قبل از اینکه پشت میز بنشینین تا یک برنامه ریزی روزانه تهیه کنین، این موضوع رو به یاد داشته باشین که نوشتن تمام کارها، تکالیف و وظایف جزئی به شما کمک میکنه که وقتی به مرحله برنامه ریزی روزانه میرسین چگونه یک جریان درست از کارهای مهم رو ایجاد کنین.
اینکه بتونین اتفاقات مهم رو در طول روز پیشبینی کنین به شما این امکان رو میده که بدونین چگونه این مسائل رو مدیریت کنین و یک قدم جلوتر از برنامه ریزی روزانه باشین.
شما اولین قدم رو در تهیه برنامه ریزی روزانه برداشتین و همه کارها، تکالیف، وظایف و مسئولیتهاتون رو در یک برگه یادداشت کردین. اکنون وقت اینه که وظایف مرتبط به هم رو دسته بندی کنین. دستههای برنامه ریزی روزانه شما ممکنه شامل موارد زیر باشد: خانه، محل کار، مراقبت شخصی، ورزش، تکالیف و... میتونین این دستهها رو طبق برنامه روزانهتون متنوع کرده یا در صورت تمایل هر دسته رو به گروههای مختلف تقسیم کنین.
هنگام تهیه یک برنامه ریزی روزانه در خانه، مسئولیتهاتون رو به چند دسته تقسیم کنین؛ این به شما کمک میکنه هنگام جابجایی بین وظایف مختلف هوشیارتر باشین و در زمان و انرژی خود، صرفه جویی کنین.
سومین مرحله در فرآیند تهیه برنامه ریزی روزانه تقسیم ساعات شما خواهد بود. وقتی یک روز کاملاً جدید رو شروع میکنیم، احساس میکنیم کارهای زیادی برای انجام دادن وجود داره و گاهی اوقات نمیدونیم از کجا شروع کنیم. نگران نباشین، یک گام سوم در ایجاد برنامه روزانه وجود داره تا شما رو از این سردرگمی نجات بده.
در مرحله سوم نوشتن برنامه ریزی روزانه، زمانهایی رو که به کار کردن اختصاص میدیم، مشخص میکنیم. به عنوان مثال، اگر از ساعت 08:00 تا 09:00 رو برای مراقبتهای شخصی و خوردن صبحانه اختصاص دادین، سعی کنین در این مدت کارهای خارج از برنامه انجام ندین؛ فقط روی مراقبت شخصیتون و تهیه یک صبحانه خوشمزه تمرکز کنین. از هر لحظه لذت ببرین. اگر از ساعت 14:00 تا 15:00 رو به نوشتن تکالیفتون اختصاص دادین، سعی کنین مغزتون رو فقط با این کار مشغول نگهدارین.
شما میتونین برای بازه زمانی متفاوت از روشهای مختلف مدیریت زمان استفاده کنین تا متوجه بشین کدوم روش برای شما مناسبتره. میتونین نگاهی به روشهایی مانند ماتریس آیزنهاور، تکنیک پومودورو و اصل پارتو 80/20 بندازین.
تهیه یک برنامه ریزی روزانه به این معنی نیست که همیشه خودتون رو مشغول نگه دارین. توجه مداوم در حین انجام یک کار برای بدن ما بسیار خسته کنندس، حتی اگه از اون آگاه نباشیم. برای اینکه هم انرژی داشته باشین و هم کارهای بعدی رو با انگیزه بیشتر شروع کنین، در نظر گرفتن استراحتهای کوتاه، هر 30 دقیقه یا 45 دقیقه، میتونه برای شما بسیار مفید باشه.
با استفاده از روشهای مختلف مدیریت زمان که پیشتر درباره اون صحبت کردیم، میتونین مناسبترین تعادل رو بین زمانهای استراحتتون ایجاد کنین. استراحت و دور شدن کوتاه مدت از کارهایی که در طول روز باید انجام بدین تا حد امکان باعث رهایی شما از استرس، شادابی مغز و توجه شما میشه؛ همچنین به شما کمک میکنه تا در سایر کارهای روزانهای که باید انجام بدین، موثرتر عمل کنین. در زمان استراحت، میتونین روش میکرو اسلیپ رو نیز امتحان کنین، که افرادی مانند سالوادور دالی و آلبرت انیشتین نیز از اون استفاده میکردن.
مهمترین اشتباهی که در فرآیند تهیه برنامه روزانه مرتکب میشین اینه که باور کنین میتونین تمام کارهاتون رو در چند روز، هفته یا ماه و به طور جادویی به پایان برسونین. این موضوع مهم رو در نظر داشته باشید که در این برنامه ریزی یک سری کارها انجام شده و برخی دیگر باقی میمونن.
نتیجهگیری:
بهترین راه برای هدف قرار دادن کارهایی که حتما باید انجام بشن (چیزهایی که واقعا میخواین)، تهیه یک لیسته. با تهیه فهرستی از کارها و وظایف مهم و ضروری دیگه حواستون با کارهای سطحی و خارج از برنامه پرت نمیشه .در این فرآیند، توصیه میکنیم نگاهی به فرمول 25/5 وارن بافت هم بندازین. داشتن یک برنامه ریزی مناسب به شما کمک میکنه که آشفتگی و فراموش کردن کارهای مهم به حداقل برسه.
منبع
ceotudent.com
پاسخ ها