عاطفه زینالی

عاطفه زینالی

ناب زیست

قیمت فیلتر شنی

قیمت فیلتر شنی

فیلتر شنی چیست؟

فیلتر شنی به طور کلی جمع و جورترین و مقرون به صرفه ترین گزینه برای فیلتر کردن استخر در زمین یا سطح بالای زمین هستند. فیلترهای شنی از شن و ماسه فیلتر استخر با طراحی ویژه استفاده می کنند که باعث هدر رفتن آلودگی و باقی مانده از طریق فشار آب از طریق محیط می شود در حالی که قیمت فیلتر شنی مناسب است. سپس آب تمیز شده از قسمت انتهایی فیلتر به استخر برمی گردد. در فیلتر شن و ماسه ، شستشوی مجدد هنگامی رخ می دهد که آب از طریق خط زباله خارج شود ، به جای اینکه به استخر برگردد ، فیلتر را تمیز کنید. هرچه شن و ماسه فیلتر پیرتر و کثیف تر می شود ، فشار جریان آب از فیلتر کاهش می یابد. این کاهش فشار جریان آب به نوبه خود سرعت فشار فیلتر را افزایش می دهد. این به صاحب استخر می گوید که زمان شستشوی مجدد تجهیزات فرا رسیده است. به طور کلی ، بستر شن و ماسه باید تقریباً هر پنج تا هشت سال تعویض شود ، بر اساس استفاده. فیلتر شنی در دستگاه تصفیه آب صنعتی یکی از متداولترین و پرکاربردترین دستگاهها می باشد. اساس کار این فیلترها، از طبیعت الهام گرفته شده است. در طبیعت، آب با عبور از لایه های مختلف خاک تصفیه می گردد که نهایتاً به صورت چشمه یا چاه توسط انسان برداشت می گردد. در فیلتر شنی عمودی، آب با عبور از بستر فیلتر که معمولاً از جنس سیلیس (گراول) می باشد، ذرات معلق خود را در لابلای حفره های موجود در بستر جا گذاشته و آب زلال از پایین فیلتر جمع آوری می گردد

اجزای قطعات فیلتر شنی در واقع تشکیل دهنده استراکچر یا ساختار صافی شنی هستند که عملکرد هر کدام از قطعات تاثیر مستقیم بر راندمان فیلتر شنی و قیمت فیلتر شنی  دارد. این مدل تجهیزات موثرترین مکانیزم را جهت جدا سازی املاح معلق آب‌ها بین قطر 60 تا 100 میکرون را دارا است. ذرات ناخالص مشمول انواع پلانکتون‌ها، مواد عالی، باکتری‌ها، گل، ذره‌های حاصل از خوردگی، رنگ و... می‌شوند. فیلترشنی در اصل نوعی مخزن محسوب شده که اجزای اصلی آن از یک شیر ورودی و خروجی، نازل‌ها، شن و سیلیس‌ها تشکیل می‌گردد. فیلترهای شنی هر کدام در سه دسته کند (آرام)، تند ثقلی و یا تند تحت فشار قرار می‌گیرند که هر کدام قیمت فیلتر شنی جداگانه دارد. در ادامه با نحوه عملکرد هر کدام از اجزای قطعات فیلتر شنی آشنا خواهید شد.

 

قیمت فیلتر شنی و پارامترهای موثر بر آن

همانند دیگر تجهیزات حوزه آب و پکیج تصفیه فاضلاب، قیمت فیلتر شنی به پارامترهای مختلفی بستگی دارد؛ از پوشش بدنه گرفته تا میزان حجم و سرعت فیلتراسیون. به بیان دقیقتر پارامترهای زیر را میتوان به عنوان مهمترین عوامل در تعیین نهایی قیمت صافی شنی موثر دانست:

جنس پوشش بدنهبه عنوان مثال قیمت فیلتر شنی گالوانیزه از قیمت صافی شنی مخزن فایبرگلاس کمتر می‌باشد.

سرعت فیلتراسیونمسلماَ یکی دیگر از عوامل مهم، تند یا کند بودن فرآیند تصفیه بخصوص در پکیج تصفیه فاضلاب و فیلتر خواهد بود.

میزان فشارفشار انجام پروسه تصفیه، میزان افت نکردن فرآیند و همچنین میزان کارکرد زمانی دستگاه در طول شبانه روز

ظرفیت صافی شنیمشخصاَ به هر میزان که ظرفیت دستگاه بالاتر باشد، قیمت فیلتر شنی نیز افزایش می یابد.

کیفیت مواد و اجزای درونیکیفیت سیلیس مورد استفاده درون دستگاه و البته جنس شیر آلات و اتومات یا سلو ولو بودن شیرآلات به کار رفته در اینگونه تجهیزات

https://s4.uupload.ir/files/6_rzhq.jpg

کاربردهای فیلتر شنی

- پیش تصفیه واحدهای تکمیلی دستگاه تصفیه آب نظیر آب شرب، آب کولینگ تاورها، نیروگاهها و...

 

 دستگاه تصفیه آبصنعتی خام یا منبع چاه یا رودخانه

-دستگاه تصفیه آب صنعتی استخرهای پرورش ماهی

- استفاده در شفاف سازی آب استخرها

مزایا

  • خاک و آوارهای به اندازه 20-40 میکرون را از بین می برد
  • کاربری آسان و کار با آن ساده است
  • تعمیر و نگهداری کم
  • شستشوی پشت آسان است
  • شن و ماسه بسیار طولانی تر از کارتریج های فیلتر است

معایب

  • هر 5-8 سال نیاز به شن و ماسه دارد
  • شستشوی مجدد باعث کاهش آب استخر می شود
  • توانایی فیلتر کمتر از فیلترهای کارتریج (20-40 میکرون در مقابل 10-15 میکرون)
  • شستشوی مداوم می تواند تعادل آب شما را از بین ببرد

 

لیست اجزای قطعات ثابت فیلتر شنی

دستگاه فیلتر شنی جهت تصفیه آب کارخانجات صنعتی، پکیج تصفیه فاضلاب، استخر پرورش ماهی و... از اجزای ثابتی تشکیل می‌شود. که هر کدام از قطعات فیلتر شنی عهده‌دار عملی جهت پاکسازی یا بهسازی دستگاه هستند.  ولی هر کدام جداگانه بر قیمت فیلتر شنی تاثیر می گذارند.این قطعات مهم عبارت از:

  • مخزن صافی شنی
  • نازل و افشانک فیلتر شنی
  • بستر سیلیس‌ها
  • انواع شیرها در فیلترشنی

انواع مخازن صافی شنی:

فیلتر شنی دارای یک مخزن از متریال فولاد، کربن استیل، فایبرگلاس FRB و... میباشد. فیلتر شنی گالوانیزه از ورق سیاه (گالوانیزه) با آلیاژ ST37 است که با فلز روی همپوشانی دارد. این صفحات در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی را دارا می‌باشند. همچنین طول عمر بیشتری را در مقایسه با فیلترهای شنی فلزی با پوشش اپوکسی دارند. به همین علت قیمت صافی شنی گالوانیزه نسبت به فلزی گرانتر میباشد.

فیلترهای شنی با مخزن فایبرگلاس بهترین تجهیز برای دستگاه تصفیه آب صنعتی و استخرها هستند. چرا که با تشکیل سرعت مناسب برای فیلتراسیون، پاکسازی ایده‌آلی  در دستگاه تصفیه آب صنعتی را فراهم می‌نماید. به صورتی که در زمان تصفیه، آب کثیف استخر از لوله ورودی داخل صافی میشود. سپس دبی پمپ و نیروی جاذبه سیال را از درون شن به طرف پایین انتقال می‌دهد. در انتها شن‌ها و ماسه‌های ریز تمامی ذرات زائد را از آب استخر می‌گیرند.

مخازن فلزی و مخزن فایبرگلاس در انجام فرآیند، طول عمر و سرعت عملکرد با یکدیگر تمایز دارند. یکی از تفاوت‌های مهم فیلترهای فلزی و مخزن فایبرگلاس سطح فیلتراسیون آن‌ها است. صافی شنی فلزی یک صفحه نازل داشته که افشانک‌ها روی آن قرار میگیرند. به همین علت در مقایسه با مدل مخزن فایبرگلاس مقطع فیلتراسیون زیادتری دارند. چرا که عملکرد پاشش نازل به طور وسیع انجام شده و دارای آب پاکسازی شده تمیزتری هستند. فیلتر شنی با مخزن فایبرگلاس از قطعات ضد زنگ به شمار می‌آید. زیرا در داخل آن لایه پلی اتیلن به کار برده شده است و تا 15 سال بدون مشکل خاصی کار می‌کند. لازم به ذکر است متریال تمامی قطعات فیلتر شنی اعم از مخزن مثل مخزن فایبرگلاس و دیگر اجزای آن بر اساس نوع کاربرد مورد احتیاج انتخاب می‌شود و قیمت فیلتر شنی تعیین می شود. پارامترهایی مانند: ظرفیت، حجم، فشار کار، جنس و ابعاد تعیین کننده قیمت فیلتر شنی هستند.

 

 

نقش نازل و افشانک به عنوان اجزای قطعات فیلتر شنی :

نازل و افشانک فیلتر شنی از قطعات کاربردی صافی شنی می باشد که برای یکنواخت سازی جریان آب در دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده میگردد. در صافی شنی افشانک‌ها مانع عبور سیلیس، کربن و یا رزین از فیلتر میشوند. تولید نازل فیلترشنی با متریال پلی‌پروپیلن فشرده یا جنس برنج است و اگر دستگاه فلزی باشد روی یک ورقه نازل منظم جای دارد. نکته‌ای که در طراحی اجزای قطعات نازل باید رعایت گردد یکسان بودن جریان در تمام فیلتر شنی می‌باشد. اگر فواصل بین افشانک‌ها مناسب نباشد موجب گرفتگی دستگاه شده و عملکرد آن را پایین می‌آورد. نازل افقی و عمودی، فوگر فیلتر کربن، افشانک سختی‌گیر و شیپوره میکس بد پرکاربردترین اجزا در بهسازی دستگاه تصفیه آب صنعتی و پکیج تصفیه فاضلاب هستند. هر چه استحکام قطعات نازل فیلتر شنی بیشتر باشد طول عمر و کارایی آنها نیز بیشتر می شود و قیمت فیلتر شنی بالاتر می رود.

اجزای افشانک دستگاه شنی شامل سه دسته قسمت صافی، روزنه کنترل آب و دنباله نازل میباشد. که وظیفه اصلی بر عهده بخش صافی است که شیارهایی در خود دارد. اندازه شیارها از 2/0 تا 1 میلیمتر متغیر بوده و به سایز مدیا وابسته می باشد. ابعاد بزرگتر برای نرخ‌های جریان بالا قابلیت استفاده دارند. همچنین شیار 2/0 الی 4/0 برای مکان‌هایی که در تماس مستقیم با مدیا هستند به کار برده می‌شود. روزنه کنترل آب عهده‌دار انتقال جریان سیال در نازل فیلترشنی است. دنباله افشانک نیز با روزنه یا بدون آن هوای ورودی به نازل را کنترل می‌کند.  

آشنایی با سیلیس و دسته‌بندی آن:

سیلیس گروهی از مواد معدنی تشکیل شده از سیلیکون و اکسیژن است. سیلیس‌ها مهمترین اجزای فیلتر شنی به شمار می‌آیند. نوع استخراج شده آن که دارای فرمول شیمیایی Sioz می‌باشد، در صنعت آب وپکیج تصفیه فاضلاب کارایی بالایی دارد. سنگ سیلیسی که در صافی شنی کاربرده می‌شود باید از خلوص 99 درصد برخورددار باشد. در زیر لایه انتهایی سیلیس استرینهای برنجی یا پلاستیکی برای جمع آوری و گذر آب وجود دارد. سیلیس‌هایی که در فیلتر شنی ریخته میگردد 80 درصد حجم مخزن را بدون توجه به ظرفیت دستگاه پر میکند

انواع شیرها در فیلترهای شنی

سه مدل شیر برای استفاده در فیلترهای شنی وجود دارد. این انواع شامل شیر پروانه‌ای و فلکه‌ای به شکل چهار فلکه یا موازی، شیر دستی 4 کاره (نصب از بالا و بغل)، شیر چندکاره تمام اتوماتیک ( دارای قابلیت تنظیم زمانی و عبور آب) میشود. تفاوت این نوع قطعات فیلتر شنی در کارایی و عملکرد آن‌ها است. مثلا شیرهای اتوماتیک صافی شنی قابلیت برنامه ریزی با توجه به میزان گذر آب و بر اساس تنظیم زمان کار فیلتر را دارا می‌باشند.

 

 

انواع صافی شنی بسته به نوع جنس مورد استفاده در پوشش بدنه، به موارد زیر قابل دسته بندی می‌باشد:

  1. صافی شنی بتنیاز اینگونه صافی به جهت تصفیه سازی آب در حجمهای بسیار بالا استفاده میشود و در ساخت پوشش بدنه آن از بتن بهره گرفته میشود. فیلترر تعبیه شده در درون این مدل صافی نیز اندکی متفاوت می‌باشد.
  2. فیلتر شنی استیلاین نوع صافی را می توان در زمره‌ی زیرمجموعه های سیستم فیلتراسیون فلزی به شمار آورد؛ اما با توجه قیمت بسیار بالای آن و درخواست های با ارقام درشت، می توان گفت که فیلتر شنی استیل نیز خود دارای یک کتگوری مجزا میباشد.
  3. فیلتر شنی فایبرگلاس یا FRP: در ساخت پوشش بدنه این نوع صافی از کامپوزیت تحت فشار استفاده شده است.
  4. فیلتر شنی فلزی یا گالوانیزهو در نهایت در ساخت این مدل از انواع صافی شنی، از متریالهای فلزی مختلفی چون: گالوانیزه، استیل 304 و یا حتی استیل 316 استفاده شده است که کاربردهای فراوانی نیز دارد.

 

فیلتر شنی چگونه کار می کنند؟

فیلترهای شن و ماسهکار با اجازه دادن به چرخه آب از طریق یک قوطی حاوی شن و ماسه. آب به راحتی از شن و ماسه عبور می کند ، اما ذرات بزرگتر قادر به عبور از آن نیستند. پس از اینکه بقایا و سایر ذرات توسط شن و ماسه فیلتر شدند ، یک پمپ آب تمیز را به داخل استخر منتقل می کند. با جمع آوری بیشتر بقایای فیلتر ، بازده فیلتر نیز شروع به افزایش می کند. بقایا در واقع به جلوگیری از عبور ذرات کوچکتر از ماسه کمک می کند. به منظور اطمینان از سازگاری و اطمینان از اینکه اگر بیشتر مواد زائد موجود در آب استخر شما فیلتر نباشد ، از شن و ماسه با یک آرایش خاص و اندازه دانه استفاده می شود. فیلترهای شنی از ماسه سیلیس 20 با دانه هایی استفاده می کنند که در محدوده 45 تا 55 میلی متر قرار دارند. هر ماسه ای که به عنوان "شن استخر" یا "شن فیلتر" خریداری کنید این استاندارد را برآورده می کند ،از آنجا که به طور خاص برای استفاده در فیلترهای استخر شن و ماسه فروخته می شود

 

 

مواد فیلتر شده توسط ماسه

طیف وسیعی از مواد توسط فیلتر شنی شما جذب می شود. مواد بزرگتر مانند برگ ، شن و حشرات به هیچ وجه نمی توانند از شن و ماسه عبور کنند و حتی با جابجایی آب استخر شما از طریق فیلتر فیلتر ، مواد کوچکتر نیز متوقف می شوند. ذرات کوچک با اندازه 20 تا 100 میکرون توسط شن و ماسه داخل فیلتر شن و ماسه شما جذب می شوند و ذرات کوچکتر از آن به طور بالقوه می توانند در هنگام جمع آوری فیلتر مواد باقی مانده باشند. ذراتی که در ابتدا از فیلتر عبور می کنند ممکن است بعداً فیلتر شوند زیرا آب استخر شما از فیلتر عبور می کند

 

 

شرایط نگهداری

از آنجا که مواد توسط فیلتر شن و ماسه شما ضبط می شوند ، تمیز کردن و نگهداری گاه به گاه مورد نیاز است. هرچه فیلتر و آلودگی شما در فیلتر بیشتر باشد ، فشار بیشتری در داخل کپسول فیلتر ایجاد می شود. به خواندن اولیه فشار سنج روی فیلتر شنی استخر خود توجه داشته باشید ، سپس آن را هر دو یا دو هفته چک کنید تا افزایش فشار وجود داشته باشد. هنگامی که فشار 8 تا 10 پوند افزایش یافت ، باید فیلتر را با انجام آنچه که به عنوان "تمیز کردن لباسشویی" شناخته می شود تمیز کنید تا آلودگی اضافی و سایر بقایای ماسه را از بین ببرد. شستشوی مجدد فیلتر شنی آسان است. دوچرخه سواری آب پمپ را از طریق فیلتر خاموش کرده و اجازه دهید کاملاً متوقف شود. هنگامی که پمپ متوقف شد ، شلنگ شستشوی عقب را باز کرده یا متصل کنید و شیر تنظیم پمپ را به "Backwash" تبدیل کنید. پمپ را روشن کنید و بگذارید کار کند.آب شفاف شروع به بیرون آمدن می کند و سپس با بیرون آمدن آلودگی و خاک بیشتر تاریک می شود. اجازه دهید تا آب کار کند تا دوباره بار دیگر شفاف شود ، سپس پمپ را خاموش کنید. شیر تنظیم را به حالت "شستشو" بچرخانید و اجازه دهید پمپ برای 30 تا 45 ثانیه در چرخه شستشو کار کند. پس از شستشوی فیلتر ، مجدداً شیلنگ شستشوی عقب را قرار داده و قبل از راه اندازی مجدد پمپ ، آن را به حالت عادی تنظیم کنید

 

               https://s4.uupload.ir/files/5_zir0.jpg                                                                                                       

 

عاطفه زینالی
عاطفه زینالی ناب زیست

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋