ayda

ayda

naseri
توسط ۴ نفر دنبال می شود
 ۲ نفر را دنبال می کند

15 روش برای اجتماعی تر بودن

مؤدب بودن یعنی آگاهی از احساسات دیگران و احترام گذاشتن به آنها. شاید خیلی وقت‌ها متوجه ادب دیگران نشویم اما پررویی، گستاخی و رفتار بی‌ملاحظه را خیلی زود تشخیص می‌دهیم.

در این مقاله می‌خواهیم به بعضی از اصول و قواعد حفظ ارتباط با دیگران اشاره کنیم. از اینرو به نمونه‌هایی از متداول‌ترین رفتارهای افراد مؤدب و محترم اشاره می‌کنیم.

مؤدب بودن روابط شما با دیگران را بهتر می‌کند، برایتان احترام می‌آورد، اعتمادبه‌نفستان را بالا برده و مهارت‌های ارتباطی‌تان را تقویت می‌کند.

شاید خیلی از نکاتی که در زیر به آن اشاره می‌کنیم به نظرتان بدیهی برسد اما خیلی وقت‌ها فراموش می‌کنیم رعایتشان کنیم. اگر دوست دارید بدانید که چطور مؤدب بودن می‌تواند ارتباطتان با دیگران را تقویت کند، این مقاله را دنبال کنید.

تشخیص بی‌ادبی و گستاخی دیگران کار بسیار راحتی است اما تشخیص این رفتارها در خودتان چندان ساده نیست. به تاثیری که روی دیگران می‌گذارید خوب فکر کنید. خیلی راحت می‌توانید با رعایت این نکات در نظر همه فردی محترم و مؤدب بیایید.

در روابط خود با دیگران – دوستان، همکاران، خانواده، مشتریان و همه آدم‌ها — این نکات را رعایت کنید . همیشه سعی کنید از فکرتان استفاده کرده و تاجاییکه برایتان امکان دارد با در نظر گرفتن تفاوت‌های فرهنگی، درست رفتار کنید.

 

1. افراد مودب جواب “متشکرم” را با هیچ چیز دیگری به جز “خواهش می کنم” نمی دهند

در حالی که ممکن است عادت داشته باشید که از زبان عامیانه و غیر رسمی در مکالمات استفاده کنید، اگر قصد دارید از استانداردهای دقیق مودب بودن پیروی کنید، به این معناست که وقتی کسی از شما تشکر می کند در جواب او بگویید “خواهش می کنم”.

2. افراد مودب قوانین را اجرا می کنند

به طور معمول افراد با ادب تا جایی که امکان دارد از قوانین سر باز نمی زنند و لازم نیست به اینگونه افراد دائما درباره خوب و یا بد بودن موضوعی گوشزد کرد چرا که افراد مودب به فکر آزار و اذیت مردم نیستد و این را می دانند که پیروی از قوانین و مقررات به نفع خودشان نیز است.

حال فهماندن این موضوع برای افراد بی ادب و مردم آزار کار بسیار سختی خواهد بود. یادمان نرود که افراد مودب از احترام و عزت خاصی در بین سایر افراد جامعه برخوردار هستند.

3. افراد مودب “خواهش می کنم” را به صورت معنی دار و از روی ناراحتی نمی گویند

ممکن است وسوسه انگیز باشد که بی ادبی فردی را که در را برای او باز کرده اید و او در جواب تشکر کوتاهی کرده است، را تلافی کنید، اما این به آن معنا نیست که اظهار خشونت و رفتار بی ادبانه مشابه، قابل قبول است.

افراد مودب هرگز در پاسخ به کسی که از آن ها تشکر نکرده است، با لحن کنایه آمیز نمی گویند “خواهش می کنم”.

4. افراد مودب هنگام صحبت با دیگران، با تلفن همراه خود کار نمی کنند

با وجود این که قرار دادن تلفن همراه هنگام شام بر روی میز یا صدای ویبره آن ممکن است برای شما طبیعی باشد، اما اگر می خواهید در نظر دیگران مودب تر جلوه کنید، بهتر است دستگاه را در حالت بی صدا قرار دهید و تمام توجه خود را به طرف مقابل بدهید.

5. رانندگی با رفتار خوب از اصول افراد مودب

با خشم رانندگی کردن به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که افرادی که با عصبانیت رانندگی کنند بی شک تمرکزشان نیز کمتر می شود و دیرتر می توانند در برابر حوادث پیش بینی نشده واکنش نشان دهند.

داشتن خلق و خوی مهربان به شما کمک می کند تا حواستان به جاده بیشتر شود و از رقابت های پر خطر با سایر رانندگان در طول مسیر اجتناب کنید. بی شک آرمش در حین رانندگی از بروز انواع تصادفات جلوگیری می کند.

6. افراد با ادب قبل از دیگران غذا نمی خورند

اگر می خواهید به مودب بودن شناخته شوید، مهم است که صبر کنید تا بقیه افراد نیز آماده غذا خوردن شوند. افراد مودب هرگز قبل از تعارف میزبان شروع به غذا خوردن نمی کنند.

7. افراد با ادب هیچ گاه اشتباهی که دیگران مرتکب می شوند را یاد آوری نمی کنند

اگر فکر می کنید که مودب بودن به این معناست که رفتار دیگران را اصلاح کنید و دائما به آن ها به خاطر اشتباهات شان تذکر دهید، در اشتباهید.

افراد مودب وقتی رفتارهای اشتباه دیگران مانند استفاده نادرست از قاشق چنگال های غذاخوری، تلفظ اشتباه یک اسم و حرکاتی از این دست را می بینند، آن ها را نادیده می گیرند و به روی شخص مقابل نمی آورند تا با این کار باعث خجالت زده شدن فرد مقابل نشوند.

8. نجیبانه رفتار کردن افراد مودب

یعنی وقتی کاری انجام می دهیم، چیزی تعارف می کنیم یا درخواستی می کنیم، رفتارمان طوری نباشد که طرف مقابل احساس کند که در محظور قرارگرفته یا به نحوی مجبور به انجام خواست ما است. این بی ادبی است که با عمل یا کلام خود حتی اگر به منظور کمک کردن باشد سبب نارحتی دیگران شویم.

اگر برای کمک می خواهید ظرفها را بشویید یا از روی لطف می خواهید پول غذا را بپردازید و طرفتان می گوید:” نه، متشکرم.” بگویید:” خواهش می کنم، دوست دارم من هم کاری کنم.” و اگر باز هم پاسخ منفی گرفتید دیگر اصرارنکنید و مسئله را تمام کنید.

آنچه مسلم است مورد لطف واقع شده اید، لطف را بپذیرید و در آینده در سبب جبران آن بربیایید.

9. افراد مودب زندگی خود را به رخ دیگران نمی کشند

بالا رفتن اعتماد به نفس تان به خاطر چیزهایی که به دست آورده اید خوب است، اما بین اظهار شادی به خاطر دستاوردهای خود و خودستایی تفاوت وجود دارد و افراد مودب هرگز دومی را انجام نمی دهند.

انسان های مودب از اظهار متکبرانه داشته های شان، از جمله درباره شغل، درآمد و وضعیت اجتماعی خودداری می کنند.

10. آداب اجتماعی و سلام کردن افراد باادب

هنگام دست دادن، مستقیما به چشمهای طرف مقابل نگاه کنید و دست او را به گرمی بفشارید. حواستان باشد: به گرمی نه به سختی! مراقب فشار دست خود باشید، بخصوص اگر فردی قوی هستید.

مخصوصا هنگام دست دادن با خانم هایی که انگشتر در دست دارند مراقب باشید تا دستشان را زیاد فشار ندهید زیرا ممکن است دردناک باشد

11. آن ها وقتی بیرون غذا می خورند، با دیدن صورت حساب سر و صدا راه نمی اندازند

اگر صورت حسابی که پس از صرف غذا دریافت کرده اید متناسب با چیزی که سفارش داده اید نبود، بهتر است آن را پس بفرستید. اما با این حال تلاش برای چانه زدن بر سر قیمت ها بعد از این که غذا را سفارش دادید یا درخواست یک صورت حساب دیگر، یک اشتباه انکار ناپذیر است.

12. رفتاری با وقار از نشانه های فرد مودب

رفتاری برازنده و با وقار داشته باشید. آرام بودن و حضور کامل در مجلس سبب جلب دیگران می شود و رفتار خوب، مؤدبانه و مهرآمیز دیگران مهمترین عامل در احساس راحتی و لذت بردن شما است.

13. آن ها سعی نمی کنند تا گفت و گو ها را تحت کنترل خود در آورند

صحبت کردن درباره موضوع مورد علاقه کار آسانی است، اما افراد مودب به دیگران نیز فرصتی برای اظهار نظر می دهند. چنان چه قصد دارید آداب معاشرت را رعایت کنید، پس باید بدانید چه موقع و چه طور باید صحبت کنید و چه زمانی بهتر است که چیزی نگویید.

14. افراد مودب داستان های وحشتناک برای دیگران تعریف نمی کنند

تعریف کردن داستان های ترسناک ممکن است برای شما جالب باشد، اما ممکن است با این کار باعث بد شدن حال دیگران شوید. افراد مودب مسائل این چنینی را با جزئیات برای دیگران تعریف نمی کنند.

15. درباره برنامه های خانوادگی دیگران سوال نمی کنند

برخی افراد قصد تشکیل خانواده دارند، بعضی دیگر نمی خواهند فرزندی داشته باشند و بعضی ها هم منتظرند تا خبر بچه دار شدن خود را در فرصت مناسب به دیگران بدهند.

هر کدام از این افراد بنا به دلایلی تمایل ندارند تا این اخبار را با دیگران در میان بگذارند و آن را فاش نکنند، پس نباید درباره چیزهایی که ارتباطی به ما ندارد سوال کنیم. یک شخص مودب هرگز از دیگران درباره مسائل خانوادگی این چنینی سوال نمی پرسد. این مسائل مربوط به افراد نزدیک در یک خانواده است.

ayda
ayda naseri

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋