این ربات با ارتفاع تنها ۱۴۱ میلیمتر(۵.۵۵ اینچ) دارای صفحات اکریلیک و قطعاتی ساخته شده با استفاده از چاپگر سهبعدی است و در آزمایشگاه رباتیک یک مدرسه توسعه یافته است.
به گزارش ایسنا به نقل از آیای، چهار عضو گروه رباتیک مدرسه پسرانه Diocesan در هنگکنگ به یک شاهکار مهندسی فوقالعاده دست یافتند. آنها با موفقیت کوچکترین ربات انساننمای جهان را ساختند و رکورد قبلی زین احمد قریشی از پاکستان در سال ۲۰۲۲ را شکستند.
این ربات با ارتفاع تنها ۱۴۱ میلی متر(۵.۵۵ اینچ) از یک خودکار معمولی کوتاهتر است. تیم مبتکر پشت این خلاقیت متشکل از دانشآموزان آرون هو یات فونگ(Aaron Ho Yat Fung)، آیزاک زاخاری تو(Isaac Zachary To)، جاستین وانگ تو دونگ(Justin Wang Tou Duong) و انگو هی لیونگ(Ngo Hei Leung) است.
رکوردهای جهانی گینس ربات انساننمای این گروه را به رسمیت شناخت.
شاهکاری قابل توجه
دانشآموزان مدرسه پسرانه Diocesan در جستجوی رکورد کوچکترین رباتهای انساننما در جهان، باید اطمینان حاصل میکردند که ربات آنها دارای طیف قابلتوجهی از مفاصل است. این امر ربات را قادر میساخت تا شانهها، آرنجها و زانوهای خود را حرکت دهد و در عین حال بر حرکات دوپا نیز تسلط داشته باشد.
این پروژه با طراحی رایانهای(CAD) توسط دانشآموزان آغاز شد تا طرحی از شگفتی کوچک خود را با دقت طراحی کنند. پس از نهایی کردن مشخصات فنی و اجزای لازم، آنها از تخصص یک کارخانه برای تولید موتورهای متناسب با نیاز خود استفاده کردند.
این موتورها که معمولا «سروو»(servo) نامیده میشوند، نقشی اساسی در عملکرد ربات دارند. آنها چرخش و حرکت دقیق را تسهیل میکنند و به ربات این قدرت را میدهند تا اندام خود را با ظرافت حرکت دهد. برای هماهنگ سازی این اجزای پیچیده، دانشآموزان یک برد کنترل ۱۶ کانالی ایجاد کردند.
دانشآموزان با دقت صفحات اکریلیک و اجزای چاپگر سهبعدی ربات را در محدوده آزمایشگاه رباتیک مدرسهشان ساختند. به گفته این تیم، این ترکیب از فناوری پیشرفته و طراحی نوآورانه در خلق یک شگفتی رباتیک واقعا قابل توجه به اوج خود رسید.
پروژهای جامع
پس از تهیه تمام اجزای لازم، دانش آموزان ربات خود را مونتاژ کردند. آنها این فرآیند را با ساختن پاها و استفاده از هشت موتور برای تسهیل حرکت در پاها و زانوها آغاز کردند.
همزمان، آنها محل قرارگیری باتری و برد کنترل را آزمایش کردند. در ابتدا، واحد باتری انتخابی آنها برای قد و قامت ربات ناکافی بود و باعث جایگزینی با یک باتری لیتیوم یونی فشردهتر ۷.۴ ولتی شد.
سپس بُرد کنترل به ناحیه پشتی ربات چسبانده شد و امکان دستکاری آن از طریق کنترلهای روی برد فراهم شد. علاوه بر این، طبق گفته گینس، دانشآموزان یک اپلیکیشن موبایل را همراه با برد کنترل ادغام کردند که اجرای اقدامات از پیش برنامهریزیشده را ممکن سازد.
فراتر از ثبت رکورد جهانی، دانش آموزان این ربات را به عنوان یک ابزار آموزشی چند وجهی تصور میکنند. به طور خاص این ربات مقرون به صرفه، قابل شارژ و قابل برنامهریزی طراحی شده است و برای استقرار در کارگاههای آموزشی علم، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات در نظر گرفته شده است.
آنها برای پیشبرد اهداف خود برای آموزش علم، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات همچنین قصد دارند کدهای طراحی و برنامهنویسی ربات را به صورت رایگان به صورت منبع باز در دسترس قرار دهد.
پاسخ ها