آیدا دلبند

آیدا دلبند

مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی
 ۱ نفر را دنبال می کند

حقایقی در مورد شکل ناف کودکان

حقایقی درباره شکل ناف کودکان

دلیل ناف برجسته چیست؟

شکل ناف کودکان با یکدیگر فرق می‌کنه. به طور کلی شکل ناف هر کدوم از کودکان به نحوه بریده شدن بند ناف و یا عوامل دیگه ارتباطی نداره. شکل ناف تنها نتیجه نحوه ارتباط بند ناف کودک با شکم مادر است. در واقع هیچ کاری نیست که شما بتونین انجام بدین تا شکل ناف تغییر پیدا کنه. بسیاری از مادران باردار بعد از اینکه متوجه بارداری میشن به دنبال راهکاری برای زیبایی شکل ناف کودک هستن. در واقع شکل ناف هر کدوم از کودکان به دلایل متفاوت با یکدیگر فرق می‌کنه و زمانی که نافشون بعد از زایمان می‌افته متوجه شکل اصلی ناف می‌شین.

درمان مشکل برآمدگی ناف کودک

چطور شکل ناف کودکان که بیرون زده رو تغییر بدیم؟

 بسیاری از مادران براشون این پرسش به وجود میاد که آیا شکل ناف کودکان که بیرون زده رو می‌تونیم به حالت تو رفته تغییر بدیم. برخی از افراد بر این باور هستن که می‌تونن ناف بیرون زده رو به ناف تو رفته تبدیل کنن، اما باید بگیم این گفته علمی نیست و اصلا حقیقت نداره. بند ناف اگه جدا بشه احتمالا برای کودک خطرسازه و موجب خفگی نوزاد می‌شه. همونطوری که گفتیم بسیاری از نوزادان نافشون بیرون زده‌تر از نوزادان دیگر است. بنابراین در مورد این مسئله نباید حساسیت نشون بدین.

 فتق ناف یکی از مهم‌ترین مواردی به شمار میره که موجب بیرون زدگی ناف می‌شه. بعد از تولد بند ناف بهبود پیدا می‌کنه و می‌افته. به طور معمول سوراخی که نوزاد به شکم داره بلافاصله بسته می‌شه، ولی در برخی از موارد ناحیه بند ناف بعد از تولد بسته نمی‌شه. این برآمدگی به ویژه زمانی که فشار شکم بالاتر میره بیشتر مشخص می‌شه.

درمان مشکل برآمدگی ناف کودک

 اگه می‌خواین شکل ناف کودکان رو تغییر بدین و یا مشکلی که در برآمدگی ناف کودکان به وجود اومده رو حل کنین باید به نزد پزشک برین. اگه هر نوع ورم، حساسیت به لمس، تغییر رنگ در ناحیه ناف و ... در ناف نوزاد به وجود اومد باید سریعا به پزشک مراجعه کنین. در بسیاری از موارد نادر، پزشکان یک تیکه از روده کودک رو امکان داره مشاهده کنن که به سوراخ اتصال بند ناف گیر کرده. این مسئله می‌تونه جریان خون به ناحیه مورد نظر رو قطع کنه و سریعا باید جراحی انجام بشه. استفراغ و یبوست مهمترین علائمی هستن که موجب به وجود آمدن این مشکل می‌شن. بنابراین مراجعه به پزشک رو در صورت به وجود آمدن این مشکل هرگز نباید فراموش کنین.

دلیل ناف برجسته چیست؟

 یکی از مهمترین پرسش‌هایی که در مورد شکل ناف کودکان به وجود میاد اینه که علت ناف برجسته در نوزادان چیه. زمانی که بند ناف نوزاد خشک می‌شه در عرض چند روز می‌افته. در اون قسمت بدن، ناف به حالت فرو رفته شکل می‌گیره اما در برخی از موارد ناف نوزاد مثل یک بالون کوچک می‌شه. زمانی که کودک گریه، سرفه یا خنده می‌کنه حرکات روده‌ای رو می‌تونه تجربه کنه. این وضعیت برای کودک خطرناکه. ناف برجسته به دلیل افزایش فشار درون شکم شکل می‌گیره. بر همین اساس زمانی که کودک آروم باشه برجستگی روی شکم کودک به میزان قابل توجهی کمتر می‌شه. اگر به فکر درمان فتق ناف و شکل ناف کودکان هستین باید به پزشکی که متخصص است مراجعه کنین.

 فتق ناف به دلیل ضعفی که در دیواره عضلانی شکم نوزاد وجود داره شکل می‌گیره. در ۹ ماه بارداری در درون رحم، بند ناف از طریق شکم مادر به بدن نوزاد متصل می‌شه. زمانی که کودک از درون رحم بیرون میاد بند ناف باید بریده بشه. با این حال محل اتصال بند ناف به شکم نوزاد باز می‌مونه تا با گذشت زمان اطراف شکم بسته بشه. در برخی از موارد ماهیچه‌های شکم نمی‌تونن محل بند ناف را به طور کامل ببندن. سوراخ کوچکی در شکم نوزاد ایجاد می‌شه و در نهایت فتق ناف زمانی به وجود میاد که بخشی از روده کودک به این سوراخ برسه. جالبه بدونین که این مشکل در بین نوزادان نارس و دختران بسیار رایجه.

دلیل ناف برجسته چیست؟

شکل ناف کودکان و علائم فتق ناف

 علائمی که مربوط به فتق ناف و شکل ناف کودکان وجود داره متفاوته. فتق ناف به طور معمول بی‌ضرره و کودک شما با این مشکل درد رو تجربه نمی‌کنه. در بسیاری از موارد نادر امکان داره روده در سوراخ گیر کنه و علائمی در بدن نوزاد مشاهده بشه. تب شدید کودک، استفراغ، تورم در منطقه ناف و تغییر رنگ اطراف فتق مهم‌ترین مواردی به شمار می‌رن که علائم فتق ناف هستن دقت داشته باشین که اگه عضلات شکم نوزاد رشد کنه و قوی‌تر بشه سوراخ ناف سریعا درمان میشه. این سوراخ بین ۱۲ الی ۱۸ ماه بسته است ولی امکان داره بزرگتر از حد معمول باشه.
آیدا دلبند
آیدا دلبند مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋