پیامکهای تبلیغاتی مدتهاست موجب نارضایتی مشترکان اپراتورهای تلفن همراه شده است.
معاون امور ارتباطی رگولاتوری اعلام کرد سازمان تنظیم مقررات، اپراتورهای تلفن همراه را ملزم کرده است که برای ارسال پیامک، رضایت و درخواست مشترکان را دریافت کنند.
به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابطعمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، «مجید حقی» با اشاره به اینکه در برخی موارد اطلاعات مشترکان توسط برخی افراد سودجو برای ارسال پیامک انبوه مورد استفاده قرار میگیرد، گفت:
«برای رفع این موضوع، اپراتورهای همراه ملزم شدهاند تا در صورت مشاهده هرگونه ارسال پیامک بدون درخواست و رضایت مشترک، بلافاصله با متخلفان برخورد کرده و برای توقف ارسال پیامک، سرشماره موردنظر را به رگولاتوری اعلام کنند.»
به گفته وی، مشترکانی که بدون رضایت برایشان پیامکهای انبوه ارسال میشود نیز میتوانند به سامانه «ثبت و پاسخگویی به شکایات رگولاتوری» مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنند. معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری وعده داده است که این سازمان شکایات را بررسی و حداکثر ظرف مدت 24 ساعت نتیجه را اعلام میکند. در صورت تکرار تخلف، موارد به کمیته تخلفات رگولاتوری ارجاع و براساس مقررات با متخلفان برخورد میشود.
گفتنی است پیش از این، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه 270 درباره مقررات حاکم بر ارائه خدمات محتوایی پیامکی را تصویب و به اپراتورها ابلاغ کرده بود. علاوهبراین، اپراتورها ملزم شده بودند که برای اطمینان از درستی انجام فرایند احراز هویت، علاوه بر انجام فرایند حضوری احراز هویت مشترکان با استفاده از کارت ملی و شناسنامه عکسدار، برای فروش سیمکارتهای دوم و بیشتر از رمز یک بار مصرف (OTP) استفاده کنند.
همچنین ارسالکنندگان پیامکهای اطلاعرسانی از سرشمارههای خدماتی ملزم شده بودند عبارت «لغو 11» را در انتهای پیامک خود درج کنند تا مشترکان بتوانند با ارسال عدد 11 به سرشمارهای که از آن پیامک دریافت کردهاند، ادامه دریافت پیامک را لغو و برای عضویت مجدد و دریافت پیامکهای اطلاعرسانی خدماتی، عدد 12 را به همان سرشماره ارسال کنند. بااینحال، برخی این الزام را دور زده و با روشهای مختلف، مانع لغو پیامکهای تبلیغاتی میشوند.
پاسخ ها