نی نی های بامزه

نی نی های بامزه

برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

دلایل پارگی زودرس کیسه آب

پارگی زودرس کیسه آب 

کیسه آمنیوتیک محافظ مایعی که جنین رو توی رحم مادر در بر می‌گیره. در بیشتر موارد مادران شاهد پاره شدن این کیسه24 ساعت قبل و یا توی زمان زایمانشون هستن. به خاطر همین هم متخصصان اگر این غشاء قبل از هفته سی و هفتم بارداری آسیب ببینه به این فرایند پارگی زودرس کیسه آب می‌گن.

پارگی زودرس کیسه آب نی نی سایت

 

پدیده پارگی زودرس کیسه آب به چه معناست؟

گاهی اوقات قبل از اینکه خانم آماده زایمان باشه غشایی که مایع حامل جنین رو می‌پوشونه خود به خود پاره می‌شه. زمانی که خانمی دچار پارگی زودرس کیسه آب ب‌شه معمولا کمتر از 24 ساعت زایمان می‌کنه. در نهایت هر چقدر مادر زودتر با مشکل پارگی در کیسه آب مواجه بشه خطر بیشتری اون و کودکش رو تهدید می‌کنه.

 

علت اصلی بروز این اتفاق چیه؟

هنوز نمی‌شه علت ثابتی رو برای بروز مشکل پارگی زودرس کیسه آب یا همون PROM بیان کرد. اما به هر حال برخی موارد باعث تشدید احتمال بروز این اتفاق در مادران می‌شه.

عفونت دهانه رحم و یا واژن

شرایط نا‌مناسب اقتصادی و اجتماعی مادر( زیرا زمانی که مادر از وضعیت اقتصادی و اجتماعی مناسبی برخوردار نباشه مراقبت کمتری از اون در دوران بارداری می‌شه)

عفونت‌های مراقبتی مثل کلامیدیا و سوزاک

کشش بیش از حد در کیس آمنیوتیک (این اتفاق زمانی می‌افته که مایعات زیادی در کیسه آب وجود داشته باشه و یا بارداری مربوط به تعداد بیشتر از یک کودک باشه منظور چند قلوزاییه)

سیگار کشیدن

انجام جراحی و یا بیوپسی از دهانه رحم

اگر قبلا با مشکل پارگی زودرس کیسه آب مواجه شدید

البته در بیشتر مواقع این اتفاق بدون دلیل خاص رخ می‌ده.

آگاهی از نشانه‌های مهم بروز این مشکل در مادران

خوب بزرگترین نشانه ای که می‌تونه خبر از بروز PROM در خانم‌ها بده نشت آب از واژن اون‌هاست. نشت آب از واژن ممکن به آرومی اتفاق بیفته و یا به صورت فورانی انجام بشه. در واقع با پارگی غشا اطراف جنین و مایع آمنیوتیک مقداری نشت اتفاق می‌افته و ممکن این نشت ادامه‌دار باشه. بعضی وقت‌ها که نشت آروم انجام می‌شه ممکنه مادر اون رو با ادرار اشتباه بگیره. اگه مادری متوجه نشت شد می‌تونه از یک پد برای بررسی اون مایع استفاده کنه. در واقع بعد از مشاهده نشت از روی بو و رنگ می‌شه فهمید که اون مایع ادرار هست یا نه( در واقع مایع آمنیوتیک بویی شبیه ادرار نداره و معمولا بی‌رنگه). در نهایت اگه شرایط جوری شد که شما متوجه نشت آب از واژن شدید در اولین فرصت این موضوع رو به مراقب سلامت خودتون اطلاع بدید. همچنین به خاطر داشته باشید که بروز این پدیده نیاز به معاینه و رسیدگی سریع پزشکی داره.

 

بعد از مشاهده اولیه چه اتفاقی می‌افته

در واقع بعد از مراجعه به مرکز درمانی متخصصان با انجام چند آزمایش ساده متوجه احتمال بروز پارگی زودرس کیسه آب مادر می‌شن. متخصص در مرکز درمانی با بررسی دهانه رحم مادر این موضوع را بررسی می‌کنه که دهانه رحم شروع به شاد شدن کرده یا نه. در این شرایط اگه متخصص تشخیص بده که شما PROM دارید باید تا زمان زایمان تحت نظر پزشک خودتون باشید.

پارگی زودرس کیسه آب نی نی سایت

بروز PROM بعد از 37 هفتگی

توجه کنید که اگه از زمان بارداری 37 هفته گذشته باشه، جنین آماده تولده و به احتمال زیاد شما به زودی زایمان می‌کنید. هر چقدر بین زمان پاره شدن کیسه آب و زایمان فاصله بیفته احتمال بروز عفونت در بدن مادر بیشتر می‌شه. در این شرایط مادر می‌تونه منتظر بشه تا زایمان به صورت طبیعی اتفاق بیفته و یا می‌تونه از روش‌های القایی استفاده کنه( مصرف دارو برای شروع زایمان). در نهایت مادرانی که توی 24 ساعته اولیه بعد از پارگی زودرس کیسه آب زایمان می‌کنن کمتر به عفونت مبتلا می‌شن. در نتیجه بنا به نظر پزشک اگه زایمان خود به خود انجام نشد استفاده از روش القایی می‌تونه بهترین انتخاب برای مادر باشه.

 

بروز PROM در 34 تا 37 هفتگی جنین

در صورتی که کیسه آب مادر توی هفته‌های 34 تا 37 اتفاق بیفته معمولا برای مادر زایمان القایی انجام می‌شه. علت این موضوع هم اینه که زایمان زودتر کودک خطر کمتری ایجاد می‌کنه نسبت به بروز عفونت در بدن مادر.

 

قبل از 34 هفتگی

اگه کیسه آب شما توی هفته‌های پیش از 34 هفتگی پاره شد مشکل جدی تریه. در این شرایط اگه بدن مادر دچار عفونت نشه معمولا پزشک با تجویز استراحت مطلق برای مادر مانع زایمان زودهنگام اون می‌شه. در این شرایط معمولا با تجویز داروهای استروئیدی سرعت تشکیل ریه‌های کودک را افزایش می‌دن. معمولا پزشک در این زمان برای مادر مصرف داروهای آنتی بیوتیک رو تجویز می‌کنه تا مانع ایجاد عفونت در بدن مادر بشه. در نهایت اگه رشد جنین مطلوب باشه و ریه‌ها تشکیل بشن پزشک با استفاده از روش القایی کودک شما رو به دنیا می‌آره.

حالا ممکنه این سوال در ذهن شما ایجاد بشه که اگه مجبور بشم نوزادم رو زودتر از موعد به دنیا بیارم چه اتفاقی می‌افته؟. اگه ما در شرایطی قرار گرفت که کیسه آب جنین به هر دلیلی پاره شد مراقب سلامت اون بهترین راه رو برای مادر تعیین می‌کنه. زایمان زودرس می‌تونه برای کودک عوارضی داشته باشه. اما مادر عزیز نگران نباش در مراکز درمانی از کودکان زودرس شما در بخش مراقبت نوزادان و یا همان NICU به خوبی مراقبت می‌شه تا او‌ن‌ها بتونن سلامت کامل خودشون رو به دست بیارن.

 

 

 

 

 

 

 

نی نی های بامزه
نی نی های بامزه برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋