babakramazanibr

babakramazanibr

توسط ۹ نفر دنبال می شود
 ۴ نفر را دنبال می کند

آشنایی با جاذبه های گردشگری اردبیل

تا زمانی که از جاذبه های گردشگری اردبیل دیدن نکنید، باور نخواهید کرد که این استان زیبا در شمال غربی کشور چقدر برای کاوش مناسب است. اردبیل یکی از مقاصد محبوب گردشگری ایران است زیرا در فصول بهار و تابستان آب و هوای فوق‌العاده مطبوع و دلچسب دارد. زیارتگاه‌های شیخ صفی‌الدین اردبیلی و شیخ امین‌الدین جبرئیل از جاذبه‌های تاریخی این شهر هستند. همچنین طبیعت اطراف این شهر نیز شگفت انگیز است و مجموعه آبگرم‌های شهر سرعین در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی اردبیل از جاذبه‌های طبیعی آن به حساب می‌آیند.  همراه سپنجا باشید.

جغرافیای اردبیل

اردبیل یکی از استان‌های بزرگ ایران است و در شمال غربی کشور قرار دارد. مرکز این استان، شهر اردبیل، در دامنه کوه مرتفع سبلان قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۵۰ متر است. مردم این شهر در طول یک سال چهار آب و هوا را تجربه می‌کنند: مدیترانه‌ای گرم، مدیترانه‌ای معتدل، کوهستانی سرد و معتدل کوهستانی. میانگین دمای سالانه این استان پهناور و توریستی حدود ۷ درجه سانتیگراد و میزان بارندگی آن حدود ۳۲۷.۷ میلی متر است. این استان زمستان‌های فوق‌العاده سرد و تابستان‌هایی با اب و هوای معتدل دارد. جاذبه‌های طبیعی اردبیل تا حدی به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش شگفت انگیز و جذاب هستند.

فهرست ۳۲ تایی از جاذبه های گردشگری اردبیل

مکان‌های تاریخی و طبیعی دیدنی بسیاری در اردبیل وجود دارد. در ادامه قرار است لیست ۳۲ تایی از جاذبه های گردشگری اردبیل را به شما معرفی کنیم. این جاذبه‌ها عبارتند از:

۱- آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

سازمان میراث ملی ایران و یونسکو این مجموعه امامزاده را در فهرست میراث جهانی خود به ثبت رسانده‌اند. این مجموعه شامل بخش‌های مختلفی از جمله چینی‌خانه، جنت سرا، خانقاه، خانه چله، شهیدگاه، چراغ خانه و حرم خانه است و در میدان عالی قاپو شهر اردبیل قرار دارد. در واقع این مکان محل دفن شیخ صفی‌الدین از عرفای عصر صفوی است. این مجموعه در قرن ۱۶ تا ۱۸ ساخته شده است و معروف‌ترین جاذبه گردشگری استان اردبیل در بین مسافران جهان به حساب می‌آید.

آرامگاه شیخ صفی الدین

۲- موزه چینی اردبیل

موزه چینی خانه قدمتی بالای ۴ قرن دارد و در ضلع شرقی حرم شیخ صفی‌الدین اردبیلی قرار دارد. طراح این بنا شیخ بهایی(معمار سرشناس ایرانی) است. وی در عصر صفویه می‌زیست. این موزه سالنی متشکل از چهار بخش شاه نشین است که ظروف چینی وارداتی آن زمان از چین را در خود جای داده است و به عنوان یکی از اصلی‌ترین جاذبه های گردشگری اردبیل  شهرت جهانی پیدا کرده است.

۳- مسجد جامع اردبیل

بنای مسجد جامع اردبیل مربوط به دوره سلجوقی قرن ۱۱-۱۲ است و گویا قبل از اسلام آتشکده‌ای بوده که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد. این بنای تاریخی پس از اسلام و با افزایش تعداد مسلمانان در شهر، در قرن یازدهم، توسط مقامات به مسجد تبدیل شد. قسمت اصلی مسجد در قسمت پایین گنبد یا «گنبد خانه» قرار دارد که وسعت زیادی دارد.

۴- موزه مردم شناسی اردبیل

موزه مردم شناسی اردبیل در اصل حمام تاریخی آقا نقی بوده که امروز به موزه تبدیل شده است. این موزه می‌تواند شما را بهتر با فرهنگ و سنت‌های اردبیلی آشنا کند زیرا مجسمه‌هایی متناسب با آداب و رسوم محلی مردم اردبیل، آثار هنری و دست نوشته‌هایی در اینجا وجود دارد که تاریخ، فرهنگ و هویت این منطقه از کشور را به نمایش می‌گذارند. موزه مردم شناسی در ابتدای خیابان سعدی در میدان عالی قاپو و در فاصله کمی از حرم شیخ صفی‌الدین اردبیلی قرار دارد.

موزه مردم شناسی اردبیل

۵- پل هفت چشمه (پل داش کسن)

پل هفت چشمه یا پل داش کسن یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری اردبیل است. این جاذبه در میدان پانزده خرداد واقع شده است و طراحان آن را با هفت طاق خشتی توپر و موج شکن‌های سنگی ساخته‌اند. گچ و آهک از جمله مصالحی است که در ساخت این بنا به کار رفته است. قدمت پل هفت چشمه به دوران صفویه می‌رسد.

۶- آرامگاه شیخ امین‌الدین جبرئیل

آرامگاه شیخ امین‌الدین جبرئیل در روستای کلخوران در ۳ کیلومتری شمال اردبیل قرار دارد. بنای یادبود حرم مربوط به اوایل قرن پانزدهم است. مورخان این زیارتگاه را از شاهکارهای دوره صفویه می‌دانند.

۷- دشت مغان

دشت شگفت انگیز مغان در کرانه جنوبی رود ارس و در غرب دریای خزر واقع شده است. این منطقه به منطقه ابدی بهار معروف است. دمای معتدل، بارندگی خوب و بهترین چمنزارهای قشلاق از جمله دلایلی است که می‌توان آن را منطقه بهار ماندگار نامید. دشت مغان یکی از مراکز برجسته کشاورزی و دامپروری ایران است. در پارس آباد و در ۲۰۳ کیلومتری شمال اردبیل واقع شده است. این دشت بدون شک یکی از با ارزش‌ترین جاذبه های گردشگری اردبیل است.

۸- دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل یکی از جاذبه ‌های گردشگری اردبیل است که با داشتن امکانات تفریحی و رفاهی فراوان، به عنوان یک مکان جذاب برای گردشگری محسوب می‌شود. مسیر پیاده‌روی این دریاچه یکی از طولانی‌ترین جاده‌های تندرستی کشور است. شاید جالب باشد که بدانید دریاچه شورابیل جزو بزرگ‌ترین دریاچه‌های درون شهری است که در تمام فصول سال، گردشگران زیادی را به خود می‌بیند.

وسعت حدودی این دریاچه بالغ بر ۱۸۰ هکتار است که یکی از بهترین تفرجگاه‌های شهر اردبیل محسوب می‌شود. در این دریاچه امکانات زیادی برای گردشگران در نظر گرفته شده است و به دلیل آب و هوای مناسبی که دارد مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار دارد. دریاچه شورابیل در طول سال پذیرای گونه‌های مختلفی پرندگانی ست که به صورت مهاجر به این دریاچه می‌آیند. از پرندگان موجود در این دریاچه می‌توان به اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، لک لک سیاه و پلیکان خاکستری اشاره کرد.

اطراف دریاچه شورابیل چشمه‌های متعددی وجود دارد که از زمین جوشیده و باعث پرآب شدن این دریاچه شده است. جاده دورتادور دریاچه برای کسانی که به دوچرخه سواری علاقه‌مند هستند به عنوان یک مکان مناسب شناخته می‌شود. گردشگرانی که به ورزش قایقرانی علاقه دارند می‌توانند در این مکان از قایق‌های پدالی، جت اسکی و کشتی دو طبقه آنداک استفاده کنند.

۹- دریاچه سوها

دریاچه سوها یکی از مقاصد بکر استان اردبیل است که به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری اردبیل محسوب می‌شود. مناظره خیره کننده این دریاچه باعث شده است تا گردشگران در فصل تابستان به دریاچه سوها سفر کنند. کسانی که به عکاسی در یک فضای سرسبز علاقه‌مند هستند و می‌خواهند از حیات وحش به شکل ایده‌ال عکاسی کنند، می‌توانند به دریاچه سوها بروند.

این دریاچه در ۳۵ کیلومتری شرق اردبیل واقع شده است که به عنوان یک آبگیر نه چندان بزرگ محسوب می‌شود. عمق این دریاچه چیزی حدود ۶ متر است که طول آن به ۱.۵ کیلومتر می‌رسد. وجود طبیعت بکر و آب و هوای مناسب باعث شده است تا کسانی که به آب و هوای معتدل علاقه‌مند هستند در طول تابستان به این مکان سفر کنند.

در واقع به بیان دیگر می‌توان گفت که بهترین زمان برای سفر به دریاچه سوها، ۶ ماهه اول سال است. در ۶ ماهه اول سال، دمای هوا در اردبیل در بهترین حالت خود قرار دارد. دریاچه سوها به گردشگران این امکان را می‌دهد که در صورت تمایل ماهیگیری کنند. توجه داشته باشید که این دریاچه دارای آب راکد است و مناسب شنا و آبتنی نیست.

منبع: https://sepanja.com/blog/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D8%A7%D8%B0%D8%A8%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D9%84/

babakramazanibr
babakramazanibr

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋