عاطفه زینالی

عاطفه زینالی

ناب زیست

لوله پلیکا

 

لوله پلیکا چیست؟

امروزه نقش لوله ها و اتصالات در صنعت ساختمانی،بسیار حائز اهمیت است.لوله ها از نظر اتصالات ، جنس و کاربرد به چندین دسته تقسیم می شوند. به اسم لوله پلیکا معروف است که به علت پیشتازان تولید کننده این فرآیند به پلیکا معروف شد.با رنگ طوسی رنگ در میان مردم بسیار کاربردی محسوب می شود و خیلی از افراد بر این تصور هستند که پلیکا جنس این نوع لوله محسوب می شود در حالی که نام برند معروف این نوع لوله است.مقاومت بالا و عدم خراب شدن در زمان طولانی باعث پرطرفدار تر شدن این نوع لوله گردید ه است. صنعت آب و پکیج تصفیه فاضلاب بسیار با لوله های پلیکا مرتبط و وابسته است و به تنهایی باعث موفقیت این امر گردیده است.
لوله پلیکا در واقع همان لوله U-PVC است که اولین تولیدکننده این لوله ، پلیکا نام داشت و به همین نام در ایران شناخته شد و عامه مردم نام پلیکا را برای لوله های U-PVC خاکستری رنگ انتخاب کردند و نام پلیکا بر روی این جنس لوله ماند.

لوله پلیکا تمامی خواص مواد U-PVC را دارد و به سختی صدمه می بیند و عمر طولانی دارد . این نوع لوله زنگ نمی زند و پوسیده نمی شود . به همین جهت لوله PVC در سیستم های آبی ، سیم کشی زیرزمینی و خطوط فاضلاب کاربرد فراوانی دارد .

U-PVC پس از پلی اتیلن یکی از پر مصرف ترین مواد پلیمری است .

 

 

قیمت لوله پلیکا

قیمت لوله پلیکا بطور معمول بر اساس ضخامت و نوع آن اعم قوی، نیمه قوی و یا معمولی بودن کلاس فشاری لوله پلیکا و همچنین نوع استفاده از آن که می تواند روی زمین و بطور دفنی زیر زمین و داخل بتن بکار برده شود، تعیین می شود. قیمت لوله پلیکا برای شاخه های 6 متری تعیین می شود و با توجه به نوسانات قیمت مواد اولیه معمولا قیمت لوله پلیکا نیز دستخوش نوسان می باشد. برای استعلام قیمت لوله پلیکا می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در قیمت لوله پلیکا سایز لوله پلیکا یا همان قطر لوله است. قیمت لوله پلیکا در کارخانه های مختلف تولیدی متفاوت است و منشا این تفاوت در متریال بکار گرفته شده در فرآیند تولید لوله پلیکا می باشد. کارخانه لوله پلیکا تک پلیمر همواره از بهترین متریال موجود برای تولید لوله پلیکا بهره می برد و سعی ما بر این است  که لوله های پلیکا تولیدی دارای بالاترین کیفیت بوده تا در راستای رضایت مشتریان عزیز گام برداریم.

 

تولید لوله پلیکا

تک پلیمر در کنار بسیاری از تولید کنندگان نامی لوله پلیکا اقدام به تولید لوله پلیکا با کیفیت PVC مرغوب و مورد تایید سازمان استاندارد جهانی ASTM اروپا نموده است و مشتریان بسیاری جذب بازار خود نموده است. ما همواره سعی برآن داریم تا سهمی عظیم از مایحتاج لوله پلیکای در بخش صنعت را تامین نماییم و در این راستا موفق بوده ایم. این نوع لوله ها با دوام بسیار بالا و قابلیت بازیافت چندین بار بدون از دست دادن عملکردهای مکانیکی طولانی مدت، گزینه ای مقرون به صرفه، ایمن و پایدار برای انتقال آب آشامیدنی و گاز طبیعی هستند.

 

روش تولید پی وی سی

به ۳ روش زیر تولید می شود:

روش اکستروژنی : جهت تولید پروفیل، کابل، لوله برق، گرانول سازی و ساخت پنچره می باشد.

روش پوشش دهی دورانی : جهت تولید دستکش های صنعتی و خانگی، توپ های بازی و ….. می باشد.

روش تزریقی یا فشاری : جهت تولید قطعه های pvc سخت و صن

انواع لوله پلیکا

لوله پلیکا به سه دسته تقسیم می شود

لوله پلیکا معمولی

لوله پلیکا نیمه قوی

لوله پلیکا قوی

 

 

موارد کاربرد لوله پلیکا معمولی یا لوله پلیکا فشارضعیف

این نوع لوله پلیکا بیشتربرای سیستم تهویه ساختمان ( هواکش ساختمان ) مورد استفاده قرار می گیرد .

آن چیزی که منجر به استفاده زیاد از لوله و اتصالات تک پلیمر نسبت به لوله و اتصالات P.V.C دیگر شده است ، ویژگی های نوین و کیفیت و قیمت مناسب آن می باشد. برای تولید محصولات خود روی مواد اولیه و ترکیبات آن توجه خاصی دارد و در همین راستا لوله و اتصالات تک پلیمر به دلیل بهره بردن از مواد اولیه با کیفیت و همچنین استفاده از فرمولاسیون خاص توانسته است با طراحی منحصر به فرد ، لوله و اتصالات  “ بی صدا “ را برای اولین بار تولید و به بازار عرضه کند که نه تنها در ایران جایگاه برتری دارد بلکه در عرصه صادرات نیز محصولی با کیفیت عالی شناخته می شود.آن چیزی که منجر به استفاده زیاد از لوله و اتصالات تک پلیمر نسبت به لوله و اتصالات P.V.C دیگر شده است ، ویژگی های نوین و کیفیت و قیمت مناسب آن می باشد. برای تولید محصولات خود روی مواد اولیه و ترکیبات آن توجه خاصی دارد و در همین راستا لوله و اتصالات تک پلیمر به دلیل بهره بردن از مواد اولیه با کیفیت و همچنین استفاده از فرمولاسیون خاص توانسته است با طراحی منحصر به فرد ، لوله و اتصالات  “ بی صدا “ را برای اولین بار تولید و به بازار عرضه کند که نه تنها در ایران جایگاه برتری دارد بلکه در عرصه صادرات نیز محصولی با کیفیت عالی شناخته می شود.

موارد کاربرد لوله پلیکا نیمه قوی

 لوله پلیکا نیمه قوی بیشتر برای پکیج تصفیه فاضلاب ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد البته از لوله پلیکا نیمه قوی به عنوان غلاف

انواع کابل برق برای محافظ نیز استفاده می شود .

 موارد کاربرد لوله پلیکا فشار قوی

 لوله پلیکا فشار قوی بیشتر برای پکیج تصفیه فاضلاب در صنعت کارخانه ها به علت تحمل فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرد البته از

این نوع لوله پلیکا نیز به عنوان غلاف انواع کابل برق برای محافظ نیز استفاده می شود .

لوله پلیکا فشار قوی دارای ویژگی های بیشتری می باشد.

به طور مثال این اتصالات قادر هستند تا فشار کاری بیشتری را تحمل کنند. و همین که در زمان هایی که فشارکاری و فشار سیالات

در حال جریان در این محصولات بسیار بالا می باشد بهترین کار خود را به اجرا بگذارند واز درصد بازدهی مثبت خود کم نکنند .

انواع لوله پلیکا بر اساس نوع پلیمر مورد استفاده

لوله پلیکا بر مبنای پلیمر مورد استفاده و مواد افزودنی جهت تقویت و نحوه ی ساخت به دسته های زیر تقسیم می گردند.

1- لوله UPVC :
این نوع از لوله های پلیکا متشکل از پلیمر پلی وینیل کلراید سخت می باشد و در ساختار آنها مواد نرم کننده استفاده نمی شود و در کاربری هایی از قبیل نقل و انتقال آب و سیالات استفاده می گردد و دارای مقاومت بسیاری بالایی می باشند.

2- لوله MPVC :
این نوع از لوله پلیکا ها ساخته شده از پلیمر پلی وینیل کلراید بهینه شده آغشته به مواد افزودنی می باشد که دارای مقاومت مکانیکی بالا در برابر سختی و مقاومت می باشد. از جمله موارد استفاده آن می توان به پوشش سیم های فشار قوی و دستگاه تصفیه آب اشاره نمود. قطر این لوله از مدل یو پی وی سی کمتر می باشد و به لوله سخت و مقاوم معروف می باشند.

3- لوله OPVC :
ساخته شده از پلیمر پلی وینیل کلراید آرایش یافته در جهت های محیطی و محوری تحت کنترل می باشد و دارای دیواره بسیار ضخیم است . فرآیند تولید این لوله نیز بدین شکل است که در دمای مورد نظر شکل داده می شوند و سپس به سرعت تا دمای محیط خنک می گردد که همین موجب مقاومت بالای آنها در برابر خراش و ترک می گردد.

4- لوله CPVC :
این نوع لوله از پلیمر پلی وینیل کلراید کلرینه شده ساخته می شود و به منظور انتقال سیالات بسیار داغ مورد استفاده قرار می گیرد. قدرت تحمل دمایی بسیار بالایی دارد و در برابر جلبک و باکتری مقاوم می باشند.

5- لوله PPVC :
این نوع لوله دارای پلیمر پی وی سی (پلی وینیل کلراید)نرم شده می باشد. وبسیار نرم و انعطاف پذیر می باشد.

استانداردها ی مورد استفاده در ساخت لوله پلیکا

لوله های پلی وینیل کلراید یا هما لوله پلیکا (U-PVC) از دو استاندارد جهانی و ملی تبعیت می کنند که در ذیل به نوع استاندارد و محل کاربری آن لوله ها اشاره می شود :

  1. لوله پليکا برای پکیج تصفیه فاضلاب – مورد استفاده در داخل ساختمان (زير و روي کار) – مطابق با استاندارد EN1329 و يا استاندارد ملي ISIRI9119 ايران
  2. لوله و اتصالات پليکا پکیج تصفیه فاضلاب پوش فيت – مورد استفاده در محدوده يا خارج ساختمان و جمع آوري آبهاي سطحي (زير خاک) – مطابق با استاندارد EN1401 و يا استاندارد ملي ISIRI9118 ايران
  3. لوله و اتصلات پليکا انتقال آب تحت فشار برای دستگاه تصفیه آب - مطابق با استاندارد EN1452 و يا استاندارد ملي ISIRI9117 ايران
  4. لوله ها پليکا انتقال آب باران جهت نصب روي کار و برای دستگاه تصفیه آب و آشامیدن - مطابق با استاندارد EN12200 و يا استاندارد ملي ISIRI ايران
  5. لوله هاي پليکا انتقال کابلهاي مخابراتي و برق جهت نصب زير خاک – مطابق با استاندارد DIN16873 يا استاندارد ISIRI ايران

لوله پلیکا برق

یکی از انواع لوله پلیکا لوله برق پلیکا می باشد. لوله برق پلیکا با نام لوله برق کاندوئیت هم شناخته می شوند. لوله برق پلیکا بعنوان محافظ یا پوشش محافظت کننده برای هدایت کننده های جریان الکتریکی یا برق و سیم های برق به مصرف می رسند. در حال حاضر لوله برق پلیکا یک جایگزین فوق العاده و مطمئن برای کاندوئیت های فلزی و گالوانیزه و .. بشمار می رود. دلیل این امر مقاومت بالای لوله برق پلیکا در مقابل خوردگی بوسیله مواد شیمیایی، عمر مفید بالای لوله های برق پلیکا و وزن کم آن و قابلیت نصب و کاربری آسان لوله های برق پلیکا می باشد. علاوه بر این لوله های برق پلیکا دارای امنیت بیشتری نسبت لوله فلزی در این امر بخصوص ( انتقال جریان الکتریکی ) هستند. همچنین لوله برق پلیکا دارای مقاومت بالا در مقابل فشار و شکستن است که این موضوع باعث جلوگیری از آسیب های احتمالی مثل جویده شدن توسط حیوانات جونده و فشار ناشی از قرار گرفتن درون بتن و زیر زمین می شود. اما یکی از مهمترین مزیت های لوله برق پلیکا نارسانا بودن آن است که هنگام آسیب دیدن و شوک های الکتریکی سیم های درون لوله، آسیبی به لوله پلیکا و در پی آن محل مورد نظر وارد نمی شود.

 

 

مزایای لوله پی وی سی

این نوع لوله  از آنجایی که از جنس پلی وینیل کلراید است لذا ویژگی ها و مزیت های خاص خود را دارد. از جمله ویژگی های این لوله می‌توان به مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر خوردگی، اتصال آسان و بدون نشت، نصب سهل، وزن سبک و انتقال آسان اشاره نمود. ویژگی ها و قیمت این  لوله ها به درصد ماده PVC استفاده شده در آن بستگی دارد. هر چه پی وی سی بیشتر باشد، لوله  پلیکا مرغوب‌تر و مقاوم تر و گران تر است.

 

 

 

لوله های پی وی سی چگونه ساخته می شوند؟

لوله های پی وی سی با اکستروژن PVC ماده اولیه تولید می شوند و به طور کلی مراحل مشابه عملیات معمول اکستروژن لوله را دنبال می کنند:

  • تغذیه گلوله / پودر مواد اولیه در اکسترودر پی وی سی دوتایی
  • ذوب و گرم شدن در چندین منطقه اکسترودر
  • اکسترود از طریق یک قالب برای شکل دادن به یک لوله
  • خنک سازی لوله شکل گرفته
  • برش لوله های پی وی سی به طول دلخواه

با این وجود ، علی رغم داشتن روال ساخت مشابه با اکثر لوله های پلاستیکی ، لوله های PVC دارای خصوصیات ذاتی هستند که تولید کنندگان لوله را از نظر تولید و همچنین موقعیت محصولات خود در بازار با چالش های اضافی مواجه می سازند

علل عمده نشت لوله های  PVC

مهم ترین علل نشت لوله های پی وی سی عبارت است از:

  • تحت فشار گرفتن تبدیل برنجی در لوله کشی پلاستیکی
  • سوراخ شدن لوله های پلاستیکی بر اثر مدفون کردن آن در خاک حاوی سنگریزه های تیز.
  • بار دینامیکی مانند عبور خودروها بر روی لوله هایی که به مقدار کافی با شن پوشانده نشده یا در عمق ایمنی دفن نشده اند، باعث بروز نشتی یا پیچ خوردن لوله ها می شود. حتی چنانچه لوله آب دفن شده نشت نکند، ولی له شدگی یا تاب داشته باشد، جریان و فشار آب  در دستگاه تصفیه آب در ساختمان با کاهش زیادی همراه خواهد بود.
  • یخ زدن لولهلوله های پلاستیکی نسبت به لوله های فلزی در برابر یخ زدگی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. درصورتیکه لوله فاضلاب یا منبع محتوی آب در دستگاه تصفیه آب باشد و در دمای بسیار پایین قرار قرار گیرند، احتمال ترک خوردگی و ترکیدگی وجود دارد.
  • شکنندگی لوله بر اثر حرارت: قرار گیری لوله های پلاستیکی در معرض گرمای زیاد در هنگام لوله کشی باعث بروز تغییرات شیمیایی در پلاستیک می شود. در نتیجه این امر، لوله شکننده شده و احتمال ترک خوردگی و نشتی بالا می رود.
  • گرم نشدن لوله پلاستیکی به میزان کافی حین اتصال مفصل باعث ترک برداشتن لوله می شود (بر اثر تحمیل نیرو بر بست یا اتصال می شود).

 

 

عاطفه زینالی
عاطفه زینالی ناب زیست

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋