نی نی های بامزه

نی نی های بامزه

برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

8 راه حل موثر برای کاهش درد پریود در سریع ترین زمان

8 راهکار موثر برای کاهش درد پریود در سریع‌ترین زمان

درد پریود برای بسیاری از خانم‌ها، بخشی دشوار و چالش‌برانگیز از سیکل قاعدگی است؛ اما خوشبختانه درمان‌های خانگی متعددی وجود دارد که به کاهش درد پریود کمک می‌کند. برخی از این روش‌ها مانند گرمادرمانی، ماساژدرمانی، رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم، حتی می‌تواند بیشتر از قرص‌های مسکن در تسکین درد پریودی موثر باشند.

همچنین، دمنوش‌های گیاهی مانند چای بابونه، رازیانه، دارچین و... با داشتن خاصیت ضدالتهابی، به کاهش انقباضات رحم کمک‌ می‌کند. از طرفی، مصرف قرص‌های مکمل مانند ویتامین E، منیزیم، ویتامین B-6، ویتامین B-1 و کلسیم نیز در درمان دردهای قاعدگی بسیار موثر است.

علت درد پریودی

حدود 60 درصد از خانم‌ها در زمان پریودی، در ناحیه زیر شکم، کمر و ران‌ها، احساس درد و گرفتگی‌ می‌کنند. در واقع، سیکل قاعدگی خانم‌ها، هر ماه رحم را برای بارداری احتمالی آماده‌ می‌کند؛ در صورتی که لقاح اسپرم و تخمک صورت نگیرد، دیواره رحم تخریب‌ می‌شود و پریود رخ می‌دهد.

درد قاعدگی به دلیل انقباضات دیواره رحم، تحت تاثیر هورمون پروستاگلاندین ایجاد‌ می‌شود. ترشح این هورمون در پریودی افزایش پیدا‌ می‌کند و باعث کاهش میزان جریان خون به رحم، انقباضات شدید و حساس‌تر شدن گیرنده‌های درد‌ می‌شود.

علاوه بر دل‌درد، بسیاری از خانم‌ها در زمان قاعدگی، علائمی از قبیل حالت تهوع، نوسانات خلقی، خستگی، استخوان‌درد، سردرد، مشکلات گوارشی، حساس شدن سینه‌ها و آکنه پوستی را نیز تجربه‌ می‌کنند. میزان شدت درد پریودی در خانم‌ها از خفیف تا متوسط متفاوت است؛ اما نباید درد به‌قدری شدید باشد که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند.

موارد زیر‌ می‌تواند درد قاعدگی را تشدید کند:

  • بیماری‌های التهابی لگن (PID)
  • آندومتریوز
  • کیست تخمدان
  • فیبروم
  • تنگی دهانه رحم
  • آدنومیوز

همچنین، سیگارکشیدن، استرس، پریود نامنظم  و خونریزی‌های شدید درد پریودی را افزایش‌ می‌دهند. همچنین، درد عادت‌ماهانه دخترانه در افرادی که قبل از 11 سالگی به بلوغ رسیده‌اند شدیدتر است.

بهتر است بدانید که داشتن سبک زندگی سالم و برخی از راهکارهای کاهش سریع درد پریود خانگی، بسیار موثر هستند. در ادامه، به بررسی روش‌های درمان درد پریود‌ می‌پردازیم.

کاهش درد پریودی

مقابله با علائم قاعدگی یکی از چالش‌های سخت ماهانه خانم‌ها است؛ اما خوشبختانه راهکارهای خانگی زیادی برای کاهش سریع درد پریود وجود دارد. توجه داشته باشید که این روش‌ها برای تسکین درد پریودی خفیف تا متوسط موثر هستند؛ درصورتی‌که درد بسیار زیاد به همراه علائم دیگری از قبیل خونریزی شدید و لکه بینی  غیرطبیعی بین دوره‌های پریود دارید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

ماساژدرمانی

ماساژدرمانی مخصوصا با روغن‌های معطر از قبیل اسطوخودوس، نعناع فلفلی، گل سرخ و رازیانه در کاهش درد‌های قاعدگی بسیار موثر است. در واقع ماساژ با افزایش خون‌رسانی به رحم، از شدت انقباضات آن‌ می‌کاهد. همچنین، روغن‌های معطر دارای خواص آرامش‌بخش هستند و به کاهش استرس و اضطراب در این دوران کمک‌ می‌کنند. لازم به ذکر است که ماساژ در تسکین دردهای ناشی از آندومتریوز نیز تاثیر گذار است.

گرمادرمانی

گرمادرمانی، یک روش متداول برای کاهش درد پریود است که به‌اندازه قرص مسکن تاثیر دارد. شما می‌توانید، کیسه آب گرم یا حوله گرم را در نواحی شکم و کمر قرار دهید تا جریان خون در این نواحی افزایش یابد و شدت انقباضات کم‌تر شود. دوش آب گرم نیز‌ می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

8 راهکار موثر برای کاهش درد پریود در سریع‌ترین زمان

آگاهی از سیکل قاعدگی

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای مدیریت بهتر علائم پریود، آگاهی از سیکل قاعدگی است. درواقع پیش‌بینی تاریخ پریود و pms به شناخت بهتر بدن و علائمتان در این دوران، کمک‌ می‌کند. در این صورت شما‌ می‌توانید قبل از شروع پریود با انجام مراقبت‌های لازم، درد خود را کاهش دهید. همچنین، ‌ می‌توانید برنامه‌ریزی‌های کاری و استراحت خود را باتوجه‌به سیکل قاعدگی انجام دهید و کارهای که نیاز به انرژی بیشتر دارد را به بعد از پریود و pms موکول کنید.

اپلیکیشن ایمپو در پیگیری سیکل قاعدگی به شما کمک‌ می‌کند؛ این اپلیکیشن برای شما تاریخ شروع و اتمام پریود، pms و دوره تخمک گذاری  را مشخص‌ می‌کند. همچنین، ایمپو با فرستادن پیام‌های خودمراقبتی اختصاصی و توصیه‌هایی جهت کاهش درد پریود، به شما یادآوری می‌کند که سلامتی خود را در اولویت قرار دهید.

قرص‌های مسکن

قرص‌های مسکن مانند ایبوپروفن، با تاثیر بر تولید پروستاگلاندین‌ باعث کاهش سریع درد پریود‌ می‌شود. شما‌ می‌توانید این قرص‌ها را به‌محض شروع درد یا قبل از آن مصرف کنید. اگر درد شدیدی دارید، ‌می‌توانید با تجویز پزشک از داروهای قوی‌تری نیز استفاده کنید.

ورزش منظم

اگرچه ورزش‌کردن در دوران پریود، آسان نیست، اما در درمان درد پریود به‌اندازه‌ای موثر است که نیاز شما را به قرص‌های مسکن از بین‌ می‌برد. درواقع، ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی و یوگا با افزایش ترشح اندورفین و کمک به تعادل هورمون‌های جنسی، علائم پریود را کاهش‌ می‌دهند.

رژیم غذایی مناسب

پرهیز از موارد زیر در دوران پریودی‌ می‌تواند به کاهش نفخ و دردهای قاعدگی کمک کند:

  • کافئین
  • الکل
  • غذاهای شور و شیرین
  • غذاهای فراوری شده و کنسروها
  • غذاهای چرب

همچنین، افزودن موارد زیر به رژیم غذایی‌ می‌تواند به تعادل هورمون‌ها و کاهش درد پریودی تا حد زیادی کمک کند:

  • سبزی‌ها و میوه‌ها
  • افزایش نوشیدن آب و مایعات
  • غذاهای حاوی اسیدهای چرب مفید مانند ماهی سالمون، آجیل و تخم کتان
  • غذاهای حاوی کلسیم مانند لبنیات، دانه کنجد و سبزیجات برگ سبز
  • غذاهای حاوی بور مانند آووکادوها، کره بادام‌زمینی، آلو، نخود و موز
  • شکلات تلخ

8 راهکار موثر برای کاهش درد پریود در سریع‌ترین زمان

دمنوش برای درد قاعدگی

برخی از گیاهان دارویی مانند زنجبیل، دارچین، رازیانه، شوید و زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی هستند و‌ می‌توانند به کاهش درد پریود کمک کنند. شما‌ می‌توانید این موارد را به غذاهای خود اضافه کنید یا به‌صورت دمنوش مصرف کنید.

همچنین دمنوش‌های گیاهی گرم مانند چای بابونه و پوست درخت کاج به کاهش انقباضات رحم در دوران قاعدگی کمک‌ می‌کند.

قرص‌های مکمل و ویتامین

مصرف قرص‌های مکمل و ویتامین‌ها در طول سیکل قاعدگی‌ می‌تواند به تسکین درد پریودی کمک کند. پیشنهاد‌ می‌کنیم برخی از مکمل‌های زیر را تحت‌نظر پزشک به روتین روزانه خود اضافه کنید:

  • کلسیم
  • منیزیم
  • ویتامین B-6
  • ویتامین B-1
  • ویتامین E
  • اسیدهای چرب امگا 3

حرف آخر

اغلب خانم‌ها در زمان پریودی، در ناحیه کمر، زیر شکم و ران‌ها احساس درد می‌کنند. در واقع، هنگام پریود، هورمون پروستاگلاندین ترشح می‌شود؛ این هورمون باعث انقباضات رحمی، کاهش جریان خون به رحم و حساس‌تر شدن گیرنده‌های درد می‌شود. خوشبختانه راهکارهای زیادی وجود دارد که به کاهش درد پریودی کمک می‌کند.

ماساژدرمانی، گرمادرمانی، ارگاسم، ورزش منظم، رژیم غذایی مناسب و روش‌های هورمونی جلوگیری از بارداری در تسکین درد موثر هستند. همچنین، مصرف قرص‌های مسکن و برخی از مکمل‌ها از قبیل منیزیم در کاهش درد تاثیر زیادی دارد. دمنوش‌های گیاهی به میزان کم، مانند چای بابونه، دارچین و... یک راهکار موثر دیگر نیز محسوب می‌شود.

نی نی های بامزه
نی نی های بامزه برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋