او عقیده دارد یکی از مشکلات سیستم بانکداری ما نبود خلاقیت بین محصولات بانکی است که به دلیل رگولاتوری نادرست و سلب رقابت صورت میگیرد.
به گفته مدیر توانمندسازی و ارتقای آمادگی بینالملل فناپ در بحث هوشمندسازی نظامهای پرداخت باید به این نکته توجه کرد که ماحصل این هوشمندسازی خلق یک ارزش افزوده منحصر به فرد برای مشتری شود.
«آرش قشمی»، مدیر توانمندسازی و ارتقای آمادگی بینالملل هلدینگ فناپ در دهمین همایش بینالمللی بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت پیرامون مسئله هوشمندسازی صحیح نظام بانکی توضیح داد: «کارتهای بانکی موجود و در کل نظام بانکی آنطور که باید هوشمند نشدهاند و اگر بانکی تمام منابع خود را صرف هوشمندسازی کند، بانک خود را به مرز ورشکستگی رسانده است.»
او ضمن اشاره به این نکته که مدل کسبوکار میتواند این مشکل را حل کند، ادامه داد: «هوش مصنوعی یعنی آن دسته از ابزارهای بانک هوشمند که بتواند به صورت هوشمندانه به اداره بانک و ایجاد سود کمک کند. در واقع میتاون گفت هوشمندی در هر بانک معنایی خاص خودش را دارد. بانکداری ما در جریان یک سرمایهگذاری جدید در زمینه هوشمندسازی است. سویههای اصلی در بانکداری هوشمند سرمایهگذاری در حوزه اپلیکیشن و توسعه زیرساختها، کیفی پول دیجیتال و... است.»
مدیر توانمندسازی و ارتقای آمادگی بینالملل هلدینگ فناپ همچنین درباره چالشهای هوشمندسازی نظام بانکی توضیح داد: «یکی از مشکلات هوشمندسازی بانکهای ما این است که محتواهای تمام اپلیکیشنها شبیه به هم است و این به خاطر این است که ما بانک مرکزی جلوی رقابت بین بانکها را میگیرد. در حوزه بانکداری هوشمند سرمایهگذاری باید روی آموزش و فرهنگسازی صورت بگیرد. هوشمندی نه با استخدام و سرمایهگذاری بلکه با بلوغ اتفاق میافتد. مدیریت دانش، شناسایی قواعد کسبوکار، جمعآوری دادههای هیستوریکال، کشف روابط ناشناخته بین دادهها، تشخیص الگوهای رفتاری و... باید برای این نوع هوشمندسازی مورد بررسی قرار بگیرد.»
به گفته قشمی، یکسری بانکها به صورت اغراقآمیزی در آن سمت طیف در حال فعالیت هستند. بانکهایی مانند عمارات و ایران در حوزه هوشمندی غیر هوشمند فعالیت میکنند.
او عقیده دارد توسعه باید برنامهریزی شده وهوشمند باشد. قشمی در این باره بیان کرد: «به نظر من توسعه تقلیدی بانکداری هوشمند به معنای خرجکردن است. در مقابل توسعه برنامهریزی شدت در مسیر تعالی صحیح نوعی سرمایهگذاری به شمار میرود که در همه جای دنیا به قصد کسب سود انجام میشود. این کسب درآمد منجر نمیشود مگر از طریق خلق ارزش منحصربهفرد برای مشتری. یعنی اگر هوش مصنوعی توانست یک ارزش منحصزبهفرد ایجاد کند، آن وقت میتوان از هوشمندسازی صحبت کرد.»
به باور مدیر توانمندسازی و ارتقای آمادگی بینالملل هلدینگ فناپ، در حال حاضر افزایش شعبات بانکی هوشمندسازی به حساب نمیآید. برای مثال بانک صادرات چهار هزار و ۵۰۰ شعبه دارد اما ۷۰ درصد درامدش از دو تا از شعبههای امارات است. اگر یک تحلیل داده درست وجود داشت، این اتفاق نمیافتاد. بلکه تعداد شعبههای سوددده افزاییش پیدا میکرد؛ این یعنی هوشمندسازی.
قشمی عقیده دارد اگر ابزارهای هوشمند ما منجر به خلق ارزش منحصربه فرد مشتری شوند یعنی ما هوشمندسازی کردهایم.
او همچنین پیرامون سیستم بانکداری دنیا توضیح داد: «کل بانکداری در دنیا عبارت است از مشتریان (حقیقی، حقیقی با ثروت بالا و حقوقی)، نحوههای بانکداری (خرد، مدیریت داراییها، بانکداری شخصی، بانک سرمایهای و...) و انواع فعالیتهای داخلی و خارجی.»
قشمی درباره سایر چالشهایی که ما در سیستم بانکداری با آن مواجه هستیم گفت: «ما در بانکهای مان اول ابزار میخریم و بعد میخواهیم محصول را به مشتری تحمیل کنیم. ما باید در تجهیر کردن بانک به خواستههای مشتریانمان اهمیت بدهیم و آن را در نظر بگیریم. نوع مشتریان بانک است که تعیین میکند هر بانک چه ارزشی را باید پیشنهاد دهد.»
او عقیده دارد که هوشمندسازی خود به نوعی یک پدیده هوشسمند است وباید فکرشده باشد. قشمی تاکید کرد که «هوشمندسازی تابلویی است که ما آن را خلق میکنیم.»
پاسخ ها