آزاده پاوه نژاد

آزاده پاوه نژاد

اهل برنامه نویسی، دوستدار کتاب

ادامه سریال پایتخت؛ می خواهید بسازید، می خواهید نسازید

روز گذشته پیمان جبلی رئیس صداوسیما پیرامون تعطیلی سریال پایتخت گفت: قبلا در مورد پایتخت صحبت کرده‌ام، عوامل سریال پایتخت بین خودشان اختلاف نظر دارند. امروز عوامل سریال جواب دادند که «مشکل از ما نیست» و ...

نهال موسوی در عصر ایران نوشت: در چند روز گذشته اخبار مختلفی درباره سریال پایتخت و ادامه ساخت آن مطرح شد ابتدا «مهدی فرجی» از مدیران سابق صدا و سیما و ناظر صدا و سیما در تولید «پایتخت» از احتمال بسته شدن پرونده ساخت سریال «پایتخت» خبر داده و گفته بود: «در مورد سریال «پایتخت» باید بگویم که بعید می‌دانم فصل جدیدی از آن تولید شود. چون یک مقداری کار سخت شده، آدم‌ها از هم جدا شدند و دور افتادند و درگیرِ کارهای دیگر شدند. اینکه دوباره بتوان در یک زمان و شرایطی خاص آنها را دورهم جمع کرد، کار ساخته شود کار سخت شده است. اگرچه من خودم خیلی امیدوارم، دعا می کنم که ان‌شاءالله یک روزی ما «پایتخت ۷» را بسازیم.»

محسن تنابنده طراح، نویسنده فیلمنامه و بازیگر سریال پایتخت به این سخنان واکنش نشان داده و گفت: «بله درسته پایتخی که آقایون می‌خواهند تحت هیچ شرایطی ساخته نخواهد شد. پایتخت از مردم و برای مردم است.»

روز گذشته هم پیمان جبلی رئیس صداوسیما پیرامون تعطیلی سریال پایتخت گفت: قبلا در مورد پایتخت صحبت کرده‌ام، عوامل سریال پایتخت بین خودشان اختلاف نظر دارند. صداوسیما تصمیمی مبنی بر جمع کردن این مجموعه نداشته و ندارد.»

ادامه سریال پایتخت؛ می‌خوای بساز، می‌خوای نساز...

حال امروز برخی از عوامل اصلی مجموعه پایتخت یعنی سیروس مقدم (کارگردان)، الهام غفوری (تهیه کننده)، محسن تنابنده (بازیگر نقش نقی معمولی و فیلمنامه نویس)، ریما رامین‌فر (بازیگر نقش هما)، احمد مهرانفر (بازیگر نقش ارسطو)، نسرین نصرتی (بازیگر نقش فهیمه معمولی، خواهر نقی)، هومن حاجی عبداللهی (بازیگر نقش رحمت‌الله امینی شالیکار هزار جریبی) همراه با امیر جعفری (همسر ریما رامین فر) دور هم جمع شده و عکسی را منتشر کرده‌اند که هومن حاجی عبداللهی در توضیح آن نوشته است:

«این هم از ما / یک خانواده ایم / بدون کوچکترین مشکل و مسئله ای در کنار هم/ مشکل از ما نیست/ جای بهرام خالیه فیلمبرداری داشت نتونست بیاد.»

در واقع عوامل اصلی مجموعه پایتخت خیلی رسمی، سریع و صریح به اظهارات پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما جواب دادند که: «مشکل از ما نیست».

ادامه سریال پایتخت؛ می‌خوای بساز، می‌خوای نساز...

اساسا بحث مورد نظر این نوشتار، موضوع ادامه یافتن یا نیافتن ساخت مجموعه پایتخت نیست بلکه از این خبر و حواشی پیرامون آن می‌خواهیم به یک نکته مهمتر برسیم: شیوه برخورد بزرگترین نهاد سمعی، بصری کشور که همواره صفت ملی را هم با خود به همراه دارد در ارتباط با مخاطبان، جهان رسانه و شکل ارتباطات در قرن بیست و یکم.

در واقع وقتی می‌گوییم که مدیران صداوسیما از درک وضعیت زمانه امروز فاصله دارند این یک مثال بسیار روشن و ساده برای آن است. امروزه نمی‌توان حرف یا سخنی را مطرح کرد و با خود فکر کنیم که با توجه به جایگاه، نهاد عریض و طویل تبلیغاتی که پشت ماست و ... قطعا حرف ما بُرد بیشتری خواهد داشت و یا در ذهن مخاطب برجسته تر خواهد بود. 

اما در واقع این گونه نیست، یک شخص (معروف یا غیر معروف) با یک اکانت در یک شبکه اجتماعی (حتی فیلتر شده مثل نوییتر واینستاگرام) پاسخ شما را خواهد داد و بنابر اهمیت موضوع، جایگاه آن در میان مخاطبان و شیوه پاسخ گویی و ... می‌تواند جواب آنها با همان حساب کاربری ساده، از تمام سازمان و نهادهای تبلیغی رسمی و غیر رسمی انعکاس بیشتری پیدا کند.

یک پست اینستاگرام یا یک توییت می تواند تمام اتاق فکرها و روابط عمومی‌ها و دار و دسته طرف مقابل را به چالش بکشد کما اینکه با همین توییت ساده هومن حاجی عبداللهی و عکسی که منتشر کرد ( حتی اگر برای ظاهر سازی هم باشد)، جوابی هم تراز با سخنان رئیس صداوسیما داده‌اند که حال نشان می‌دهد آنها مشکلی یا اختلافی با هم ندارد و حال ورق برگشته و توپ در زمین رئیس صداو سیما و ... است تا ادعای مطرح شده خود را به اثبات برسانند!

با چه زبانی باید گفت زمانه عوض شده است و اقتضای جهان امروز تفکر و شیوه عملکرد جوان و امروزی می‌خواهد. این گزاره معنی اش این نیست که مدیران زیر دست خود را همه در فاصله سنی 20 تا 35 سال انتخاب کنید و به زعم خود و در ظاهر جوان‌گرایی کرده‌ باشید، خیر. 

تفکر و شیوه همگام امروزی مد نظر است نه فقط تعویض بر معیار سن و سال. 

اصل قضیه این است که در جهان امروز دیگر انحصار، محدودیت و تک صدایی برای به کرسی نشاندان افکار، گفتار و کردار خود به پایان راه رسیده است، دنیایی چند وجهی با طیف‌های مختلف، چند لایه و رنگارنگ شکل گرفته است، هر طرف به اندازه کافی دسترسی به امکاناتی دارد که صدا و تصویر خود را به مخاطبان برساند.

شاید اگر بسیاری از مدیران و مسولان این مهم را مد نظر داشته باشند، بسیاری از حاشیه‌های ریز و درشت شوک دهنده به جامعه، اساسا به وقوع نپیوندد برای مثالی ساده و سریع و حاضر می توان به اتفاقات علیرضا دبیر در همین روزهای اخیر اشاره کرد از آن نماز خواندن تا ...

آقایان و خانمها با صدای بلند می‌گویم - فاش می‌گویم و از گفتهٔ خود دلشادم - امیدوارم که شما هم بشنوید که: «زمانه تغییر کرده است».

الو ... الو ... صدامو دارید؟ ..

آزاده پاوه نژاد
آزاده پاوه نژاد اهل برنامه نویسی، دوستدار کتاب

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋