در این گزارش پیشبینی شده که پادرو در سال سوم فعالیت خود به نقطه خودگردان رسیده است و در مسیر سوددهی قدم خواهد گذاشت.
صورتهای مالی پادرو در کدال حکایت از درآمد 6.5 میلیارد تومانی این شرکت طی شش ماه دارد. پادرو در این بازه زمانی و تا پایان بهار امسال، 781 میلیون تومان زیان شناسایی کرده است؛ رقمی که برای یک استارتاپ و با وجود تجربه فیلتر اینستاگرام و اختلالهای اینترنت، احتمالاً چندان بد ارزیابی نمیشود.
پادرو بهعنوان یک کسبوکار نوپا در اکوسیستم استارتاپی ایران، در سال 1399 شروع به فعالیت در حوزه فروش و ارسال سفارشهای آنلاین کرد. صورت مالی عملکرد ششماهه این شرکت منتهی به 31 خردادماه 1402 روی کدال منتشر شده است که نشان میدهد پادرو طی مدت یادشده حدود 6.5 میلیارد تومان درآمد داشته است.
این شرکت در بازه زمانی یادشده 781 میلیون تومان ضرر خالص شناسایی کرده. در رابطه با همین موضوع در گزارش پادرو آمده است که:
«کسبوکارهای استارتاپی نوپا بهویژه با ایدههای نوآورانه مانند پادرو در سالهای ابتدایی فعالیت خود اغلب سودآور نیستند و با توجه به حوزه فعالیت و برنامههای توسعهای آن ممکن است تا 7 سال به نقطه خودگردان نرسد.... پادرو درنظر دارد که با حرکت صحیح شرکت در مسیر رشد، نسبت به تست محصولات و خدمات جدید کرده و با ارتقای وب اپلیکیشن فعلی و گسترش وسعت فعالیت، در جهت افزایش درآمد خود گام بردارد و به همین علت اقدام به جذب سرمایه از شرکت فناپ کرده است. این شرکت در سال سوم فعالیت خود به نقطه خودگردان خواهد رسید و در مسیر تبدیلشدن به یک شرکت سودده قدم برخواهد داشت. درنتیجه توضیحات فوق، عدم سودآوری در سه سال اول فعالیت آن بهعنوان مانع در تداوم فعالیت نباید تلقی شود و بهعنوان بخشی از برنامهریزی از پیش انجامشده و مورد انتظار تیم کارآفرین و سرمایهگذار درنظر گرفته شود.»
شاید اگر اثرات فیلترینگ گسترده در سال نیمه دوم سال 1401 نبود، پادرو عملکرد درآمدی و سودسازی بهتری از خود به ثبت میرساند. «پشوتن پورپزشک»، مدیرعامل این پلتفرم، خردادماه امسال در مراسم گزارش سالانه پادرو فیلترینگ پاییز را یک اتفاق عجیبوغریب خواند که از نظر او، آنقدر ترکش داشت که آنها نمیتوانستند به مدار برگردند.
به گفته وی، تعداد فروشگاههای فعال اینستاگرامی قبل از فیلترینگ به بیش از 630 هزار فروشنده میرسید: «در آذرماه تعداد آنها به 220 هزار رسید و درحالحاضر تعدادشان به 330 هزار مورد (خردادماه 1402) میرسد. واقعیت این است که در این بین، قویترها زنده ماندند و ضعیفترها نتوانستند ادامه دهند و تابآوری کمتری داشتند.»
فروشگاههای اینترنتی و فروشندگان در شبکههای اجتماعی میتوانند با استفاده از خدمات پادرو، فرایند فروش و ارسال سفارشهایشان را مدیریت کنند. پادرو دو محصول در حوزه مدیریت لجستیک و فروش آنلاین دارد. پادروپین مارکتپلیس سرویسهای پستی برای فروشگاههای اینترنتی است و پادروشاپ نیز پلتفرم مدیریت فروش و ارسال سفارشها برای فروشگاههای اینستاگرامی است.
آنطور که در صورتهای مالی این شرکت آمده، پادرو از پردازش حمل مرسولات از مشتریان متقاضی خدمات پستی طی 6 ماه، درآمد 6.2 میلیارد تومانی داشته است. پرداخت حق عضویت از سوی فروشندگان خرد فعال در شبکههای اجتماعی نیز منجر به درآمد صد میلیون تومانی برای این شرکت شده است. 9.4 میلیون تومان برای حمل اکسپرس، 5.6 میلیون تومان از جمعآوری سفارشات و 164 میلیون تومان از روابط وب سرویس نیز از دیگر مسیرهای درآمدی پادرو بوده است.
در بخش دیگری از گزارش یادشده، به ترکیب سهامداری پادرو اشاره شده است. شرکت سکوی خلق آینده مالکیت 67 درصدی، پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو مالکیت 32 درصدی و «افشان سامانی»، همبنیانگذار این پلتفرم با مالکیت یک درصدی جزو سهامداران اصلی این شرکت هستند.
گفتنی است که با ارائه گزارشهای جدید از عملکرد مالی پادرو در ماههای آتی، امکان مقایسه بهتر عملکرد این شرکت و بررسی اثراتی همچون فیلترینگ و اختلالهای اینترنت نیز فراهم خواهد شد.
پاسخ ها