ati.zeynaliy1

ati.zeynaliy1

سپتیک تانک


 

مخزن سپتیک چیست

امروزه تقریباً در هر خانه روستایی می توانید حمامی با دوش و توالت مشاهده کنید. اما آرایش آنها منجر به نیاز به هدایت فاضلاب خانگی و دفع بیشتر آنها می شود. در عین حال مهم است که به محیط زیست آسیب نرسانیم.متداول ترین روش ساخت چاه فاضلاب یا فاضلاب است که فاضلاب در آن جمع می شود. چنین سازه هایی به پمپاژ منظم پساب ها نیاز دارند و خطر آلودگی محیط زیست را به همراه دارند.تصفیه خانه های فردی که مخازن سپتیک نامیده می شوند اخیراً مورد استفاده قرار گرفته اند. آنها به طور مثر زهكش ها را تمیز می كنند ، بنابراین می توان آنها را به داخل خاک تخلیه كرد.

سپتك تانك سپتيك تانك ساده ترين و پر كاربردترين واحد مورد استفاده در تصفيه فاضلاب به ويژه فاضلاب هاي بهداشتي - انساني است. سپتيك تانك مخزني است كه در آن فاضلاب به كمك فرايندهايي از قبيل ته نشيني، شناور سازي و بيولوژيكي تصفيه مي گردد. از سپتيك تانك ها بطور گسترده اي در واحدهاي مسكوني و ويلايي، مجتمع هاي مسكوني و اداري، كارگاه هاي عمراني و ساختماني، كارخانجات توليدي و صنعتي، هتل ها، رستوران ها، و مجتمع هاي تفريحي و ورزشي استفاده مي شود.

https://s4.uupload.ir/files/68_yo93.jpg

 

مخزن سپتیک چیست ، انواع آنها ، دستگاه و قیمت آنها چیست

چنین امکاناتی برای تصفیه محلی در مواقعی که اتصال به شبکه فاضلاب متمرکز غیرممکن باشد ، به عنوان مثال در کلبه های تابستانی و خانه های خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد. در این حالت ، لازم است که فاضلاب با رعایت تمام استانداردهای بهداشتی به درستی دفع شود.

حتی بدون اقامت دائم در کشور ، همه دوست دارند در خانه توالت و دوش بگیرند. با تشکر از مخازن کوچک سپتیک که بر اساس اصل استقرار کار می کنند ، می توانید اقامتی راحت در خارج از شهر داشته باشید.

مخازن سپتیک با نفوذی نصب می شوند. برای انجام پس از درمان نهایی ، آنها در قسمت خروجی سکو فیلتراسیون مرتب می شوند. چنین مخزن سپتیک برای اقامت در تابستان بهترین گزینه است.

 

نصب مخزن سپتیک برای اقامتگاه تابستانی با نفوذ کننده

مخازن سپتیک ظروف فلزی ، پلاستیکی ، بتونی هستند. آنها در یک قطعه شخصی و در مکان مناسب قرار می گیرند. مخازن بتونی بتونی از حلقه های بتن مسلح ساخته می شوند ، به عنوان مثال ، دو یا سه.

برای ساخت مخازن سپتیک ، پلاستیک اغلب استفاده می شود ، زیرا خوردگی ندارد و نصب آن آسان است. مدل های پلاستیکی ظروف کاملاً آماده ساخته شده از پلیمرهای ترکیبی هستند.

هنگام انتخاب چنین مخزن سپتیک ، توجه به تعداد اتاق و حجم داخلی مهم است. مخازن سپتیک می توانند هوازی یا بی هوازی باشند. از نظر حجم نیز متفاوت هستند که عملکرد تجهیزات به آنها بستگی دارد. همچنین لازم است یک مخزن سپتیک با توجه به روش نصب که با توجه به نوع خاک محل و سطح آب زیرزمینی تعیین می شود ، انتخاب شود.

اصل عملکرد بسیاری از مخازن سپتیک مدرن بر اساس عملکرد نیروی جاذبه است ، بنابراین فاضلاب به سادگی به درون ظروف مخازن سپتیک می ریزد. در پایین ظرف ، رسوب می افتد و فرایند تخمیر با کمک باکتری ها آغاز می شود. بخشی از آلودگی در پایین مخزن سپتیک باقی می ماند ، در حالی که قسمت دیگر به سمت بالا حرکت می کند.

ناخالصی های آلی تجزیه می شوند و ناخالصی های مکانیکی رسوب می کنند. به طور طبیعی ، تصفیه و تصفیه فاضلاب خانگی وجود دارد. سپس آنها به لطف باکتری های هوازی در ظروف از انواع مختلف یا در زمین تحت یک روش پس از درمان قرار می گیرند. آب خالص شده توسط مخزن سپتیک می تواند برای نیازهای خانگی استفاده شود و یا به خاک برود.

مخزن سپتیک مدرن برای خانه "BIOFOR" از نوع جریان مجهز به یک سیستم فیلتراسیون مدرن است ، که امکان تصفیه جامع فاضلاب خانگی را امکان پذیر می کند. برای ساخت آن ، از ماده اولیه ای استفاده می شود که در برابر خوردگی مقاوم است. در این حالت ، منظور ما از پلی اتیلن با چگالی بالا خطی است. این ماده به دلیل ساخت بدنه قالب یک تکه کاملاً آب بندی شده است. همچنین ، از مزایای این مخزن سپتیک می توان به دوام ، سازگاری با محیط زیست برای مواد و فن آوری های تصفیه فاضلاب اشاره کرد.

هر سیستم فاضلاب مستقل Biofor با سیستم فیلتراسیون انجام این کار را بدون پمپاژ مداوم فاضلاب امکان پذیر می کند. بنابراین ، این سپتیک مخزن گزینه ای ایده آل برای یک اقامتگاه تابستانی یا یک خانه روستایی خواهد بود.

مخزن سپتیک Biofor با یک بدن استوانه ای شکل گرد و سفت کننده های قدرتمند متمایز می شود ، بنابراین خاک را به خوبی فنر می کند و در برابر فشار خارجی مقاومت می کند. این می تواند به عنوان یک سپتیک مخزن جریان و ذخیره سازی عمل کند. ضخامت سپتیک تانک ضخیم و یکنواخت است.

 

ظرفیت آن به لطف سفت شدن دنده ها به طور پایدار و قابل اطمینان در زمین قرار می گیرد. علاوه بر کلبه های تابستانی و دارایی های کشور ، می توانید از این تولید کننده یک مخزن سپتیک برای تخلیه پساب از حمام نیز خریداری کنید.

 

در پایین این تجهیزات یک پالت وجود دارد ، بنابراین هیچ لجنی در حفره های دنده ها باقی نمی ماند. در نتیجه ، هیچ کاهش در حجم قابل استفاده کل ظرف وجود ندارد. بسیاری از صاحبان مشاغل مسافرتی ترجیح می دهند برای اطمینان از عملکرد بی وقفه سیستم فاضلاب ، چنین مخزن سپتیک برای مهمان خانه های خود خریداری کنندم

 

https://s4.uupload.ir/files/64_2eq0.jpg

قیمت سپتیک تانک | Septic tanks price

مخازن سپتیک تانک های پلی اتیلنی ناب زیست بااستفاده از رزین های پلی اتیلن با کیفیت بالا و برای کاربردهای خانگی و تجاری می باشد . مخازن سپتیک تانک پلی اتیلنی دارای یک طراحی ribbed برای استفاده در زیر زمین است. مخازن سپتیک تانک به عنوان مخازن نگهداری، مخازن نگهداری فاضلاب، و غیره استفاده می شود. مخازن سپتیک تانک پلی اتیلن در ابعاد مختلف و با توجه به نیاز وکاربرد تواید می گردد.

انواع سپتیک تانک ،طراح سپتیک تانک پلی اتیلن ،ساخت سپتیک تانک بتونی ،سازنده سپتیک تانک پلی اتیلن،

تولیدکننده سپتیک فاضلاب ، چربی گیر فاضلاب

سپتیک بی هوازی ، ایمهاف تانک پلی اتیلن ، چربی گیر،سپتیک فایبرگلاس ، تصفیه فاضلاب بیمارستان ،

تصفیه فاضلاب کشتارگاه، تصفیه فاضلاب صنعتی، تصفیه فاضلاب رستوران ، تصفیه فاضلاب کارخانه

مشاور سپتیک تانک بتونی ، سپتیک تانک فاضلاب ، تصفیه فاضلاب ، تصفیه پساب

سپتیک تانک پلی اتیلن ، سپتیک تانک ، ایمهاف تانک فاضلاب،

تولیدکننده ایمهاف تانک ،تصفیه فاضلاب کشتارگاه ، سازنده سپتیک تانک بتونی

 

انواع سپتیک تانک 

سپتیک تانک از لحاظ جنس مخزن انواع مختلفی دارد که عملکرد مشابهی دارند اما هر کدام از سپتیک تانک مزایا و معایبی دارند. انواع سپتیک تانک به قرار زیر است:

سپتیک تانک بتنی

سپتیک تانک پلی اتیلنی

سپتیک تانک کامپوزیتی

 

سپتیک تانک بتنی:

این مخازن سپتیک تانک به طور استوانه ای و مکعبی ساخته می شوند و پیشینه ی زیادی دارند مخازن سپتیک تانک بتنی مزایا و معایبی دارند اما از آنجایی که معایب آن ها مشکلات زیادی را به مصرف کننده تحمیل می کند به جز در موارد خاص سپتیک تانک کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

سپتیک تانک های پلی اتیلنی و کامپوزیتی:

این سپتیک تانک ها عمده معایب سپتیک تانک بتنی را برطرف کرده و جایگزین مناسبی برای آنها می باشند و امروزه کاربردهای فراوانی دارند. مزایای این سپتیک تانک به ترتیب زیر است:

 

استحکام بسیار بالای جداره سپتیک تانک و امکان مدفون کردن آنها

سپتیک تانک بدون احتیاج به انرژی

این سپتیک تانک ها مقاومت بسیار بالایی در مقابل خوردگی و مواد شیمیایی دارد

سهولت و سرعت در نصب به سبب وزن کم سپتیک تانک

قابلیت ساخت سپتیک تانک در ابعاد دلخواه

دارا بودن پوشش ضد UV

سیستم سپتیک تانک آماده و نصب ساده

آب‌بندی کامل تصفیه دایمی

سپتیک تانک دارای محیطی سالم و بهداشتی می باشد

عدم صدمه در حوادثی مانند زلزله

مشاور سپتیک تانک پلی اتیلن

سپتیک تانک یکی از ساده ترین، ارزان ترین و کارامدترین روش های تصفیه فاضلاب بهداشتی و انسانی در مراکز مختلف می باشد. بسیاری از سپتیک تانک ها به طور گسترده در

کارخانجات تولیدی و صنعتی

مجتمع های مسکونی و اداری

هتل ها و رستوران ها

مجتمع های تفریحی و ورزشی

کارگاه های عمرانی و ساختمانی

استفاده می شود. سپتیک تانک مخازنی هستند که در آن ها فاضلاب به کمک فرایند های زیر تصفیه می گردد:

تصفیه مکانیکی توسط سپتیک تانک شامل ته نشینی و شناور سازی

تصفیه بیولوژیکی به وسیله سپتیک تانک

برای شناخت نحوه عملکرد سپتیک تانک بهتر است ابتدا ساختمان کلی آن ها مورد مطالعه قرار گیرد. ساختمان اصلی سپتیک تانک مخازنی هستند که به دو قسمت نابرابر با نسبت تقریبی ۲ به ۱ تقسیم می شوند و اجزای تشکیل دهنده سپتیک تانک به قرار زیر است: 

سیستم ورودی و خروجی فاضلاب سپتیک تانک : شامل لوله و بافل است که وظیفه انتقال فاضلاب به داخل مخزن سپتیک تانک و خروج از آن را بر عهده دارد.

مخزن اولیه سپتیک تانک : شامل حدودا دو سوم از حجم مخزن اصلی سپتیک تانک است که عملیات تصفیه در این قسمت از دستگاه سپتیک تانک رخ می دهد.

دیواره جدا کننده سپتیک تانک : این دیواره مخزن اصلی سپتیک تانک را به دو ناحیه تقسیم می کند. انتقال فاضلاب بین مخزن اولیه و ثانویه از میان این صفحه انجام می شود.

مخزن زلال سازی سپتیک تانک : شامل حدودا یک سوم از حجم مخزن اصلی سپتیک تانک است که فاضلاب پس از خروج مخزن اولیه، در این قسمت تجمع می یابد.

تهویه: مجرایی است که در بالای مخزن سپتیک تانک برای خروج گاز های تولیدی ناشی از تصفیه بیولوژیکی تعبیه می شود.

بعد از بررسی ساختمان کلی سپتیک تانک ، نحوه عملکرد این دستگاه بررسی می شود. پس از ورود فاضلاب به مخزن اولیه سپتیک تانک عملیات تصفیه مکانیکی و بیولوژیکی در این دستگاه آغاز می شود. به این ترتیب که مواد معلق و ذرات سنگین به سبب چگالی بیشتر در سپتیک تانک رسوب کرده و روغن ها و چربی ها به دلیل چگالی پایین تر از آب شناور می شوند. تجمع مواد ته نشین شده در کف مخزن سپتیک تانک باعث ایجاد توده لجن و رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها و باکتری ها می شود. به دلیل عدم هوادهی در سیستم سپتیک تانک واکنش های بیولوژیکی انجام گرفته عمدتا بی هوازی هستند و بخش کمی از واکنش ها، با مصرف اکسیژن محلول فاضلاب در سپتیک تانک به صورت هوازی انجام می شوند. پس از مدتی باکتری های اسید زا مواد آلی موجود در لجن را به اسید و بعد از آن میکروارگانیسم های متان ساز مواد اسیدی موجود را به بیو گاز تبدیل می کنند و دوباره PH سیستم سپتیک تانک به محدوده خنثی باز می گردد. به این ترتیب واکنش های بیولوژیکی که در جریان رشد و تکثیر میکرو ارگانیسم ها در سپتیک تانک انجام می شود باعث تجزیه مواد آلی آلاینده و تصفیه فاضلاب می گردد. از طرفی انجام این فعالیت های بیولوژیکی در سپتیک تانک سبب تبدیل بخش عظیمی از لجن به بیو گاز و کاهش چشم گیر حجم لجن می شود. بیو گاز تولیدی که عمدتا از متان تشکیل شده از قسمت فوقانی مخزن سپتیک تانک و از طریق تهویه تخلیه می شود.

 

بین مخزن اولیه سپتیک تانک و مخزن زلال سازی ، دیواره جدا کننده ای در سپتیک تانک قرار می گیرد که در وسط این صفحه یک مسیر ارتباطی بین دو مخزن سپتیک تانک وجود دارد به طوری که آب عاری از مواد ته نشین شونده و قابل شناور شدن از این طریق وارد مخزن زلال سازی سپتیک تانک شده و در آن جا تجمع می یابد. البته باید توجه داشت ذرات بسیار کوچک قابل ته نشینی و شناور شدن باز هم وارد مخزن زلال سازی سپتیک تانک می شوند به همین دلیل لوله خروجی سپتینک تانک نیز در قسمت وسط مخزن دوم نصب می شود.

 

از آنجایی که لجن مخزن اول سپتیک تانک تبدیل به بیو گاز شده و حجم آن کاهش می یابد دوره تمیز کاری سپتیک تانک در حدود دو سال می باشد که این مساله یکی از مزیت های سپتیک تانک هست البته در زمان تمییز کاری مخزن سپتیک تانک ، نباید تمام لجن را از مخزن خارج کرد و بخشی از آن برای سرعت بخشیدن به شروع فرآیند تصفیه بیولوژیکی داخل مخزن سپتیک تانک باقی گذاشته شود. (دقیقا مانند لجن برگشتی در فرآیند های لجن فعال)

 

https://s4.uupload.ir/files/66_q51.jpg


مكانيزم عملكرد سپتيك تانك | Septic tank operation mechanism

ابتدا فاضلاب از طريق لوله ورودي وارد بخش اول سپتيك تانك مي شود. اين بخش كه توسط يك ديواره جدا كننده از بخش دوم مخزن جدا شده است، حجمي معادل دو سوم از كل حجم سپتيك تانك را شامل مي شود. با ورود فاضلاب به اين بخش، مواد معلق و ذرات خارجي به سبب وزن بيشتر خود به سمت پايين حركت كرده و در كف مخزن ته نشين مي شوند. روغن و چربي ها نيز به دليل اينكه داراي وزن مخصوص كمتري نسبت به فاضلاب هستند، به سمت بالا حركت نموده و بر روي سطح شناور مي گردند.

 

منهول | Manhole

 منهول يكي از مهمترين بخش هاي سيستم فاضلاب است به اين دليل كه نياز به حفاري را از بين مي برد. در سيستم فاضلاب شهري و خانگي براي اتصال چندين خط لوله فاضلاب به يك مسير از منهول استفاده منهول هاي فاضلاب در فواصل منظم در سراسر سيستم فاضلاب قرار مي گيرد تا دسترسي راحت در هر نقطه را فراهم سازد.دسترسي به منهول هاي فاضلابي بايد با تجهيزات ايمني لازم براي جلوگيري از حوادث ناشي از افتادن و گازهاي مضر مانند متان و سولفيد هيدروژن انجام شود.از منهول هاي فاضلابي در سيستم فاضلاب شهري و فاضلاب صنعتي و هم با كاربرد‌هاي مختلف در صنايع نفت، گاز، پتروشيمي و نيروگاه‌ها و خطوط انتقال شهري استفاده ميشود.

 در ادامه پساب بخش اول با عبور از مسير ارتباطي تعبيه شده در ديوار جداكننده، وارد بخش دوم سپتيك تانك مي وارد بخش دوم سپتيك تانك مي شود. در اين بخش ذرات بسيار ريز چربي و روغني كه در فاضلاب باقي مانده باشد، بر روي سطح شناور مي گردند. در نهايت پساب زلال شده از طريق لوله خروجي از سپتيك تانك خارج مي شود.

لجن انباشته شده در سپتيك تانك پس از حدود دو سال نياز به تخليه دارد. به هنگام تخليه بهتر است، كمي از لجن را در سپتيك تانك باقي گذاشت. زيرا اين لجن حاوي ميكروارگانيسم ها و باكتري هاي موثر در تصفيه بوده و تخليه كامل آنها باعث طولاني شده زمان راه اندازي مجدد بخش بيولوژيكي سپتيك تانك مي شود.

 


موارد كاربرد سپتيك تانك | Applications of Septic Tank

ويژگيهاي سپتيك تانك سبب كاربرد گسترده آنها در بخش هاي مختلف خانگي، بهداشتي و صنعتي شده است. برخي از اصلي ترين موارد كاربرد سپتيك تانك ها عبارتند از:


1- پيش تصفيه و تصفيه مقدماتي فاضلاب بهداشتي واحدهاي مسكوني، مجتمع هاي تجاري و اداري، هتل ها و رستوران ها به دليل قوانين شهرداري و سازمان حفاظت محيط زيست


2- حذف ذرات قابل ته نشيني، چربي و روغن هاي موجود در فاضلاب رستوران ها و سالن هاي غذا خوري جهت جلوگيري از پر شدن سريع چاه جذبي و گرفتگي لوله ها به سبب تجمع چربي و ذرات درشت قابل ته نشين


3- متعادل سازي و پمپاژ فاضلاب در سيستم هاي تصفيه فاضلاب


محاسبه ظرفيت سپتيك تانك | Calculate the septic tank capacity

معمولا از سپتيك تانك ها براي فاضلابهاي بهداشتي استفاده مي شود. بنابراين در اينجا روش محاسبه ظرفيت سپتيك تانك براي فاضلابهاي بهداشتي آمده است. براساس استانداردهاي BS6297 ظرفيت سپتيك تانك را مي توان از رابطه زير محاسبه نمود.


كه در رابطه فوق V حداقل حجم سپتيك تانك برحسب ليتر، C سرانه توليد فاضلاب در هر شبانه روز برحسب ليتر و P تعداد نفرات تحت پوشش برحسب نفر مي باشد. بنابراين جهت تعيين ظرفيت سپتيك تانك مورد نياز ابتدا بايد حجم فاضلاب توليدي روزانه را محاسبه نمود. حجم فاضلاب بهداشتي معمولا به تعداد افراد تحت پوشش بستگي مستقيم دارد


بنابراين براي محاسبه حجم فاضلاب توليدي روزانه بايد تعداد نفرات را در سرانه آنها مطابق جدول فوق ضرب نمود. عدد حاصل برابر حجم فاضلاب توليدي روزانه مي باشد. براي روشن شدن بيشتر مطلب به مثالهاي زير توجه نماييد.


مثال 1: مي خواهيم ظرفيت سپتيك تانك مورد نياز براي فاضلاب بهداشتي يك مجتمع مسكوني 84 واحدي را محاسبه نماييم. .


طبق سرانه رديف 1 جدول فوق سرانه هر نفر 120 ليتر مي باشد. چنانچه بعد هر خانوار را 3/5 نفر درنظر بگيريم، تعداد افراد تحت پوشش معادل 294 نفرخواهد بود. بنابراين حجم كل فاضلاب توليدي روزانه از حاصلضرب عدد 294 در 120 بدست مي آيد كه معادل 35280 ليتر خواهد شد. بنابراين ظرفيت حداقل سپتيك تانك برابر خواهد بود با:با توجه به ظرفيتهاي استاندارد سپتيك تانكها در اين مورد استفاده از يك سپتيك تانك به ظرفيت 40000 ليتر يا 40 مترمكعب توصيه مي گردد

 

ati.zeynaliy1
ati.zeynaliy1

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋