آزاده پاوه نژاد

آزاده پاوه نژاد

اهل برنامه نویسی، دوستدار کتاب

کشف یک گورستان 4000 ساله در یک پایگاه فضایی!

به تازگی یک گورستان مرده‌سوزی مربوط به اوایل عصر برنز در پایگاه فضایی SaxaVord در جزیرۀ شِتلَند انگلستان کشف شده است.

فرادید: بقایای گورستانی با قدمت هزاران سال توسط باستان‌شناسان در جریان ساخت یک سایت پرتاب موشک در بریتانیا کشف شده است. این گورستان مرده‌سوزی که تصور می‌شود متعلق به عصر برنز اولیه باشد، در سایت پایگاه فضایی SaxaVord در شتلند توسط کارکنان باستان‌شناسی AOC پیدا شد. 

حین انجام عملیات خاکبرداری برای پایگاه فضایی، اجساد سوزانده‌شده، سنگ‌های بزرگ و گودال‌هایی کشف شد که تصور می‌شود مربوط به حدود ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ قبل از میلاد باشند. یک محیط کوارتزی که اغلب در ماقبل تاریخ با مقبره‌های تدفین مرتبط بوده هم کشف شد.

کشف گورستان ۴ هزار ساله در یک پایگاه فضایی!

این کشف فرصت نادر و هیجان‌انگیزی را برای باستان‌شناسان ایجاد کرده است تا شواهدی از ساکنان ماقبل تاریخ شتلند را مطالعه کنند؛ البته این کاوش بر توسعه پایگاه فضایی اثری نخواهد گذاشت. 

کِیتی اوکانِل که کل سایت را برای SaxaVord ارزیابی کرده می‌گوید: «سنگ‌های بزرگی از گرانیت محلی پیدا شده‌اند که در برخی از گودال‌ها قرار گرفته‌اند و در یک ردیف، قوس پهنی را شکل داده‌اند. گودال‌های بزرگ دیگری هم در سراسر منطقه پراکنده شده‌اند که نشان‌دهنده استفاده‌های متعدد از این سایت در طول زمان هستند. 

«اگرچه حفاری تازه شروع شده است، اما ممکن است رابطه‌ای بین سنگ‌های بزرگ، ردیف گودال‌ها، محیط کوارتز و گورستان مرده‌سوزی وجود داشته باشد به این معنا که شاید اینها با هم بخشی از یک مجموعه آیینی را شکل می‌دهند.» 

دکتر وال تِرنِر، باستان‌شناس منطقه‌ای شتلند، می‌گوید: «همیشه گمان می‌کردم برخی از حلقه‌های تخته‌سنگ و سنگ‌های کم ارتفاع یافت‌شده درِشتلَند در واقع شاید گورستان‌های مرده‌سوزی عصر برنز باشند، بنابراین اثبات درستی آن برایم بسیار هیجان‌انگیز است».

«عصر برنز شاید دوره‌ای از گذشته شتلند باشد که ما کمتر از آن مطلعیم و این یک فرصت عالی برای افزایش آگاهی‌مان است. ما با تکنیک‌های مدرن حال حاضر، به طور بالقوه می‌توانیم درباره افرادی که اینجا زندگی کرده و مرده‌اند بدانیم، بسیار بیشتر از آنچه که شاید ۲۰ سال پیش می‌توانستیم کشف کنیم. باید قدردان باستان‌شناسان AOC باشیم که این مجموعه شگفت‌انگیز را در حین فعالیت باستان‌بانی (حفظ بقایای باستانی حین اجرای برنامه‌های توسعه و عمران) شناسایی کردند.»

کشف گورستان ۴ هزار ساله در یک پایگاه فضایی!

خانم اوکانل می‌گوید: «رسوبات استخوان سوخته احتمالاً به بقایای اجساد سوزانده شده مربوط می‌شود. تعداد و تراکم مرده‌سوزی‌ها نشان از این دارد که محل کشف آن‌ها احتمالاً یک گورستان مرده‌سوزی بوده است که از آن، به مرور زمان در دوران ماقبل تاریخ استفاده می‌شده است.» 

یک ویژگی برجسته که تاکنون کشف شده، بقایای یک محیط کوارتزی است. کوارتز سفید معمولاً در دوران ماقبل تاریخ اهمیت داشته و با مقبره‌ها و قاب‌های هنر صخره‌ای که با دقت در مکان‌های داخلی قرار داده می‌شدند، ارتباط دارد. 

در پایگاه فضایی، سنگریزه‌های کوارتز در یک گودی پیدا شده‌اند که در انتهای هر طرف آن سنگ‌های بزرگ‌تری وجود دارد. این سنگ‌ها با دقت انتخاب می‌شدند و طوری قرار می‌گرفتند که این سکوی سفید روشن را تشکیل دهند. هدف ساخت این سکو در حال حاضر ناشناخته است. 

فرانک استرَنگ، مدیر اجرایی پایگاه فضایی SaxaVord تایید کرد که این شرکت از مطالعه بیشتر این بقایا حمایت خواهد کرد. 

پایگاه فضایی SaxaVord نخستین مرکز پرتاب ماهواره عمودی و ایستگاه زمینی بریتانیا خواهد بود که در بالاترین نقطه عرض جغرافیایی انگلستان است.

ماه گذشته نیز در لندن، «دست نخورده ترین» مقبره رومی در بریتانیا در یک سایت توسعه جدید نزدیک بازار بورو (Borough) و ایستگاه پل لندن کشف شد.

آزاده پاوه نژاد
آزاده پاوه نژاد اهل برنامه نویسی، دوستدار کتاب

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋