برنامه‌نویس شماره یک

برنامه‌نویس شماره یک

سلام.. از یک خوره برنامه نویسی و عاشق فناوری های جدید برای شمایی که خوره programing هستی
توسط ۱ نفر دنبال می شود

رایتل در الکامپ: فیبر نوری، 5G و ارائه خدمات به مشاغل کوچک و بزرگ

رایتل در الکامپ: فیبر نوری، 5G و ارائه خدمات به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ

معاون برنامه‌ریزی راهبردی رایتل باور دارد این اپراتور توانسته خدمات متنوع و گسترده‌ای را به شرکت‌ها و کسب‌وکارها بدهد.

شرکت خدمات ارتباطی رایتل در نمایشگاه الکامپ با محصولاتی در حوزه B2B و B2G و همچنین ارائه اینترنت فیبر نوری و خدمات ویژه برای مشترکین خود شرکت کرده است. معاون برنامه‌ریزی راهبردی رایتل باور دارد این اپراتور توانسته خدمات متنوع و گسترده‌ای را به شرکت‌ها و کسب‌وکارها بدهد. او همچنین تأکید کرد رایتل قصد دارد در حوزه 5G با یک استراتژی جدید وارد شود.

«محمدصادق کریمی مهرآبادی»، عضو موظف هیئت مدیره و معاون برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت پروژه رایتل درباره برنامه‌های این اپراتور برای عرضه اینترنت فیبرنوری، نسل پنجم اینترنت سیار و محصولات جدید این شرکت با دیجیاتو گفتگو کرد.

رایتل در الکامپ: فیبر نوری، 5G و ارائه خدمات به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ

رایتل با چه هدفی در الکامپ حاضر شد؟ آیا قرار است قابلیت خاص و جدیدی را در این نمایشگاه عرضه کنید؟

در الکامپ معمولاً مهم‌ترین هدف این است تا با مخاطبینی که بیشتر در حوزه فناوری اطلاعات هستند، تماس مستقیم داشته باشیم. ما سه غرفه در نمایشگاه داریم، در یکی از آنها بیشتر محصولات سازمانی‌مان را ارائه می‌کنیم تا با شرکت‌ها آشنا و قرارداد ارائه خدمات ببندیم. تمرکز ما امسال روی ارائه خدمات B2B است. 

با توجه به اینکه ما هلدینگ ارتباطاتی و فناوری اطلاعات شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی(شستا) هستیم، بسیاری از زیرساخت‌های خدمات ارتباطی شستا و سازمان تامین اجتماعی توسط رایتل تأمین می‌شود. به عنوان مثال پروژه «رصد اشتغال» وزارت رفاه، سیستم SMS، ارتباطات امن و… توسط رایتل انجام می‌شود.

همچنین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اپراتور در نمایشگاه الکامپ امسال بحث فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها است. رایتل یکی از پیشگامان توسعه فیبر نوری در کشور است. در حال حاضر نیز در نمایشگاه امکان تست سرعت فیبر نوری رایتل با سرعت نزدیک به یک گیگابیت بر ثانیه وجود دارد.

با توجه به اینکه در دنیا اپراتورها به سمت درآمدزایی از خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات حرکت می‌کنند، رایتل نیز یک سری خدمات ارزش افزوده را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. برای این نوع خدمات نیاز است تا با شرکت‌های علاقه‌مند و فعال استارت‌آپی همکاری کنیم در همین خصوص رایتل درسالن استارت‌آپ‌ها نیز غرفه دارد.

یکی از موضوعاتی که برایمان اهمیت دارد، استفاده از ظرفیت نخبگان، متخصصان و توان بومی است و هر چه بتوانیم از این ظرفیت بهره‌مند شویم می‌توانیم کار را سریع‌تر و با کیفیت بهتر پیش بیریم. این امر به رایتل کمک می‌کند تا با ایده‌های جدیدی آشنا و آنها را پیاده‌سازی کند، به طور مثال در بحث حمل و نقل هوشمند، 18 قابلیت را استخراج کردیم که تعدادی از آن توسط رایتل ارائه می‌شود و برای بخشی از آن از شرکت‌های خلاق موجود استفاده می‌کنیم.

یکی دیگر از اهداف رایتل در این نمایشگاه، ارتباط مستقیم با مخاطبین و مشترکین است که غرفه رایتل جنب سالن 38 در فضای باز به همین موضوع اختصاص یافته است. بازدیدکنندگان می‌توانند جهت خرید سیم‌کارت، بسته‌های ویژه نمایشگاه، ترابرد وسایر خدمات ارتباطی به این غرفه مراجعه کنند.

رایتل در الکامپ: فیبر نوری، 5G و ارائه خدمات به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ

به نظر می‌رسد رایتل علاوه بر خدمات B2B به نوعی خدمات B2G نیز ارائه می‌کند، آیا این برداشت صحیح است؟

بله به این خاطر که سهام‌دار ما تأمین اجتماعی است و این سازمان متعلق به وزارت رفاه است، تقریباً می‌توانیم بگوییم رایتل، بال فناوری اطلاعات وزارت رفاه است. بسیاری از پروژه‌های این حوزه در حال حاضر در شرکت رایتل انجام می‌شود.

رایتل با محوریت «خدمات سازمانی، بر پایه هوشمندسازی»، در نمایشگاه الکامپ 2023 حضور دارد. در این خصوص توضیح می‌فرمایید؟

در یک فرایند، جمع‌آوری داده، پردازش و نتیجه‌گیری از آن داده، مطرح است. هوشمندسازی اتفاقی است که در این فرایند رخ می‌دهد و ما به کمک آن می‌توانیم داده‌ها را تحلیل و مدل‌سازی و براساس آن نتیجه‌گیری کنیم. به طور مثال، زمانی که در مورد خودرو هوشمند صحبت می‌کنیم، این خودرو یک سری جمع آوری داده به وسیله سنسورهای هوشمند، پردازش و تصمیم‌گیری آگاهانه و هوشمندانه دارد.

ما تمرکزمان بر این است سرویس‌هایی را ارائه دهیم که پس از پردازش و تحلیلِ داده به مخاطب کمک کند تا تصمیم‌ هوشمندانه‌تری بگیرد.

شعار دیگر رایتل هم «به صرفه‌ترین سیم‌کارت کشور» است.

این شعار، پایه اصلی خدماتی است که ارائه می‌دهیم. رایتل از ابتدای فعالیت خود تا به امروز، ارائه دهنده به‌صرفه‌ترین خدمات ارتباطی در مقایسه با سایر اپراتورها بوده است. با توجه به اینکه بیشتر مخاطبین رایتل از آغاز، جوانان، دانشجویان و خانواده‌ تأمین اجتماعی بوده است، تلاش کردیم خدماتی به‌صرفه و مطلوب به آن‌ها ارائه دهیم.

به طور مثال، بسته‌های اینترنت رایتل ارزان‌تر از سایر بسته‌های اپراتورهاست و در تلاشیم ارائه خدمات به‌صرفه تداوم یابد.

رایتل برای فعالیت در زمینه فیبرنوری چه هدف‌گذاری‌هایی دارد؟ چه تعداد پورت تاکنون ارائه کرده و قرار است ادامه این مسیر چگونه باشد؟

با توجه به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر پوشش فیبر نوری برای 20 میلیون خانوار، رایتل نیز تصمیم گرفت تا ارائه سرویس‌های ثابت را به سبد محصولاتش اضافه کند. در زمینه خدمات اپراتوری، بحث ارائه یکپارچه سرویس‌های همراه و ثابت یا همان FMC مطرح است.به عنوان مثال مخاطب می‌تواند یک بسته اینترنت خریداری کرده و آن را روی اینترنت همراه یا ثابت استفاده کند.

این اتفاق برای رایتل بسیار مهم بود به همین دلیل به پروژه توسعه فیبر نوری پیوستیم. وزارت ارتباطات نیز اپراتورها را برای دریافت پروانه UNSP یا همان پروانه یکپارچه ارائه سرویس و خدمات حمایت کرد.

ما برای سال 1401، پوشش 100 هزار خانواری را متعهد شده بودیم که تقریباً عملیاتی شد. برای سال 1402 هم 200 هزار پوشش تعهد داریم و اقدامات آن در حال انجام است. 

در حال حاضر رایتل در سه شهر قدس، ملارد و پردیس برای ارائه اینترنت فیبر نوری، در حال فعالیت است.

رایتل در الکامپ: فیبر نوری، 5G و ارائه خدمات به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ

به نظر می‌رسد مخاطب اصلی فناوری فیبر نوری، در کلان‌شهرها ساکن هستند. چرا رایتل و برخی از اپراتورهای دیگر به سمت توسعه فیبر نوری در شهرهای کوچک حرکت کرده‌اید؟

در شهرهای بزرگ مثل تهران با توجه به اینکه نسبت درآمدی بیشتر است، برخی مخاطبین نیز برای تأمین این سرویس‌ها هزینه می‌کنند. اما در شهرهایی با نسبت درآمدی کمتر، طبیعتاً میزان استقبال از فیبر نوری کمتر است. دولت برای اینکه همه کشور از سطح دسترسی یکسانی برخوردار باشد، به برخی شهرها تعرفه یارانه‌ای و حمایتی می‌دهد. در واقع سعی در برقراری یک عدالت اجتماعی بوده و تقسیم‌بندی حضور در شهرهای کوچک‌تر با هماهنگی وزارت ارتباطات صورت می‌گیرد.

برنامه اپراتور رایتل برای آینده این شرکت چیست؟

ما برنامه‌ای تا سال 1406 برای شرکت تدوین کرده‌ایم و قصد داریم علاوه بر درآمد از اپراتور، معادل 50 درصد از درآمد رایتل از خدمات اقتصاد دیجیتال باشد و به سمت سرویس‌هایی که بر بستر اقتصاد دیجیتال هستند، حرکت کنیم. سرویس‌هایی از قبیل حمل و نقل هوشمند، سلامت دیجیتال و سایر سرویس‌هایی که در این زمینه تعریف کرده‌ایم.

رایتل در الکامپ: فیبر نوری، 5G و ارائه خدمات به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ

رایتل چه سیاستی برای توسعه 5G دارد؟

توسعه 5G یکی از برنامه‌های راهبردی این اپراتور تلفن همراه است. پروانه رایتل در آغاز فعالیت 3G و در این حوزه پیشگام بود، اما زمانی که LTE ظهور کرد،  با توجه به تحریم‌های ظالمانه کمی از بازار عقب ماندیم. برنامه ما این است که تا اواسط سال جاری، تمامی سایت‌های باقیمانده‌ از 3G به LTE تبدیل شود. در حال حاضر ارتباطات رایتل در بسیاری از شهرها  4Gپلاس است.

امسال همچنین بحث افزایش ظرفیت هسته‌ را در دستور کار قرار داده‌ایم و در مرحله جایگزینی Core جدید با قدیمی هستیم. این هسته قابلیت پشتیبانی از 5G دارد و از شهریور ماه امکان توسعه نسل پنجم در بهترین حالت را داریم.

برنامه ما این است تا آخر سال، سه تا چهار نقطه تهران 5G را ارائه دهیم؛ اگرچه اولویت ما در نسل پنجم بحث ورود به صنعت است. در حال پیگیری بحث معدن هوشمند نیز هستیم.

امیدواریم در 5G نیز خدمات با کیفیت و مطلوبی ارائه دهیم.

برنامه‌نویس شماره یک
برنامه‌نویس شماره یک سلام.. از یک خوره برنامه نویسی و عاشق فناوری های جدید برای شمایی که خوره programing هستی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋