نی نی های بامزه

نی نی های بامزه

برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

کنترل هیجانات و اضطراب در دوران بارداری

کنترل احساسات و اضطراب در دوران بارداری

احساسات منفی و مثبت مادران در زمان حاملگی

سلام دوست عزیز!  تبریک می‌گم که وارد یه فصل جدید و هیجان‌انگیز از زندگیت شدی، یعنی دوران بارداری! ولی می‌دونم که در کنار این هیجان و خوشحالی، یه عالمه احساسات دیگه هم وجود داره. واقعاً دوران عجیبیه؛ از یه طرف حس شادی و امید، از طرف دیگه اضطراب و نگرانی. پس بیا با هم درباره‌ی این احساسات و اضطراب‌هایی که در دوران بارداری تجربه می‌کنی صحبت کنیم. ببینیم چطور می‌تونی بهتر با این حس‌ها کنار بیای.

دوران بارداری

احساسات مثبت در دوران بارداری

قبل از اینکه بریم سراغ اضطراب‌ و احساسات منفی، بهتره یه نگاهی به احساسات مثبتی که این دوران برات به همراه داره بندازیم. یکی از اولین چیزهایی که خیلی از مادرها حس می‌کنن، شور و شوق برای دیدن نوزادشونه. همون لحظه‌ای که می‌فهمی بارداری، یه حس خاص تو قلبت زنده می‌شه؛ حسی که انگار دلت می‌خواد هر چه زودتر نوزاد خودت رو بغل کنی. این حس عشق و محبت که تو وجودت شکل می‌گیره، یه قدرت عجیب بهت می‌ده تا با تمام چالش‌های پیش رو روبرو بشی.

از طرفی، بارداری می‌تونه فرصتی برای تغییر و رشد باشه. ممکنه احساس کنی داری به یه نسخه‌ی بهتر از خودت تبدیل می‌شی. حسی که با رشد نوزاد در شکمت همراهه، مثل اینه که داری یه بخشی از خودت رو پرورش می‌دی. این یه جور قدرت درونی بهت می‌ده و حس می‌کنی که قراره یه مامان قدرتمند باشی!

اضطراب‌های رایج در دوران بارداری

اما کنار این حس‌های خوب، نمی‌تونیم از اضطراب‌ و نگرانی‌هایی که ممکنه سراغت بیاد حرف نزنیم. طبیعی‌ترین و رایج‌ترین احساسی که اکثر مادران باردار تجربه می‌کنن، اضطراب از وضعیت سلامتی نوزاده. ممکنه مدام فکر کنی که آیا همه چیز به درستی پیش می‌ره یا نه؟ هر درد کوچیکی یا علائمی ممکنه به دلت نگرانی بندازه.

همین اضطراب می‌تونه گاهی باعث بشه که بیشتر از حد معمول مراقب خودت باشی و حتی از انجام فعالیت‌های عادی هم بترسی. ولی باید بهت بگم که این احساسات کاملاً طبیعی هستن و بسیاری از مادران با همین نگرانی‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنن.

یه نگرانی دیگه که شاید در دوران بارداری به سراغت بیاد، تغییرات فیزیکی بدنه. بارداری باعث تغییرات زیادی توی بدنت می‌شه و گاهی ممکنه نگران بشی که آیا بعد از زایمان بدنت به حالت قبلی برمی‌گرده یا نه. این اضطراب‌ها به خصوص وقتی که وزن‌ بدنت زیاد می‌شه یا تغییراتی در پوستت به وجود می‌آد، بیشتر می‌شه.

نگرانی‌های مربوط به آینده

یکی دیگه از موضوعاتی که ممکنه باعث اضطراب در دوران بارداری بشه، نگرانی درباره آینده است. تو وارد یه مرحله جدید از زندگی می‌شی و این یعنی مسئولیت‌های جدیدی هم در راهه. گاهی ممکنه فکر کنی که آیا واقعاً آماده‌ای این مسئولیت‌ها رو به دوش بکشی؟ آیا می‌تونی به خوبی از نوزادت مراقبت کنی؟ آیا زندگی‌ات به همون شکلی که تصور می‌کنی پیش می‌ره؟ این نگرانی‌ها می‌تونه شب‌ها خوابت رو بگیره، اما باید بدونی که همه مادرها این فکرها رو دارن و تو تنها نیستی.

از طرف دیگه، اضطراب‌های مالی هم ممکنه به سراغت بیاد. فکر کردن به هزینه‌های زایمان، خرید وسایل نوزاد و حتی آینده تحصیلی و سلامت بچه می‌تونه کلی استرس بهت وارد کنه. ولی بهتره به این فکر کنی که هر قدمی که برمی‌داری، به مرور زمان می‌تونی راه‌حل‌هایی برای این نگرانی‌ها پیدا کنی.

احساسات منفی در دوران بارداری

بعضی وقت‌ها، در کنار اضطراب‌، ممکنه احساسات منفی هم به سراغت بیاد. مثلاً ممکنه حس کنی که از نظر عاطفی کمی حساس‌تر از قبل شدی. این تغییرات هورمونی که توی بدن ایجاد می‌شه، می‌تونه باعث بشه که سریع‌تر عصبانی یا ناراحت بشی. بعضی روزها ممکنه حس کنی که همه چیز داره بهت فشار می‌آره و حتی از خودت ناراحت بشی که چرا نمی‌تونی مثل قبل قوی باشی.

حتی گاهی اوقات ممکنه احساس کنی که ارتباطت با همسرت تحت تأثیر قرار گرفته. تغییرات جسمی و عاطفی تو ممکنه باعث بشه که احساس کنی دیگه مثل قبل جذاب نیستی یا ارتباط شما مثل سابق نیست. ولی اینجا مهمه که بدونی این حس‌ها هم موقتیه و با حمایت همسرت می‌تونی از این مرحله عبور کنی.

چطور با احساسات مثبت و منفی کنار بیایم؟

خب حالا که درباره‌ی احساسات و اضطراب‌هایی که ممکنه تجربه کنی حرف زدیم، بیا یه سری راهکار برای مدیریت این احساسات مثبت و منفی داشته باشیم. اول از همه، باید استراحت کافی داشته باشی. استراحت بهت کمک می‌کنه که از نظر جسمی و روحی قوی‌تر بشی و بتونی با استرس‌های روزمره بهتر کنار بیای.

بعدش هم یادت باشه که صحبت کردن خیلی مهمه. با همسرت، دوستات یا حتی یه مشاور صحبت کن و از نگرانی‌هات حرف بزن. اینکه بدونی تنها نیستی و خیلی‌ها همین احساسات مادر بودن رو تجربه کردن، می‌تونه برات آرامش‌بخش باشه.

یه نکته دیگه هم اینه که از خودت مراقبت کن. بارداری زمانیه که باید به خودت اهمیت بدی. ورزش‌های سبک، مثل یوگا یا پیاده‌روی، می‌تونه کمک کنه هم بدنت رو آماده نگه داری و هم از نظر ذهنی آروم‌تر بشی.

احساسات مادر

حرف آخر

در نهایت باید بگم که دوران بارداری پر از احساسات مثبت و منفی، از شور و شوق گرفته تا اضطراب و نگرانیه. اما این احساسات بخشی از سفر مادرانه‌ تو هستن و همه این‌ها بهت کمک می‌کنه که برای مرحله بعدی زندگی‌، یعنی مادر شدن، آماده بشی. پس اگه گاهی حس‌های منفی سراغت اومد، بدون که این هم یه بخش طبیعی از این سفره. با خودت مهربون باش، از حمایت اطرافیانت استفاده کن و یادت باشه که تو قوی‌تر از چیزی هستی که فکر می‌کنی!

نی نی های بامزه
نی نی های بامزه برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋