نی نی های بامزه

نی نی های بامزه

برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

دندان قروچه در کودکان، علل و درمان

دندان قروچه در کودکان علل و درمان

دندان قروچه در کودکان

مامان باباها معمولا دوست دارن بچه‌شون سالم ترین بچه‌ی دنیا باشه و همیشه لبش خندون و دلش شاد باشه. گاهی مامانا متوجه میشن که بچه‌شون دچار دندان قروچه شده. خب این مسئله هر مامانی رو نگران می‌کنه. حالا دندان قروچه چیست؟! دندان قروچه در کودکان یا ( براکسیسم Bruxism) به عملی گفته میشه که در کودک دندان‌های هر دو فک رو روی همدیگه می‌سابه. این عمل معمولا به طور ناخودآگاه در طول شب (براکسیسم خواب) یا حتی در طول روز می‌تونه رخ بده که ممکنه به علت استرس، نگرانی، یا به عنوان یک عادت ناشی از بعضی اختلالات دهانی باشه. اگه به تازگی متوجه شدین که بچه‌تون این مشکل رو داره و نگرانش هستین در ادامه همراه ما باشین.

علل دندان قروچه در کودکان

در خیلی از بچه‌ها، ساییدن دندان‌ها خود به خود متوقف میشه و نیاز به درمان خاصی نداره. اگه این عادت به مشکلاتی مثل سایش دندان‌ها، درد فک یا سردرد منجر بشه، ممکنه نیاز به مراجعه به روانپزشک یا سایر پزشکان مربوطه، داشته باشه. در ادامه علل ایجاد براکسیسم، راه‌های تشخیص و درمان این مشکل رو براتون توضیح میدیم.

علت دندان قروچه کودکمان چیست؟

علت دندان قروچه در کودکان ممکنه متفاوت باشه و در همه بچه‌ها به یک شکل نیست. این علل شامل موارد زیر میشن:

  • استرس و نگرانی: فشارها و استرس‌های روزمره ممکنه باعث ساییدن دندان‌ها در هنگام خواب یا در طول روز بشه. مثلا ممکنه یک دعوا و ناراحتی در مدرسه، فصل امتحانات یا حتی یک بحث کوچک خونوادگی باعث این مشکل بشه.
  • تغییرات در دهان یا دندان‌ها: تغییراتی مثل رشد دندان‌ها، تغییرات در جلوگیری از تماس دندان‌ها و یا اختلالات در ترتیب دندان‌ها باعث ناراحتی بچه میشه که همین خودش علت دندان قروچه است.
  • عوامل ژنتیکی: بعضی بچه‌ها ممکنه به دلیل عوامل ژنتیکی، بیشتر به ساییدن دندان‌ها تمایل داشته باشن.
  • اختلالات خواب: براکسیسم در خواب (ساییدن دندان‌ها در طول شب) ممکنه به علت اختلالات خواب باشه.

در صورت نگرانی از ساییدن دندان‌ها در کودکان، بهتره با یک دندانپزشک یا روانپزشک مشورت کنین تا علت رو تشخیص بدن و در صورت لزوم درمان مناسبی رو شروع کنن. برای اطلاع بیشتر از دلایل و عوارض دندان قروچه در کودکان می‌تونین روی این مطلب کلیک کنین.

تشخیص دندان قروچه در کودکان چطوریه؟

تشخیص مشکل دندان قروچه در کودکان، از طریق مشاهده علائمه. بعضی از نشونه‌هایی که ممکنه به ساییدن دندان‌ها اشاره داشته باشه عبارتند از:

  • شنیدن قروچه: بارزترین نشونه این مشکل شنیدن صدای دندان قروچه کودکتون است.
  • آسیب به دندان‌ها: اگر دندان‌ها دچار سایش یا خراش شده باشند، ممکنه شکستگی‌های جزئی روی دندان‌ها دیده بشه که این، نشونه‌ی آسیب به دندان‌هاست.
  • درد یا حساسیت در فک و دندان‌ها: کودک ممکنه درد یا حساسیت در فک یا دندان‌هاش احساس کنه و دائما بی‌قرار باشه. مثلا ممکنه کودک شما هنگام غذا خوردن احساس درد داشته باشه و دیگه غذا نخوره.
  • سردرد صبحگاهی: اگه کودک صبح‌ها با سردرد یا خستگی بیش از حد بیدار بشه، ممکنه به براکسیسم خواب دچار شده باشه.
  • سفت کردن فک: در بعضی موارد، ممکنه فک کودک به طور ناگهانی سفت بشه که این نشونه‌ای از ساییدن دندان‌هاست.

در صورت تشخیص هر کدوم از این علائم، بهتره به یک دندانپزشک و روانپزشک مراجعه کنین تا تشخیص دقیق تری داده بشه.

چطوری مشکل دندان قروچه رو درمان کنیم؟

برای درمان مشکل دندان قروچه می‌تونین اقدامات زیر رو در نظر بگیرین:

  • مشاوره پزشک یا دندانپزشک: دندانپزشک می‌تونه وضعیت دندان‌ها رو بررسی کنه و در صورت نیاز، دستورالعمل‌های درمانی رو ارائه بده.
  • مدیریت استرس: اگر استرس و نگرانی عامل اصلی این مشکله، تکنیک‌های مدیریت استرس مثل تمرینات تنفسی یا فعالیت‌های آرامش‌بخش برای کودک مفیده.
  • مراجعه به روانپزشک: در صورت بروز براکسیسم خواب، مشاوره با روانپزشک می‌تونه مفید باشه و با تجویز داروها یا تکنیک‌های کنترل این مشکل، جلوی ساییدن دندان‌‌ها گرفته میشه‌.
  • استفاده از سپر دندان: در بعضی موارد، دندانپزشک ممکنه سپر دندان (مثل نایت‌گارد) رو برای کودک تجویز کنه تا از ساییدن دندان‌ها در طول شب جلوگیری کنه.
  • وقت گذاشتن پدر و مادر: حتی اگه خیلی سرتون شلوغه، باید اولویتتون کودکتون باشه. سعی کنین بازی‌های شاد و خونوادگی داشته باشین.
  • صحبت کردن: شما به‌عنوان یک مامان آگاه، باید با کودکتون صحبت کنین و ببینید چه مشکلی اون رو آزار میده و باعث نگرانی و استرسش شده.
  • اقدامات آرام‌بخش قبل از خواب: شما می‌تونین قبل از خواب به کودکتون شیر تازه بدید تا خواب آروم‌تری داشته باشه. همچنین حموم رفتن قبل از خواب هم در آروم شدن کودک تاثیرگذاره.

درمان دندان قروچه کودکان

سخن پایانی

مهمترین قدم در درمان دندان قروچه اینه که نگران نباشین و اگه مدت زیادی گذشت و کودک شما همچنان دندان قروچه داشت با یک پزشک مشورت کنین تا بهترین راهکار بر اساس شرایط خاص کودک شما تعیین بشه.

نی نی های بامزه
نی نی های بامزه برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋