نی نی های بامزه

نی نی های بامزه

برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

فواید بازی با نوزاد

فواید بازی با نوزاد

اهمیت بازی با نوزاد

والدینی که با نوزاد خود بازی می‌کنند، می‌توانند به تکامل شناختی آنها کمک کنند و زمانی که بچه‌ها بزرگتر می‌شوند، مهارت‌های زبانی و ریاضی بهتری خواهند داشت. بازی همچنین به رشد و تکامل جسمانی نوزاد کمک می‌کند.

چرا بازی برای نوزادان مهم است؟

بازی فقط برای تفریح نیست، بلکه بهترین روش برای یادگیری کودکان و نوزادان است. بازی در چند ماه اول بیشتر درباره کاوش حسی است تا فعالیت فیزیکی. با معرفی اشیایی که نوزاد شما می‌تواند آن‌ها را ببیند، بشنود و لمس کند، به او کمک می‌کنید تا با دنیای اطرافش آشنا شود.

بازی با نوزاد

فواید بازی با نوزاد برای والدین

بازی با کودکتان برای شما نیز فوایدی دارد. تحقیقات علمی نشان داده است که وقتی والدین با کودکان خود بازی می‌کنند، هورمون اکسی‌توسین آزاد می‌شود. اکسی‌توسین با اعتماد و ایجاد روابط مرتبط است. یکی دیگر از فواید اکسی‌توسین این است که اثرات استرس را کاهش می‌دهد و باعث کاهش فشار خون، اضطراب و ترس می‌شود. بنابراین بازی یک عمل دو سر برد برای هر دوی شماست!

بازی با نوزادان کوچک

در این مرحله، نوزاد شما واقعاً به اسباب‌بازی‌ها نیازی ندارد، زیرا شما بهترین همبازی او هستید و بیشترین لذت را از آواز خواندن، تاب خوردن و تماشای صورت‌های با لبخند شما خواهد برد.

بعدها، وقتی نوزاد شما کنترل بیشتری بر عضلات خود پیدا کرد، می‌توانید بازی‌هایی را معرفی کنید که به تکامل و هماهنگی چشم و دست او کمک کرده، مهارت‌های دستی را تشویق کند و او را درباره علت و معلول آموزش دهد.

همانطور که بازی کودک شما خلاقانه‌تر می‌شود، او شروع به استفاده از تخیل خود کرده و به تدریج همه چیز را برای خود کشف می‌کند.

چگونه بازی‌های کودکانه می‌توانند به تکامل دید نوزاد شما کمک کنند؟

از لحظه تولد، نوزاد شما قادر به تشخیص بین چهره‌های انسانی و سایر اشیاء است.

در ابتدا، نوزاد شما می خواهد فقط چهره شما را تماشا کند و به صدای شما گوش دهد. یک نوزاد تازه متولد شده بهترین دید را در فاصله ۲۰ تا ۳۵ سانتی‌متری دارد، که این همان فاصله‌ای است که صورت شما از او در هنگام شیر دادن قرار دارد.

بعد از حدود یک هفته، متوجه خواهید شد که او شروع به توجه به رنگ‌های اصلی روشن کرده و جذب تضاد بین الگوهای سیاه و سفید می‌شود.

همچنین از تماشای اشیاء متحرک لذت خواهد برد، اگر در فاصله مناسبی قرار داشته باشند. سعی کنید یک آویز را در جایی که می‌تواند آن را ببیند آویزان کنید. یک آینه که به کناره تخت او متصل شده باشد و بتواند خود را تماشا کند، ساعت‌ها سرگرمی فراهم خواهد کرد.

با تکامل درک بصری نوزاد شما، او شروع به ردیابی اشیاء با چشم‌هایش خواهد کرد. سعی کنید یک شیء را تکان دهید تا توجه او را جلب کنید، سپس آن را به آرامی از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید تا چشمانش حرکت را دنبال کند.

در ابتدا، نوزاد شما ممکن است فقط برای یک یا دو ثانیه این کار را انجام دهد، اما با بزرگتر شدن او قادر خواهد بود این کار را برای مدت طولانی‌تری انجام دهد و شروع به دنبال کردن اشیاء در جهات مختلف خواهد کرد.

استفاده از صداها در بازی

شنوایی نوزاد شما هنگام تولد به خوبی تکامل یافته است، بنابراین در طول چند ماه اول، او زمان را صرف یادگیری نحوه پیدا کردن منبع صداهایی که می‌شنود خواهد کرد. شما می‌توانید با انجام بازی‌های ردیابی صدا به او کمک کنید. به سادگی یک جغجغه را تکان دهید تا توجه نوزاد شما جلب شود و سپس آن را از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید تا ببینید آیا او به سمت صدا حرکت می‌کند یا نه.

نوزاد شما این مهارت را یک‌شبه یاد نمی‌گیرد، اما وقتی آن را یاد گرفت، قادر خواهید بود آن را به عنوان پایه‌ای برای بازی‌های دیگر استفاده کنید. برای نوزاد شما تجربه صداهای مختلف اهمیت دارد، بنابراین برای او موسیقی پخش کنید، با او صحبت کنید و برایش آواز بخوانید.

اهمیت لمس در بازی

نوزاد شما از لمس همانند سایر حواسش برای کشف دنیای اطراف استفاده می‌کند. حتی در هنگام تولد او تمایل به نرمی در برابر پوست خود نشان می‌دهد.

نوزاد شما به ویژه از لمس کردن پوست شما لذت خواهد برد، بنابراین به او اجازه دهید صورت و دست‌های شما را کشف کند و هنگام شیر دادن، سینه شما را لمس کند. همانطور که نوزاد شما بزرگتر می‌شود، او از اسباب‌بازی‌هایی با بافت‌های مختلف شگفت‌زده خواهد شد.

وقتی نوزاد شما قوی‌تر می‌شود و حرکاتش کنترل‌شده‌تر می‌شود، او شروع به حرکت برای رسيدن به اشیاء برای نگه داشتن آن‌ها می‌کند. به این صورت او درک می‌کند تفاوت بین چیزهای سبک و سنگین و سخت و نرم چیست.
 

اهمیت بازی با نوزاد

اسباب‌بازی‌های کودکانه

اگرچه نوزاد شما احتمالاً علاقه زیادی به اسباب‌بازی‌هایی که با هم بازی می‌کنید نشان می‌دهد، اما در این مرحله بیشتر به دلیل لذت بردن از بازی است تا خود اسباب‌بازی‌ها.

مطمئن شوید که هر اسباب‌بازی‌ای که به نوزاد خود می‌دهید مناسب سن او باشد. اسباب‌بازی‌های کودکان بزرگ‌تر ممکن است حاوی قطعاتی باشند که می‌توانند خطرناک باشند.

بازی کردن با هم

حتی در سنین بسیار کم، نوزاد شما از بازی‌هایی مانند "دالی بازی" لذت خواهد برد.

هنگامی که نوزاد شما کنترل سر خود را به دست آورد، از بازی‌هایی که شامل تحرک بیشتری هستند لذت خواهد برد، مانند اینکه او را در حالی که از زمین بلند می‌شود و بالا و پایین می‌پرد، نگه دارید.

با نوزاد خود هماهنگ باشید. بعضی روزها ممکن است او بخواهد بازی‌هایی را انجام دهد که شامل تعامل زیاد باشد و در روزهای دیگر ممکن است او ترجیح دهد در حالی که با هم کتاب می‌خوانید، در آغوش شما آرام بنشیند.

نکات ایمنی در حین بازی با نوزاد

- اطمینان حاصل کنید که منطقه بازی امن است قبل از اینکه نوزاد خود را برای بازی زمین بگذارید.

- فقط به نوزاد خود اسباب‌بازی‌هایی بدهید که استاندارد هستند.

- اطمینان حاصل کنید که اسباب‌بازی‌های نوزاد شما مناسب سن او هستند.

- اسباب‌بازی‌ها را مرتباً از نظر وجود لبه‌های تیز یا قطعات شکسته که ممکن است نوزاد شما را زخمی کنند، بررسی کنید.

- هرگز نوزاد خود را با یک عروسک نرم که حلقه‌ای برای آویزان شدن دارد تنها نگذارید. این حلقه ممکن است به راحتی دور انگشت، دست یا حتی گردن او بپیچد اگر به اندازه کافی بزرگ باشد.

نی نی های بامزه
نی نی های بامزه برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋