما برای مأموریت بعدی که Polaris Dawn است، اهداف بلندپروازانهتری در نظر گرفته شده است.
این فضاپیما، تلاش خواهد کرد تا به ارتفاع مداری اولیه 1400 کیلومتری برسد، که بالاتر از هر پرواز فضایی سرنشیندار از زمان مأموریت آپولو 17 ماه در سال 1972 است. همچنین از بالاترین مأموریت مداری سرنشیندار که از سال 1966 در دست جمینای 11 است، پیشی میگیرد.
یکی از خطرات پرواز این است که ارتفاع به اندازه کافی بالا است که بتواند وارد نوار داخلی کمربندهای رادیواکتیو ون آلن که زمین را احاطه کردهاند شود. این برای سرنشینان که شامل فرمانده مأموریت «جرد آیزاکمن»، خلبان مأموریت «اسکات پوتیت»، متخصص مأموریت «سارا گیلیس» و افسر پزشکی «آنا منون» هستند، خوب نیست. اما مدار اولیه آنها بسیار بیضوی و با ارتفاع کمتر از 190 کیلومتر خواهد بود، بنابراین تماس حداقلی خواهد بود.
هدف از این بازی رادیولوژیکی انجام 38 آزمایش علمی برای بررسی اثرات پروازهای فضایی و تشعشعات بر سلامت انسان است. وقتی این آزمایشها تکمیل شوند، ارتفاع برای پنج روز باقیمانده در مدار به 700 کیلومتر کاهش مییابد. پس از آن است که اولین پیادهروی فضایی خصوصی انجام خواهد شد.
دراگون برای کاهش فشار و باز شدن دریچه جلویی بهطور ویژه تغییر یافته است. حداقل دو لباس فضایی با نسخه ارتقا یافته برای فعالیت خارج از خودرو (EVA) از لباسهای استاندارد اسپیس ایکس در داخل فضاپیما هستند.
این لباسها تغییر کردهاند تا امکان تحرک بیشتر را فراهم کند و دارای پارچهها و مواد ضد حرارتی جدیدی هستند که از بخش میانی فالکون و تنه دراگون الهام گرفته شده است. علاوهبر اینها، یک دوربین کلاه ایمنی و یک نمایشگر هدآپ جدید (HUD) نیز وجود دارد.
تاکنون جزئیات بیشتری درمورد تاریخ پرتاب منتشر نشده است.
پاسخ ها