نی نی های بامزه

نی نی های بامزه

برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

تاثیر موسیقی بر رشد ذهنی نوزاد

تأثیر موسیقی بر رشد ذهنی نوزاد

تاثیر موسیقی بر ذهن جنین و نوزاد

موسیقی نقش مهمی در رشد کودک شما حتی قبل از تولد دارد. اگر کودک خود را در معرض موسیقی قرار دهید، به رشد سالم او کمک کرده اید و یادگیری ذهنی او را سریع تر می کنید. دانشمندان علوم اعصاب در یک مطالعه پنج ساله در مرکز USC (دانشگاه کالیفرنیا) به این نتیجه رسیده اند که موسیقی یادگیری کودکان را تسریع می کند.
 

تاثیر موسیقی بر ذهن جنین

ارسطو می‌ گوید: “وقتی چیزی می‌ شنویم (شعر یا موسیقی) روح ما تغییر می‌ کند”. از پیروان بقراط تا سرخپوستان امریکا، همواره مردم از موسیقی و آواز برای آرامش و تسکین دردها، استفاده می نموده اند.

موسیقی بر احساسات ما تاثیر بسزایی دارد. تا جایی که یک لالایی دلنشین موجب آرامش نوزاد می‌ شود.

قرارگرفتن کودکان درمعرض موسیقی های کلاسیک در دوران جنینی، بعد از تولد، در دوران رشد و حتی دوران دبیرستان باعث می شود که کودکان باهوش تر و زیرک تر باشند.

نوزادان در هفته شانزدهم در داخل رحم مادر به موسیقی واکنش نشان می دهند. و آواز می خوانند. جنین در رحم مادر پس از چهار ماهگی به موسیقی واکنش نشان می دهد. و حرکت های او نسبت به موسیقی قابل لمس می باشد. و می توان فهمید از دوران جنینی انسان به موسیقی عکس العمل نشان می دهد.

جنین انسان پس از گذشت ۲۰ هفته از تشکیل نطفه می تواند صداهای خارج و موسیقی را بشنود. تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد آن ها می توانند هر آنچه را که در محیط رحم مادرشان می شنوند، پس از ۱۲ ماه از تولد به خاطر بیاورند و در برابر آن واکنش نشان دهند.

چرا موسیقی بر مغز کودکان تاثیر می گذارد؟

نوزادان در زمانی که به دنیا می آیند سیناپس (اتصالات بین نورونی) بسیار زیادی دارند که از بیشتر آن ها استفاده نمی کنند. مغز از سن 2 یا 3 سالگی سیناپس های استفاده نشده را از بین می برد و این امر در دوران کودکی و نوجوانی ادامه پیدا می کند.

مغز نوزاد سیناپس های زیادی دارد تا بتواند چیز های زیادی را یاد بگیرد؛ اما این وضعیت آشفته است و در فرایند هرس مغز برای ساده سازی و تمرکز، سیناپس های اضافه را از بین می برد.

هر تجربه و فرصت یادگیری بخشی از فرایند رشد کودک است. در هنگام یادگیری این سیناپس ها درگیر می شوند و نواحی درگیرشده تقویت می شوند و در نتیجه مغز آن ها بیشتر رشد می کند.

موسیقی برای کودکان فوق العاده است؛ زیرا تعداد بی شماری از سیناپس ها را به طور همزمان فعال می کند و تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان مشهود است. موسیقی به کودکان کمک می کند که الگو هایی را بسازند، روابط را تجربه کنند و بین ذهنشان و بخش خلاق مغزشان رابطه ایجاد کنند.

صرف نظر از اینکه یک کودک در نهایت چه شغلی خواهد داشت، تعامل با موسیقی تاثیر آموزشی دارد و باعث رشد مغز کودک می شود.

آموختن موسیقی و استفاده از آلات موسیقی، تاثیر طولانی‌تری روی درک سه بعدی می‌گذارد. در یک تحقیق کودکانی که به مدت 6 ماه به کلاس پیانو رفتند، توانایی حل پازل و انجام تمرینات فضایی آن‌ها 30% افزایش یافت. چرا آموختن ابزار موسیقی، چنین تفاوتی ایجاد می‌کند؟ محققان اعلام کرده‌اند که آموختن ابزار موسیقی، باعث ایجاد مسیر‌های تازه بین نورون‌ها در مغز می‌شود.

چرا موسیقی کلاسیک این تاثیر را بر مغز می‌گذارد؟

موسیقی کلاسیک (که توسط باخ، بتهوون و موزارت نواخته شده) از دیگر سبک‌های موسیقی مانند راک و کانتری، متفاوت است. موسیقی کلاسیک، از ابزار موسیقی پیچیده‌تری استفاده می‌کند. حتی کودکان سه ماهه می‌توانند ساختار موسیقی کلاسیکی که قبلا شنیده‌اند را به یاد آورند.
محققان دریافته‌اند که پیچیدگی موسیقی کلاسیک، موجب می‌شود، مغز بتواند با سرعت بیشتری مسایل سه بعدی را درک کند. به همین دلیل گوش دادن به موسیقی کلاسیک، نسبت به دیگر سبک‌های موسیقی، اثر متفاوتی روی مغز می‌گذارد.
البته به این معنا نیست که دیگر سبک‌های موسیقی، خوب نیستند. گوش دادن به هر نوع موسیقی، باعث ایجاد مسیر‌های مرتبط با موسیقی در مغز می‌شود. هم چنین موسیقی تاثیر مثبتی بر روحیه کودک دارند. دیگر تاثیر موسیقی بر نوزادن و کودکان این است که یادگیری را برای آنان آسان‌تر می‌کند.

 

ارتباط موسیقی با اجتماعی شدن نوزاد

آیا موسیقی باعث اجتماعی شدن فرزند شما می شود؟

بله، موسیقی می‌تواند به شدت در اجتماعی شدن فرزندان کمک کند.از عوامل تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان، افزایش مهارت های اجتماعی آن هاست. کودکان در هنگام گوش دادن به موسیقی یا نواختن یکی از آلات موسیقی، احساس می کنند که با اطرافیان خود ارتباط دارند.

هنر موسیقی نه تنها به کودکان کمک می‌کند تا با استفاده از زبان صوتی خودشان احساسات خود را بیان کنند، بلکه به آن‌ها امکان می‌دهد تا با دیگران در ارتباط باشند و با دیگران به اشتراک بگذارند. برای نواختن و یا خواندن موسیقی، کودکان باید با همکلاسی‌ها و معلم خود هماهنگ شوند و همکاری کنند که می‌تواند باعث ارتباط بیشتر آن‌ها با دیگران شود.

همچنین، فعالیت‌های موسیقی مانند نواختن ساز یا خواندن آهنگ باعث بهبود مهارت‌های اجتماعی کودکان می‌شود، به طوری که آن‌ها با دیگران بهتر هماهنگ می‌شوند، توانایی انعطاف پذیری بیشتری پیدا می‌کنند و در عین حال به مهارت‌های همکاری و تیمی نیز دست پیدا می‌کنند. موسیقی در سنین پایین باعث می شود که ابراز وجود کنند و احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. نوزادان و کودکان نوپا در هنگام شنیدن موسیقی واکنش نشان می دهند. آن ها حتی می توانند آهنگ خود را بسازند، کلمات را تکرار کنند و حتی آهنگ را حفظ کنند.

نی نی های بامزه
نی نی های بامزه برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋