عاطفه زینالی

عاطفه زینالی

ناب زیست

کلرید کلسیم

https://s4.uupload.ir/files/16_m9ue.jpg

کلرید کلسیم

کلرید کلسیم یا کلراید کلسیم صنعتی ترکیبی شیمیایی که در آب بسیار محلول است. این ماده با فرمول شیمیایی (CaCl2 (Calcium chloride از ترکیب شدن کلر و کلسیم به وجود می آید و اغلب دو مولکول آب به همراه دارد.

کلرید کلسیم صنعتی خاصیت نمگیری دارد و در بسته بندی های ضد هوا و رطوبت نگه داری می شود. این ماده به صورت کریستال های سفید رنگ در بازار موجود است و به عنوان منبع مناسب کلسیم در واکنش های جانشینی مورد استفاده قرار می گیرد و به راحتی جایگزین کاتیون دیگری می شود.

یکی از ویژگی های جالب این ماده آزاد کردن گرما در هنگام حل شدن در آب است که این اتفاق به دلیل آنتالپی انحلال بالای این ماده رخ می دهد. کلراید کلسیم  (کلرور کلسیم) از جمله فراوانترین مواد معدنی داخل پوسته زمین به حساب می آید.

 

کلرید کلسیم یک ترکیب غیر آلی است ، نمکی با فرمول شیمیایی CaCl 2 . این ماده جامد بلوری سفید رنگ در دمای اتاق است و در آب بسیار محلول است . می تواند با خنثی سازی اسید کلریدریک با هیدروکسید کلسیم ایجاد شود .

کلرید کلسیم است که معمولا به عنوان یک مواجه می شوند هیدراته جامد با فرمول عمومی CACL 2 (H 2 O) X ، که در آن X = 0، 1، 2، 4 و 6. این ترکیبات به طور عمده برای یخ زدایی و کنترل گرد و غبار استفاده می شود.

 

موارد استفاده کلرید کلسیم :

  • یخ زدایی و فرورفتگی در نقطه انجماد

کلرید کلسیم برای گیاهان و خاک نسبتاً بی ضرر است. به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده ، در دماهای پایین بسیار موثرتر از کلرید سدیم است . وقتی برای این کاربرد توزیع می شود ، معمولاً به شکل کره های کوچک و سفید به قطر چند میلی متر در می آید که اصطلاحاً آنها را پریل می نامند . محلول های کلرید کلسیم می توانند از یخ زدگی در دمای پایین as52 درجه سانتیگراد (−62 درجه فارنهایت) جلوگیری کنند ، و آن را برای پر کردن لاستیک های کشاورزی به عنوان بالاست مایع ایده آل می کند و به کشش در مناطق سرد کمک می کند.

https://s4.uupload.ir/files/15_v3u6.jpg

  • در رطوبت گیرهای شیمیایی خانگی و صنعتی استفاده می شود .

کلرید کلسیم برای جلوگیری از هوازدگی در این جاده پاشیده شد و حتی در هوای خشک به آن حالت مرطوب می دهد. دومین کاربرد بزرگ کلرید کلسیم از رطوبت و چسبندگی هیدراتهای آن بهره می برد ، کلرید کلسیم بسیار رطوبت زا است و هیدراتاسیون آن یک واکنش گرمازا است . یک محلول غلیظ ، یک لایه مایع را در سطح جاده های خاکی نگه می دارد که باعث تشکیل گرد و غبار می شود. این ذرات ریزگرد را در جاده حفظ می کند و یک لایه بالشتک ایجاد می کند. اگر اجازه داده شود اینها منفجر شوند ، سنگدانه بزرگ شروع به جابجایی می کند و جاده خراب می شود. استفاده از کلرید کلسیم نیاز به درجه بندی را تا 50٪ و نیاز به مواد پر کننده را تا 80٪ کاهش می دهد.

  • غذا

میانگین مصرف کلرید کلسیم به عنوان افزودنی های غذایی 160-345 میلی گرم در روز تخمین زده شده است. کلرید کلسیم است که به عنوان یک افزودنی غذایی در مجاز اتحادیه اروپا برای استفاده به عنوان توفیق کننده و سفت کننده عامل با تعدادE509 . این ماده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده به عنوان كاملاً بی خطر (GRAS) شناخته می شود.استفاده از آن در تولید محصولات ارگانیک به طور کلی تحت برنامه ملی ارگانیک ایالات متحده ممنوع است .

در آکواریوم های دریایی ، کلرید کلسیم یکی از راه های معرفی کلسیم غیرقابل دسترس برای حیوانات پوسته شده با کربنات کلسیم مانند نرم تنان و برخی از گیاهان کناری است . از هیدروکسید کلسیم مخلوط کالکواسر یا یک راکتور کلسیم نیز می توان استفاده کرد.

از کلرید کلسیم به عنوان عامل سفت کننده ، در کنسرو سبزیجات ، در سفت کردن کشک سویا در توفو و تولید جایگزین خاویار از آب سبزیجات یا میوه استفاده می شود . این ماده معمولاً به عنوان الکترولیت در نوشیدنی های ورزشی و سایر نوشیدنی ها از جمله آب بطری استفاده می شود. از طعم بسیار شور کلرید کلسیم برای طعم دادن به ترشی ها بدون افزایش سدیم غذا استفاده می شودمحتوا. از خواص فرورفتگی نقطه انجماد کلرید کلسیم برای کند کردن انجماد کارامل در میله های شکلات پر از کارامل استفاده می شود. همچنین ، این ماده برای حفظ بافت به سیبهای خرد شده اضافه می شود.

در تهیه آبجو ، گاهی اوقات از کلرید کلسیم برای اصلاح کمبود مواد معدنی در آب جوش استفاده می شود. این بر روی عطر و طعم و واکنش های شیمیایی در طول فرآیند دم آوری تأثیر می گذارد ، و همچنین می تواند بر عملکرد مخمر در هنگام تخمیر تأثیر بگذارد.

در تولید پنیر ، کلرید کلسیم گاهی اوقات به شیر فرآوری شده (پاستوریزه / همگن) اضافه می شود تا تعادل طبیعی بین کلسیم و پروتئین در کازئین برقرار شود . قبل از منعقد کننده اضافه می شود.

از کلرید کلسیم برای جلوگیری از ایجاد لکه چوب پنبه و گودال تلخ روی سیب با سمپاشی روی درخت در اواخر فصل رشد استفاده می شود.

https://s4.uupload.ir/files/14_rp1e.jpg

  • آزمایشگاه و عملیات خشک کردن مربوط به آن

لوله پلی اتیلن برای خشک شدن اغلب با کلرید کلسیم بسته بندی می شوند. کلپ با استفاده از کلرید کلسیم برای استفاده در تولید کربنات سدیم خشک می شود . کلرید کلسیم بی آب توسط FDA به عنوان کمک بسته بندی برای اطمینان از خشکی در لوله پلی اتیلن تأیید شده است.

نمک هیدراته را می توان برای استفاده مجدد برای لوله پلی اتیلن خشک کرد اما اگر سریع گرم شود در آب هیدراتاسیون خود حل می شود و وقتی خنک می شود یک ماده جامد سخت آمیخته شده تشکیل می دهد. که برای لوله پلی اتیلن استفاده کرد. انواع کلرید کلسیم برای خشک کردن لوله پلی اتیلن است.

  • برنامه های متفرقه

از کلرید کلسیم در مخلوط بتن برای تسریع تنظیم اولیه استفاده می شود ، اما یونهای کلرید منجر به خوردگی میلگرد فولادی می شود ، بنابراین نباید از آن در بتن مسلح استفاده شود . فرم بی آب کلرید کلسیم نیز ممکن است برای این منظور استفاده شود و می تواند اندازه گیری رطوبت بتن را فراهم کند.

کلرید کلسیم به عنوان افزودنی در پلاستیک ها و کپسول های آتش نشانی ، در کوره های بلند به عنوان افزودنی برای کنترل داربست (جمع شدن و چسبندگی موادی که از پایین آمدن بار کوره جلوگیری می کنند) و در نرم کننده پارچه به عنوان رقیق کننده موجود است.

انحلال گرمازا کلرید کلسیم در قوطی های گرم شونده و لنت های گرم کننده استفاده می شود .

در صنعت روغن ، از کلرید کلسیم برای افزایش تراکم آب نمک های بدون مواد جامد استفاده می شود . همچنین برای تأمین مهار رسهای تورمی در فاز آب مایعات حفاری امولسیون معکوس استفاده می شود.

CACL 2 به عنوان مواد شار عمل می کند، کاهش نقطه ذوب، در روند دیوی برای تولید صنعتی از فلز سدیم از طریق الکترولیز مذاب نمک طعام.

به طور مشابه، CACL 2 به عنوان فلاکس و استفاده الکترولیت در فرآیند FFC کمبریج برای تیتانیوم تولید، که در آن تضمین ارز مناسب از یون های کلسیم و اکسیژن بین دو الکترود.

از کلرید کلسیم در تولید ذغال فعال نیز استفاده می شود .

کلرید کلسیم همچنین یک جزء مورد استفاده در سرامیک انگوب . این ذرات رس را به حالت تعلیق در می آورد تا در داخل محلول شناور شوند و استفاده از آن را در انواع تکنیک های پخش سریع آسانتر کند.

کلرید کلسیم دی هیدرات (20 درصد وزنی) محلول در اتانول 95 درصد ABV به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده برای حیوانات نر استفاده شده است. محلول به بیضه های حیوان تزریق می شود. طی یک ماه ، نکروز بافت بیضه باعث عقیم سازی می شود.

https://s4.uupload.ir/files/13_2w9l.jpg

خطرات

اگرچه هنگام مرطوب بودن در مقادیر کم غیر سمی است ، اما خواص بسیار رطوبت نمک غیر هیدراته خطراتی را به همراه دارد. کلرید کلسیم با خشک کردن پوست مرطوب می تواند به عنوان یک ماده تحریک کننده عمل کند. کلرید کلسیم جامد حل گرمازایی و سوختگی می تواند در نتیجه دهان و مری اگر آن را بلعیده است. مصرف محلول های غلیظ یا محصولات جامد ممکن است باعث تحریک دستگاه گوارش یا زخم شود.مصرف کلرید کلسیم می تواند منجر به هایپلسمی شود .

 

عاطفه زینالی
عاطفه زینالی ناب زیست

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋