آیدا دلبند

آیدا دلبند

مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی
 ۱ نفر را دنبال می کند

&؛amp؛#xA0؛کودک تازه متولد شده چه نیازهایی دارد؟

 کودک تازه متولد شده چه نیازهایی داره؟

 کودک تازه متولد شده

وقتی یه نوزاد تازه متولد می‌شه، والدین معمولاً با یه عالمه سوال و نگرانی مواجه می‌شن. چون این موجود کوچیک و ظریف نیازهای خاص و منحصر به فردی داره که باید بهشون توجه بشه. نوزاد، تو روزهای اول زندگی خودش به شدت وابسته به مراقبت و توجه اطرافیانشه و این مراقبت‌ها خیلی مهمن. تو این مقاله می‌خوایم درباره نیازهای اصلی یه کودک تازه متولد شده صحبت کنیم و بگیم چجوری می‌تونیم این نیازها رو به بهترین شکل برآورده کنیم.
 

نیازهای نوزاد از بدو تولد

۱. نیاز به تغذیه: شیر مادر یا شیر خشک؟

یکی از مهم‌ترین نیازهای نوزاد، تغذیه است. نوزاد تو روزهای اول نیاز داره هر ۲ تا ۳ ساعت یه بار شیر بخوره. 

شیر مادر بهترین و کامل‌ترین منبع تغذیه برای نوزاده. این شیر حاوی مواد مغذی لازم برای رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاده. علاوه بر این، مکیدن سینه مادر باعث می‌شه نوزاد احساس امنیت و راحتی بیشتری کنه و یه رابطه عاطفی قوی بین مادر و نوزاد شکل بگیره. 

حالا، بعضی مادرها به دلایل مختلف نمی‌تونن یا نمی‌خوان شیر بدن. تو این شرایط، شیر خشک هم می‌تونه جایگزین خوبی باشه. مهم اینه که نوزاد به طور منظم تغذیه بشه و وزنش طبق نمودارهای رشد پیش بره. چه شیر مادر باشه چه شیر خشک، باید دقت کنیم که نوزاد به اندازه کافی بخوره و بعد از هر وعده، آروغ نوزاد گرفته بشه تا دچار نفخ و ناراحتی نشه.

۲. نیاز به خواب: چقدر باید بخوابه؟

نوزادان تازه متولد شده بیشتر وقت خودشون رو تو خواب می‌گذرونن. یه نوزاد معمولاً توی ۲۴ ساعت، ۱۶ تا ۱۸ ساعت می‌خوابه. خواب برای رشد مغز و جسم نوزاد خیلی مهمه. تو این مدت، بدن نوزاد انرژی لازم برای رشد رو جمع می‌کنه و مغز هم تو حالت استراحت به پردازش اطلاعاتی که تو بیداری گرفته می‌پردازه. 

اما نوزادان معمولاً خواب عمیقی ندارن و به طور متناوب بیدار می‌شن. چون هم گرسنه می‌شن و هم باید پوشکشون عوض بشه. پس خواب نوزاد خیلی منظم نیست و والدین باید صبور باشن. یه نکته مهم اینه که نوزاد باید تو محیطی آروم و راحت بخوابه. بهتره نوزاد تو تخت خودش بخوابه تا هم امنیت بیشتری داشته باشه و هم والدین خیالشون راحت باشه.

۳. نیاز به محبت و تماس بدنی

نوزاد تازه متولد شده خیلی حساسه و نیاز داره که دائم مورد محبت و توجه قرار بگیره. تماس بدنی، مثل در آغوش گرفتن، بوسیدن و نوازش کردن، باعث می‌شه نوزاد احساس امنیت و آرامش کنه. وقتی یه نوزاد تو بغل مادرشه، ضربان قلبش آروم‌تر می‌شه و احساس راحتی بیشتری داره. 

یکی دیگه از نکات مهم اینه که نوزادان از طریق تماس بدنی با محیط اطرافشون ارتباط برقرار می‌کنن. یعنی وقتی لمس می‌شن، دنیای اطرافشون رو بهتر می‌فهمن. پس بغل کردن نوزاد و وقت گذاشتن برای بازی و تماس چشمی، علاوه بر اینکه بهش احساس امنیت می‌ده، به رشد ذهنی و عاطفی‌شون هم کمک می‌کنه.

۴. نیاز به تمیزی و تعویض پوشک

نوزاد تو روزهای اول زندگی خیلی نیاز به تعویض پوشک داره. چون هنوز سیستم گوارشش کاملاً رشد نکرده و خیلی زود پوشکش کثیف می‌شه. معمولاً یه نوزاد تو روزهای اول، ۸ تا ۱۲ بار باید پوشکش عوض بشه. 

تعویض پوشک خیلی مهمه، چون اگه نوزاد مدت طولانی با پوشک کثیف بمونه، ممکنه دچار سوزش و التهاب پوست بشه. بهتره همیشه بعد از هر بار تعویض، پوست نوزاد رو با دستمال مرطوب یا آب تمیز کنید و بعد از خشک کردن، یه مقدار کرم سوختگی به پوستش بزنید تا از التهاب و سوختگی جلوگیری بشه. 

همچنین، تعویض پوشک یه فرصت خوبه برای اینکه نوزاد رو بدون لباس بغل کنید یا باهاش بازی کنید تا هم پوستش هوا بخوره و هم احساس راحتی بیشتری داشته باشه.

۵. نیاز به امنیت و آرامش

نوزاد تو این مرحله از زندگی نیاز داره که محیط اطرافش آروم و امن باشه. صدای بلند، نور زیاد یا تغییرات ناگهانی ممکنه نوزاد رو بترسونه یا باعث بشه که به سختی بخوابه. بهتره یه محیط آروم و کم‌نور برای نوزاد فراهم کنید تا بتونه راحت بخوابه و استراحت کنه. 

علاوه بر این، نوزادان به ریتم و صداهای آشنا علاقه دارن. مثلاً صدای قلب مادر یا لالایی می‌تونه به نوزاد کمک کنه که سریع‌تر آروم بشه و بخوابه. بهتره از عطرها یا بوهای شدید هم پرهیز بشه، چون نوزادان به بوهای جدید حساسیت نشون می‌دن.

۶. نیاز به مراقبت پزشکی و واکسن

نوزاد تازه متولد شده باید تحت مراقبت‌های پزشکی منظم قرار بگیره. اولین معاینه پزشکی معمولاً تو روزهای اول بعد از تولد انجام می‌شه و بعد از اون هم به صورت منظم باید به پزشک مراجعه کنید. این معاینه‌ها به پزشک کمک می‌کنه که مطمئن بشه نوزاد درست رشد می‌کنه و هیچ مشکلی نداره. 

یکی دیگه از نیازهای مهم نوزاد، واکسن زدنه. واکسن‌ها به نوزاد کمک می‌کنن که از بیماری‌های جدی و خطرناک در امان بمونه. معمولاً برنامه واکسیناسیون نوزاد تو همون بیمارستان بعد از تولد شروع می‌شه و والدین باید به دقت این برنامه رو دنبال کنن.

۷. نیاز به آرام کردن گریه

گریه کردن برای نوزاد یه راه ارتباطی با دنیای اطرافشه. یعنی وقتی نوزاد گریه می‌کنه، داره یه چیزی رو به ما می‌گه؛ شاید گرسنه باشه، شاید خوابش بیاد، شاید دلش درد بگیره یا شاید نیاز به تعویض پوشک داشته باشه. 

خیلی از والدین اوایل ممکنه با گریه نوزاد دچار استرس بشن و ندونن چیکار کنن. ولی بعد از یه مدت می‌فهمن که هر نوع گریه نوزاد چه معنایی داره. مثلاً گریه‌های گرسنگی معمولاً با صدای شدیدتر و مداوم‌تری همراهه. 

برای آرام کردن نوزاد می‌تونید بغلش کنید، بهش شیر بدید یا اگه دل‌درد داره، شکمش رو با حرکت‌های دایره‌ای آروم ماساژ بدید. بعضی نوزادها هم با تکون دادن یا صدای لالایی سریع‌تر آروم می‌شن.

 کودک تازه متولد شده

۸. نیاز به نور خورشید

نور خورشید برای نوزاد تازه متولد شده خیلی مهمه. چون این نور به تولید ویتامین D کمک می‌کنه که برای رشد استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی ضروریه. 

البته توجه کنید که پوست نوزاد خیلی حساسه و نباید زیاد زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیره. بهتره نوزاد رو تو صبح زود یا اواخر بعد از ظهر که نور خورشید ملایم‌تره، برای چند دقیقه بیرون ببرید یا کنار پنجره بذارید تا نور غیرمستقیم آفتاب بهش برسه.

حرف آخر

نیازهای نوزاد تازه متولد شده شامل تغذیه، خواب، محبت و تماس بدنی، تمیزی، امنیت، مراقبت پزشکی، آرام کردن گریه و دریافت نور خورشید می‌شه. برآورده کردن این نیازها با توجه و محبت، به نوزاد کمک می‌کنه که تو یه محیط سالم و امن رشد کنه و دوران نوزادی رو به خوبی پشت سر بذاره. مهمه که والدین با صبوری و عشق این مسیر رو طی کنن و با شناخت دقیق نیازهای نوزاد، بهترین مراقبت رو ازش داشته باشن.

آیدا دلبند
آیدا دلبند مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋