به طور خلاصه، تعمیرگیر بکس i20 در اصفهان گیربکس نیمه اتوماتیک یک گیربکس دستی است که از یک سیستم کنترل کامپیوتری و برخی تغییرات مکانیکی برای کنترل رفتار گیربکس به صورت الکترومکانیکی استفاده میکند. از آنجایی که راننده نمیتواند مستقیماً بر عملکرد چنین گیربکسهایی تأثیر بگذارد، در بسیاری از دستهها، چنین گیربکسهایی بخشی از گیربکس اتوماتیک در نظر گرفته میشوند. اما در واقع، از نظر مهندسی و رفتار، گیربکسهای نیمه اتوماتیک محسوب میشوند.گیربکس دستی اتوماتیک (AMT)گیربکسهای دستی اتوماتیک یا گیربکسهای اتوماتیک دستی، نتیجه یک گیربکس دستی هستند که مستقیماً به یک سیستم کنترل کلاچ الکترومکانیکی و اهرم دنده متصل است. تعمیرگیر بکس i20 در اصفهان در این گیربکس، واحد کاملاً دستی به حسگرها و موتورها برای انجام عملیات تعویض دنده مجهز شده است و در نتیجه بار درگیر کردن کلاچ، تعویض دنده و آزاد کردن کلاچ از دوش راننده برداشته میشود. از نظر مکانیزم عملکرد، این گیربکسها کاملاً مشابه گیربکسهای دستی سنتی هستند، با این تفاوت که بخش مکانیکی اکنون توسط کامپیوترها، حسگرها و موتورها انجام میشود.MG3 که به تعداد محدود در بازار ایران فروخته میشود، از گیربکس نیمه اتوماتیک AMT استفاده میکند. سایر خودروسازان از نامهای منحصر به فردی مانند Saxomatic یا Sentronic برای این مدل استفاده میکنند. تعمیرگیر بکس i20 در اصفهان استفاده از گیربکسهای AMT به ویژه در خودروهای سنگین تجاری و معدنی (اتوبوسها و کامیونها) رایج است. گیربکس دو کلاچه نیز با محبوبیت خودروهای سنگین چینی در بازار ایران محبوب شده است. تفاوت این است که بهبود فناوری طراحی گیربکس دستی آن پیچیدهتر از گیربکس استاندارد AMT است. به عبارت دیگر، قطعات مکانیکی طراحی شده برای گیربکس دو کلاچه، به عنوان یک گیربکس دستی بدون کامپیوتر، در هیچ مدلی وجود ندارد. در گیربکسهای رایج وجود دارد.گیربکس دو کلاچه یا گیربکس دنده مستقیم دارای دو مکانیزم کلاچ است که برای درگیر کردن دو شفت چرخ دندههای فرد و زوج استفاده میشود. دستور کامپیوتر را انتخاب کنید، سپس گروه کلاچ قبلی را انتخاب کنید و سپس گروه را بسازید.
پاسخ ها