برای داشتن تهویه مناسب در مکانهای مختلف حتما نصب یک یا چند هواکش اکسیال یا اگزاست فن سانتریفیوژ لازم است.ولی نکته مهمی که خیلی از استفاده کنننده گان از این دستگاه را نگران میکند میزان صدا و آلودگی صوتی برای محیط اطراف می باشد. در این مقاله این مورد را بررسی خواهیم نمود .
چگونه می توان صدای اگزاست فن راکاهش داد؟
چرا هواکش صدای بیشاز حد تولید میکند؟
روشهای کاهش نویز و لرزش هواکش ؟
محل درست نصب فن چه تاثیری در میزان صدای اگزاست فن دارد؟
توصیه در مورد انتخاب اشتباه یا درست پنکه خشمگین و آزاردهنده است! فن از قبل وجود دارد و باید صدای آن را کاهش دهید!
بیایید سعی کنیم نحوه کاهش صدای یک اگزاست فن سقفی که قبلاً نصب شده است را دریابیم. سوالات مربوط به نویز آیرودینامیکی که هنگام چرخش چرخ فن ایجاد می شود و باعث ایجاد گرداب می شود، آن را به وجدان طراحان و سازنده فن واگذار می کنیم.
سوال جالب تر این است که چرا فن های یکسان در سیستم های مختلف صداهای متفاوتی ایجاد می کنند، نویزهای مکانیکی متفاوتی ایجاد می کنند و چگونه می توان این مشکل را برطرف کرد.
1. اول از همه باید بپذیریم که هر فن صنعتی دارای میزانی صدا و لرزش است. البته، هر چه کوچکتر باشد، صدا کمتر است، هرچند حداقل، اما وجود دارد. حتی اگر مجموعه چرخ و روتور کاملاً متعادل را در نظر بگیریم، بلبرینگ و تکیه گاه ایده آلی برای آنها نخواهیم یافت. در نتیجه لرزش فن و به عبارتی نوسان قطعات فن را می گیریم که در نقاط مختلف فن متفاوت است. این نوسانات باید از سایر قسمت های سیستم تهویه جدا شود. بین فونداسیون و فن، جداکننده های ارتعاش یا وسایل دیگری نصب می شود، موادی که لرزش (ارتعاش) را به فونداسیون منتقل نمی کنند. اینسرت های نرم در ورودی و خروجی هوای فن تعبیه شده است که لرزش را به کانال های هوا منتقل نمی کند. اجسامی را که ممکن است روی فن قرار گرفته یا آن را لمس کنند، بردارید. بطور کلی شرایط مناسب برای نصب و کارکرد فن در نظر بگیرید.
2. اگر موتور فن از طریق یک کنترل کننده فرکانس وصل شده است، باید مطمئن شوید که سرعت (فرکانس) انتخاب شده، فرکانس رزونانسی برای فن نباشد. لازم است سرعت چرخ را کاهش یا افزایش دهید - اجازه ندهید فن در فرکانس های تشدید کار کند. سرعت بالا موجب افزایش صدای اگزاست فن می شود.
3. صدا در فن ممکن است توسط موتور الکتریکی ایجاد شود. این صدا زمانی ایجاد می شود که موتور تحت بار زیاد باشد. شنیده اید که چگونه هنگام راه اندازی یک فن، صدا (غرش، زوزه) در جریان های راه اندازی رخ می دهد که پس از بازگشت فن به حالت عادی، یعنی ناپدید می شود. بار از فن کمتر یا مساوی توان نصب شده موتور الکتریکی می شود. بنابراین، اگر بار مصرفی فن بیشتر از ظرفیت موتور الکتریکی باشد، نویز باقی می ماند. چگونه اتفاق می افتد: هنگامی که فن روشن می شود، به دلیل جریان های راه اندازی یا به دلیل مقدار بیش از حد هوای عبوری، حفاظت حرارتی از بین می رود. نصب کنندگان حفاظت حرارتی را بیش از حد برآورد می کنند (چرا باید دلایل کوبیدن را دریابند: سطح مقطع سیم، پارامترهای جریان را بررسی کنید، پره های راهنما را نصب کنید یا موتور الکتریکی را شروع کنید، مقدار هوای عبوری از فن را تنظیم کنید. آن را با مشخصه آیرودینامیکی مقایسه کنید و مقدار هوا را با دمپر کاهش دهید). موتور الکتریکی به سمت بار فن می رود. خطر در آن نهفته است.
موتور الکتریکی دیگر با حفاظت حرارتی در برابر اضافه بار محافظت نمی شود (اگرچه ارزش آن را دارد!) و اگر بیشتر از آنچه روی برچسب نشان داده شده بارگیری شود، نه تنها نویز الکترومغناطیسی، بلکه سر و صدای بلبرینگ نیز ایجاد می شود. اگر مصرف کننده صدا را اندازه گیری کرد و متقاعد شد که همه چیز همانطور که باید باشد، به زودی سیم پیچ های موتور روی فن می سوزد یا مشکلات یاتاقان ها شروع می شود. این زمانی اتفاق میافتد که فن مجهز به یک موتور الکتریکی باشد که با ویژگی آیرودینامیکی فن همپوشانی نداشته باشد، بلکه فقط با بخشی از آن همپوشانی داشته باشد. همانطور که یک راننده می گوید - هر سر و صدایی در ماشین در مورد خرابی آینده هشدار می دهد، همین امر را می توان در مورد فن نیز گفت.
4. مکش و انتشار هوا از مجاری هوا یا در اتصالات سیستم تهویه را حذف کنید. به زبان ساده: سوت پلیس (ترومبون، فلوت، هر چیزی که دوست دارید اسمش را بگذارید) را از جریان هوا بردارید.
5. امکان جذب پالس های فشار جریان (که در حین کار فن رخ می دهد) و اتلاف امواج صوتی با تبدیل انرژی آنها به گرما را در نظر بگیرید. استفاده از صدا خفه کن و غیره
6. امکان تبدیل حرکت هوای متلاطم (مرتبط با سرعت چرخش جریان در پشت پروانه) به جریان آرام (مستطیل) را در نظر بگیرید. استفاده از صاف کننده ها، مقاطع مستقیم کانال های هوا و غیره.
منبع آذین تهویه
پاسخ ها