خیلیها ادعا میکنند تبلیغات پیامکی دیگر کارایی قدیم را ندارد؛ ولی آیا واقعاً اینطور است؟
تلاش برای فروش بیشتر، یک فرایند بیپایان برای کسبوکارها است. همه میخواهند راههای مناسب برای جذب مشتری جدید و البته حفظ مشتریان قبلی پیدا کنند.
خیلیها ادعا میکنند تبلیغات پیامکی دیگر کارایی قدیم را ندارد؛ ولی آیا واقعاً اینطور است؟ با ما همراه باشید تا ببینیم این ادعا تا چه حدی درست است و چگونه میتوانید از آن برای افزایش فروش بهره ببرید.
بازاریابی، مجموع فرایندهایی است که به خلق، برقراری ارتباط (اطلاعرسانی) و ارائهٔ ارزش و پیشنهاد مربوطند و در نهایت، به جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان قدیمی منجر میشود.
تعاریف کاملتری هم وجود دارند؛ ولی به همین بسنده میکنیم تا به تعریف بازاریابی پیامکی برسیم. میتوانیم بگوییم: استفاده از پیامک برای برقراری ارتباط و تحویل ارزش و پیشنهاد یعنی بازاریابی پیامکی.
به عبارتی، همان بازاریابی است که از طریق اساماس اجرا میشود.
ولی چرا این روش همچنان راهی مناسب برای کسبوکارهاست؟ چون:
به این آمار، استقبال و تعامل مردم با پیامک را هم اضافه کنید؛ چراکه ۷۰ درصد آنها معتقدند پیامک بیشتر از ایمیل توجه آنها را جلب میکند. با این تفاصیل، نمیتوان گفت دوران پیامک به سر رسیده است.
از پیامک میتوان برای رسیدن به اهدافی مثل اطلاعرسانی گسترده، جذب مشتری جدید و همچنین بالابردن میزان فروش کسبوکارها استفاده کرد؛ ولی چطور؟ بیایید در بخش بعدی ببینیم:
فرقی نمیکند کسبوکارتان چه اندازهای دارد؛ کوچک یا بزرگ، بازاریابی و تبلیغات پیامکی راه مناسبی برای افزایش فروشتان خواهد بود.
محتوای پیامک ارسالی میتواند موضوعات مختلفی باشد؛ از معرفی و فروش محصولات و خدمات جدید و قدیمی گرفته تا شناساندن برند به طیف گستردهای از افراد جامعه!
یادتان باشد که هدف از تبلیغات پیامکی و استفاده از پنل ارسال پیامک، تشویق مخاطب به انجام عملی خاص است.
در انجام این شکل از بازاریابی، میتوانید اقدامات زیر را از گیرنده انتظار داشته باشید:
معمولاً نمیتوانید انتظار داشته باشید که یک پیامک، تمام دستاوردهای بالا را برایتان به همراه داشته باشد. بسته به متنی که ارسال میکنید و اقدام به عملی که در انتهای آن آوردهاید، مخاطب یک یا نهایتاً دو مورد را انجام خواهد داد.
وقتی محصولی جدید را به لیست محصولات قبلی اضافه میکنید، یکی از بهترین راهها برای شناساندن آن به مردم، استفاده از بازاریابی پیامکی است.
وقتی مخاطبین با محصول یا خدمت جدید شما آشنا شوند و همچنین، برایشان جذاب باشد، احتمال خرید بالا میرود و در نتیجه، فروشتان افزایش پیدا میکند.
از طرفی، میتوانید مشتریان قدیمی را هم به خرید مجدد تشویق کنید.
مثلاً فرض کنید فردی از شما محصولات یک برند خاص را خریده است. پس از مدتی، پیامکی حاوی کد تخفیف (تا سقفی مشخص) برای خرید سایر محصولات آن برند ارسال میکنید تا او را به خرید مجدد ترغیب کنید.
در تصویر زیر، نمونهای از تبلیغات پیامکی را مشاهده میکنید:
یک مثال دیگر هم در این زمینه بررسی کنیم؟ فرض کنید کارتان فروش لباس باشد و یک مشتری در پاییز، از شما پلیور خریده باشد. میتوانید در فصل زمستان هم از طریق پیامک، او را به خرید کاپشن مناسب با آن ترغیب کنید.
یک روش دیگر برای افزایش فروش، جذب مشتری جدید از طریق مشتریان قدیمی است. شما میتوانید لینکی مخصوص برای هرکدام در نظر بگیرید و از طریق پیامک، به آنها اطلاع دهید که میتوانند با دعوت دوستان و آشنایان خود به خرید یک محصول، پاداش بگیرند.
اگر میخواهید پیامک ارسالی بیشترین بازدهی را داشته باشد و مستقیماً روی فروش تاثیر بگذارد، بهتر است پیشنهادی مرتبط به مخاطب دهید.
این مسئله هم از طریق بخشبندی مشتریان امکانپذیر است؛ یعنی مشتریان با ویژگیهای مشترک (مثلاً خانمهای خانهدار، والدین کودک خردسال و دانشجوها) را در یک گروه قرار دهید و برای هرکدام یک پیامک سفارشیسازیشده بفرستید.
مثلاً میتوانید در روز مادر یا زن، مردان را هدف بگیرید که میخواهند برای همسر خود، هدیهای بخرند.
یکی دیگر از راههای موثر در فروش محصولات هم ارسال پیامهای شخصیسازی شده است. مثلاً در روز تولد مشتری، کد تخفیفی برای او پیامک کنید تا هم او را خوشحال کنید و هم به سمت خرید محصولی سوق دهید.
پس تبلیغات پیامکی به فروش منجر میشود، اگر:
ولی یک سؤال مهم:
مثل هر روش دیگری، ابتدا هدف، مخاطبان موردنظر و همچنین بودجهٔ کمپین را مشخص کنید. پس از آن، به لیست شمارههای مخاطبان و پنل ارسال پیامک نیاز دارید.
با کمک سرویسهایی مثل نجوا، میتوانید نهتنها پیامکهای خودتان را ارسال کنید، بلکه قادر خواهید مخاطبان را دستهبندی کنید و گزارشی کامل از عملکردتان داشته باشید. علاوه بر این، نجوا کمک میکند تست A/B را هم اجرا تا بهترین و موثرترین متن را پیدا کنید.
همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم، پیشنهاد شما باید با خواستهٔ مخاطب همخوانی داشته باشد؛ پس بهتر است از خریدن لیستهای موجود در اینترنت خودداری کنید.
برای شروع هم کافی است وارد یکی از پنلهای ارسال پیامک شوید و لیست خودتان را بارگذاری کنید. در مرحلهٔ بعد، متن پیامک را باید بنویسید. دقت کنید متن کوتاه باشد و یک CTA (کالتواکشن) هم در آن بگنجانید.
نکته: متن را طوری بنویسید که گویی پیامک از جانب یک شخص ارسال شده است و نه یک کسبوکار.
بعد از ارسال پیامکها، باید با توجه به دادههای به دست آمده، نتایج اجرای کمپین را بررسی و برای بهبود آن برنامهریزی کنید.
به هیچ عنوان نمیتوان گفت که بازاریابی پیامکی منسوخ شده است! اتفاقاً همان طور که در متن هم گفتیم، آمار نشان میدهند که همچنان در برخی پارامترها، بسیار مؤثرتر از باقی اشکال مارکتینگ عمل میکند.
در خلال این مطلب گفتیم که این نوع بازاریابی به چه شکلی اجرا میشود و چطور میتواند به افزایش فروش کمک کند.
منبع: یکتانت
پاسخ ها