آیدا دلبند

آیدا دلبند

مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی
 ۱ نفر را دنبال می کند

اشتباهات رایج در روتین پوست

اشتباهات رایج در انجام روتین پوستی

مراقبت از پوست نه تنها به داشتن ظاهر خوب کمک می‌کند، بلکه به معنای داشتن احساس خوب است. در این مقاله، ۶ اشتباه رایج در روتین مراقبتی از پوست را که افراد مرتکب می‌شوند و نحوه اجتناب از آنها را می‌خوانید. این اشتباهات ممکن است پیامدهای منفی مختلفی مانند آکنه، چین و چروک یا آسیب ناشی از نور خورشید را در پی داشته باشد. البته نگران نباشید، در ادامه، درمورد پیشگیری از تمام این مشکلات توضیح داده خواهد شد. اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که در مراقبت از پوست از چه چیزهایی اجتناب کنید، ما مطمئن خواهیم شد که تمام دانشی را که برای مراقبت صحیح از پوست خود نیاز دارید به شما ارائه دهیم.

رایج ترین اشتباهات روتین پوستی

داشتن روتین مناسب مراقبت از پوست به همان اندازه مهم است که بدانید چگونه از این روتین استفاده کنید. برای اینکه قربانی اشتباهات رایج در روتین پوستی نشوید، باید با رایج‌ترین این اشتباهات آشنا شوید.

عدم استفاده پوست های چرب از مرطوب کننده

مرطوب کردن پوست برای هر روتین مراقبت از پوستی ضروری است زیرا به حفظ رطوبت و سلامت پوست کمک می‌کند. اگر پوست شما خشک شود، ممکن است دچار خارش، پوسته پوسته شدن و مشکلاتی مانند آن شوید. چرب بودن پوست شما به معنای عدم نیاز به بهترین کرم آبرسان صورت نیست. بهترین کرم مرطوب کننده صورت با حفظ رطوبت و لطافت پوست شما از بروز چنین علائمی جلوگیری می‌کند. همچنین به محافظت از پوست شما در برابر عوامل استرس‌زای محیطی مانند آلودگی و اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند که ممکن است باعث پیری زودرس و آسیب رسیدن به پوست شود. مطالعات نشان داده که مرطوب کردن پوست دو بار در روز، احتمال آسیب‌های پوستی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. بنابراین، اگر به درمان خشکی پوست خود و آبرسانی همیشگی آن فکر می‌کنید، حتی با داشتن پوستی چرب نیز باید از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید.

تداخلات سرم های پوستی

سرم‌های پوستی می‌توانند به درمان مشکلاتی نظیر خشکی پوست صورت کمک کنند اما نکته‌ای که اغلب برای استفاده از این سرم‌ها نادیده گرفته می‌شود، توجه به ترکیبات آنها و عدم تداخل مصرف آنها است. این کار نه تنها باعث کاهش اثربخشی سرم‌های پوستی می‌شود، بلکه ممکن است اثراتی جبران‌ناپذیر برای پوست شما به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، کارشناسان توصیه می‌کنند که هرگز سرم‌ها و محصولات مراقبتی حاوی ویتامین سی را هم‌زمان با محصولات لایه‌بردار به کار نبرید چون این محصولات هر دو دارای ترکیباتی هستند که باعث خشک شدن پوست می‌شوند.

پاکسازی بیش از حد صورت

بر اساس مطالعات انجام شده، پاک‌کننده‌های خشن می‌توانند چربی طبیعی پوست را از بین ببرند و منجر به خشکی و سوزش پوست شوند. سورفکتانت‌های موجود در پاک‌کننده‌ها می‌توانند به پروتئین‌ها و لیپیدهای پوست آسیب برسانند و منجر به سفتی، خارش، خشکی و علائم سد پوستی آسیب‌دیده پس از شستشو شوند. این اتفاق ممکن است باعث مشکلات پوستی مانند آکنه، التهاب و حتی پیری زودرس شود. برای جلوگیری از آن، تمیز کردن دو بار در روز با یک پاک‌کننده ملایم و با pH متعادل بهترین کار است. یک پاک‌کننده ملایم به از بین بردن کثیفی، چربی و آرایش بدون از بین بردن چربی طبیعی پوست کمک می‌کند. علاوه‌براین، باید هنگام شستن صورت خود از آب داغ اجتناب کنید زیرا این آب ممکن است باعث تحریک و خشکی پوست شود.

پاکسازی بیش از حد پوست

عدم استفاده از کرم ضد آفتاب

آسیب ناشی از نور خورشید ممکن است باعث پیری زودرس و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود. به همین دلیل باید همیشه، حتی در روزهای ابری از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب به محافظت از پوست شما در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید که می‌توانند باعث آسیب پوست، چین و چروک و حتی سرطان پوست شوند، کمک می‌کند. مطابق با توصیه کارشناسان، استفاده منظم روزانه از کرم ضد آفتاب باSPF ۱۵، در صورت استفاده طبق دستور، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی (SCC) را تا حدود ۴۰ درصد و خطر ملانوما را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. هنگام انتخاب یک کرم ضد آفتاب، به دنبال ضد آفتابی باشید که قدرت پوشش بالایی دارد و از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کند. از ضدآفتاب، به اندازه کافی برای پوشاندن تمام بخش‌های در معرض آفتاب پوست استفاده کنید و هر دو ساعت یکبار یا بعد از شنا یا تعریق از آن دوباره استفاده کنید.

استفاده از محصولات مراقبت از پوست به ترتیب اشتباه

کارشناسان معتقدند که استفاده از محصولات مراقبت از پوست به ترتیب صحیح برای افزایش اثربخشی آنها بسیار مهم است. استفاده از چند لایه محصولات مراقبتی می‌تواند بر جذب آنها توسط پوست تأثیر بگذارد و استفاده از آنها به ترتیب صحیح می‌تواند به اثربخشی این محصولات کمک کند. قاعده کلی این است که از محصولات سبک‌تر شروع کنید و به سمت محصولات سنگین‌تر بروید. این بدان معنی است که ابتدا باید محصول پاک‌کننده را بمالید و پس از آن، تونر، سرم پوستی، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب را به کار ببرید. اگر می‌خواهید روتین مراقبتی خود و تعداد محصولات آن را به حداقل برسانید، می‌توانید فقط از پاک‌کننده، مرطوب‌کننده و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

مصرف محصولاتی که برای نوع پوست شما مناسب نیستند

استفاده از محصولاتی که برای نوع پوست شما طراحی نشده‌اند ممکن است مشکلاتی مانند خشکی، چربی یا جوش را تشدید کند. این به این دلیل است که انواع پوست به انواع مختلفی از محصولات نیاز دارند. به عنوان مثال، استفاده از محصول مناسب پوست‌های چرب برای پوست‌های خشک، می‌تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و منجر به خشکی و تحریک آن شود. به طور مشابه، استفاده از محصولی که برای پوست‌های خشک مناسب است، روی پوست‌های چرب می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند و منجر به ایجاد جوش شود. با اینکه باید محصولاتی را انتخاب کنید که متناسب با نوع پوست شما هستند، برخی از محصولاتی هستند که همه افراد با انواع پوست می‌توانند از آنها استفاده کنند. به عنوان مثال، پاک‌کننده‌های ملایم، مرطوب‌کننده‌های متعادل و ضدآفتاب‌ها با قدرت پوشش بالای پوست عموماً برای انواع پوست بی‌خطر هستند.

کلام آخر

انجام اقدامات لازم برای مراقبت مناسب از پوست به ما کمک می‌کند تا مطمئن شویم که این سد قوی همچنان قوی باقی می‌ماند. اگر پوست شما خشک یا تحریک شده، ممکن است روی آن ترک‌هایی ایجاد شود که شما را مستعد ابتلا به عفونت کند. پوست شما نقشی حیاتی در محافظت از شما در برابر نور خورشید و اشعه‌های مضر آن نیز دارد. به همین دلیل استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب برای بزرگسالان و کودکان توصیه می‌شود. به هر حال، سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان است و در افراد با هر سنی رخ می‌دهد. برای پاسخ به این سوال بزرگ که چگونه می‌توان از پیری جلوگیری کرد؟ باید گفت که شما نمی‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید اما با اجتناب از اشتباهات رایج مراقبت از پوست مانند شستن بیش از حد صورت، عدم استفاده از کرم ضد آفتاب یا تداخلات سرم‌های پوستی، می‌توانید از پوست خود محافظت کنید و برای مدت طولانی‌تری پوستی سالم و درخشان داشته باشید.

آیدا دلبند
آیدا دلبند مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋