کولینگ تاور یا برج خنک کننده چیست؟
به زبان ساده می توان اینگونه عنوان کرد که برج خنک کننده یک منبع تولیدکننده آب خنک مورد نیاز در صنایع مختلف می باشد. آب خنک تولید شده توسط این منبع برودتی ( کولینگ واتر) مجدداً انرژی و گرمایی مازاد تجهیزات را گرفته و آن را به هوای آزاد انتقال میدهد. این فرآیند تبادل حرارت بین آب و هوا یک سیکل تکرار شونده است، با این عمل دمای کاری ماشینآلات و تجهیزات صنعتی دائماً ثابت و خنک نگه داشته میشود. این دستگاه خنک کننده سیال یا همان برج خنک کننده آب با فراهم کردن دائم آب سرد میتواند گرمای چیلرها، دیگها یا کورههای القایی را بگیرد. کاهش دائمی دمای ماشین آلات و جذب گرمای آنها یک دغدغه بزرگ در تضمین ثبات سیستم به شمار میآید. بطور مثال در صنعت تزریق پلاستیک یکی از الزامات وجود آب سرد برای قالب های تزریق می باشد یا در صنعت لوله سازی و نورد فولاد وجود حوضچه آب سرد جزو احتیاجات مهم می باشد. در تمام این موارد استفاده از یک یا چند دستگاه برج خنک کننده صنعتی می تواند به راحتی نیاز شما را مرتفع نماید.
متاسفانه عدم گردش مناسب و منظم آب خنک یا سیال خنک کننده موجب افزایش یافتن دمای ماشینهای صنعتی شده و باعث عدم کارایی مناسب آنها خواهد شد. به همین علت استفاده از کولینگ تاور سبب ثابت شدن راندمان یک چرخه خواهد گردید. این سیستمها ممکن است گاهاً یک چرخه تهویه مطبوع ساختمان مسکونی، اداری و تجاری باشند. یا همچنین ممکن است این تجهیزات مهم فرآیند تولید یک یا چند محصول را بر عهده داشته باشند.
آشنایی با انواع کاربری برج خنک کننده در صنعت و سیستم تهویه مطبوع
1-استفاده از کولینگ تاور برای دفع گرمای دستگاههای صنعتی و نیمه صنعتی در تمامی فصول
بیشتر ماشینآلات صنعتی همانند کورههای ذوب القایی و قوس، بویلرها و توربینها، مخان دوجداره،تزریق پلاستیک، نور فولاد و غیره در طی فرآیند کاری خود مقداری زیادی حرارت و گرما تولید میکنند. برج خنک کننده صنعتی با تکمیل این چرخه صنعتی، پروسه جذب این انرژی حرارتی و گرمای مازاد و دفع آن به محیط مطلوب را انجام میدهد. توربینهای گازی در پالایشگاه، کمپرسورهای هوا در نیروگاه و دیگهای بخار در صنایع متنوع از مهمترین صنایع کاربردی این محصول بشمار میآیند.
در این مدل کاربری وظیفه استخراج انرژی گرمایشی بعهده هوای بدون رطوبت محیط است. هوای خروجی از قسمت گلویی برج با افزوده شدن نسبت رطوبت سبب میشود تا هوای خروجی از برج به حالت اشباع درآید. باید مطلع باشید که این بخارات خروجی از دهانه برج خنک کن موجود در هوا عمدتاً باعث تشکیل ابر و مه در قسمت بالایی کولینگ تاور خواهد شد.
2-استفاده دیگر از برج خنک کن جهت سرد نمودن چیلرهای تهویه مطبوع ساختمانها در تابستان
اکثریت ساختمانهای مسکونی و آپارتمانهای بزرگ و کوچک، ادارات، بانکها و مراکز خرید دارای سیستم تهویه مرکزی میباشند. در سیستمهای سرمایش مرکزی معمولاً از چیلرهای تراکمی یا جذبی در خنک نمودن هوای محیط داخل استفاده مینمایند. گرمای جذب شده از یک منطقه ساختمان توسط چیلر سبب افزایش دمای مبرد (گاز کمپرسور) خواهد شد.
آب سرد تولید شده از برج در بخش کندانسور چیلر افزایش دمای مبرد را جبران میکند. لازم بذکر است بدانید که فقط چیلرهایی با کندانسور آبی از برج خنک کن در مدار کندانسور خود استفاده مینمایند. بهتر است این نکته را متذکر شویم که بیشتر چیلرهای تراکمی و جذبی دارای کندانسور آبی هستند.
اجزای اصلی برج خنک کننده
• الکتروموتور (motor): فراهم کننده گشتاور لازم جهت چرخش فن یا مولد انرژی مکانیکی
• فن یا پروانه برج خنک کننده (fan): بوجود آورنده فشار نسبی در هوا و جابجا کردن حجم مشخصی از آن در طی زمان معین
• انتقال قدرت تسمه ای (speed reducer): کاهش دهنده سرعت زاویهای موتور یا دور موتور به دور گردشی استاندارد فن
• انتقال قدرت گیربکسی: جایگزین سیستم تسمه پولی در سیستم کاهندگی دور از دینام به پروانه محوری یا حلزونی
• سطوح خنککن (fill): برقراری ارتباط بین سیالات مختلف و ایجاد سطح مفید انتقال حرارت بین آب و هوا
• کویل (coil): فراهم کننده سطح موثر از جهت انتقال گرمایشی از آب به هوا
• نازل (nozzle): تقسیم کننده و توزیع دهنده جریان آب گرم
• آب پخش کن ( head sprinkler): توزیع کننده سیال داغ در نوع مدور یا چرخشی سیستم پاشش آب
• لوله و انشعابات داخلی (pipe and fittings): منتقل کننده جریان آب در بخشهای داخلی
• بست کمربندی (belt fastener): متصل کننده انشعابات داخلی به نازلها یا افشانکها
• قطرهگیر (drift eliminator): بازدارنده پرتاب قطرات آب به سمت فن مکنده القایی
• تشتک (basin): محل جمع آوری آب سرد یا مخزن تجمیع آب با دمای پایین
• کرکرهها (louvre): دریچه داخل شدن هوای خشک و سرد محیط
• تنوره خروج هوا (fan deck): دهانه خروجی هوای اشباع داغ
• پنل (panel): دیواره های اصلی استراکچر یا بدنه
• ساپورتهای حائل یا نگهدارنده (supports): قوطیهای نگهدارنده پکینگها ، قطره گیر و سایر تجهیزات درونی
• محافظ پروانه (fan Guard): محافظ فن در مقابل ضربات احتمالی یا ورود اشیاء خارجی
• شاسی موتور(motor Chassis): فریم نگهدارنده دینام یا الکتروموتور
• فلنچ ورودی(inlet Flange): اتصال ورودی آب برگشتی
• فلنچ خروجی(outlet Flange): محل خروجی آب رفت
• فلوتر (floater): شناور تنظیم کننده ورود جریان آب جبرانی
• شیر تخلیه(drain valve): محل خروجی جریان بلودان یا تخلیه زیرآب
• فلنچ سرریز (overflow): مقطع خروج یا تخلیه جریان مازاد آب
اجزای جانبی برج خنک کننده
• کنترل دور متغیر: این بخش در قسمت تابلو کنترل وظیفه تنظیم دستی یا اتوماتیک دور موتور توسط تغییر فرکانس را عهدهپذیر است.
• آنتی فریز ضدیخ: دارای دو بخش هیتر و ترموستات میباشد که با قرارگرفتن در تشتک در زمستان از یخ زدن آب ممانعت به عمل می آورد.
• دک کاهش صدای فن: این قطعه در زیر قسمت کاهش دور بین فن و فولی نصب شده و لرزشهای موجود پروانه را کاهش میدهد.
• لرزه گیر مکانیکی: سبب دمپ لرزشها و کاهش سطح ارتعاشات گشته که نمونه کاربری آن را می توان در هواسازها و چیلرها مشاهد کرد.
• تخلیه اتوماتیک: بلودان هوشمند مجهز به یک TDS متر و شیر برقی بوده که عامل کاهش میزان املاح سنگین در تشتک است.
• فیلتراسیون هوا: توریهای هوای فلزی(آلومینیوم) در پشت کرکرهها نصب میشود و از ورود ذرات معلق به داخل جلوگیری مینماید.
• سایت گلس یا پنل بازدید: پنل شیشهای یا تلقی که موجب سهولت بازدید اپراتور از شرایط کارکرد دستگاه در شرایط مختلف عمل می آورد.
• پمپ شاور: این بخش فقط در کولینگ تاور هیبریدی به کار میرود و دائماً آب مدار باز را بر روی کویل پاشش میکند.
• توری آشغالگیر: این تجهیز در جلوی فلنچ خروجی آب سرد نصب شده و باعث ممانعت از عبور آشغالهای موجود در basin میگردد.
• فیلتر میکرونی: فیلتر کیسهای سبب افزایش کیفیت آب جبرانی و کاهش میزان رسوب گرفتگی قطعات داخلی خواهد شد.
پاسخ ها