دنیای آشپزی

دنیای آشپزی

آشپزی و کمی بیشتر...
توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۲ نفر را دنبال می کند

راهکارهای افزایش موفقیت و عزت نفس در دانش آموزان



افزایش عزت نفس دانش آموزان, عزت نفس دانش آموزان, عزت نفس دانش آموزان

عزت نفس دانش آموزان

 

چگونه می‌توانیم عزت نفس دانش‌آموزان را افزایش دهیم؟ 

والدین و معلمین نقشی بسیار پررنگ در افزایش عزت نفس دانش آموزان و موفقیت آنها در آینده دارند. سایت با ارائه راهکارهایی برای افزایش عزت نفس به شما کمک می‌کند تا بهترین وجودتان را در هر زمینه‌ای نشان دهید

کمبود اعتماد به نفس یکی از نتایج کمبود عزت نفس است و عزت نفس ریشه در عمق باور فرد از خود دارد . به طور کلی میتوان گفت که اعتماد به نفس میوه است و ریشه درخت خودباوری عزت نفس است. 

 

دانش آموزانی که زیر نظر والدین و معلمینی پرورش پیدا می کنند که عزت نفس سالمی دارند در مقایسه با دانش آموزانی که تحت آموزش مربیان و والدین دارای عزت نفس پایین هستند ، آرامش بهتری دارند و کمتر در معرض اختلالات اضطرابی قرار می گیرند.

 

راههای افزایش عزت نفس در دانش آموزان

عزت نفس به این معنی است که دانش  آموز چقدر برای  خودش ارزش قائل باشد و چقدر حس کند در جهان اهمیت دارد و چقدر خودش را توانا حس کند. 

شما میتوانید با تعریف کردن از تلاش های کودک و کمک به او در شناسایی و استفاده از توانایی هایش به او در ایجاد عزت نفس مثبه به او یاری برسانید. 

 

من یک فرد منحصر به فرد و خاص هستم

به دانش آموزان کمک کنید تا متوجه استعدادها و ویژگیهای منحصر به فردش بشود و برای تواناییهایش ارزش قائل باشد. به آنها بیاموزید که احساس خاص بودن به معنی احساس برتری داشتن نسبت به دیگران نیست و در عین حال که باید برای توانایی های خودشان ارزش ویژه ای قائل باشند باید به دوستان و همسالان و اطرافیان خود با احترام رفتار کرده و آنها را هم ارزشمند بدانند. 

 

افزایش عزت نفس دانش آموزان, عزت نفس دانش آموزان, داشتن هدف و افزایش عزت نفس دانش آموزان

داشتن هدف به افزایش عزت نفس دانش آموزان کمک می کند

 

داشتن هدف مشخص

داشتن هدف مشخص در دانش آموزان میتواند عزت نفس آنها را به اوج برساند و مانع از سردرگمی آنها شود. به دانش آموز آموزش دهید که برای رسیدن به هدفی خاص تلاش کند و نسبت به دستاوردهای خود احساس غرور داشته باشد. 

 

عزت نفس یکی از پایه های رشد شخصیتی و موفقیت های شغلی در آینده است بنابراین نباید افزایش عزت نفس در دانش آموزان را دست کم بگیرید.  در این مقاله راههای افزایش عزت نفس در دانش آموزان و نقش والدین و معلم را  در  بالا بردن اعتماد به نفس کودکان بررسی می کنیم. نقش معلم در افزایش عزت نفس دانش آموزان این است که با ایجاد توجه و تمرکز در دانش آموزان برایشان موقعیت هایی برای کسب موفقیت فراهم نماید. 

 

تلاش مداوم تا پیروزی

نقش معلم در افزایش عزت نفس دانش آموزان که میتواند بسیار حیاتی و مهم باشد این است که دانش آموز خود را ترغیب کند با روشی که دوست دارد با چالش ها روبرو شود و خطرات مسیر پیش رو را پذیرد . انها را در برابر شکست ها و عدم موفقیت به صبر و بردباری دعوت کند. 

 

باید به دانش آموز خود بیاموزید که هیچ در بسته ای برای همیسه بسته نمی ماند و همیشه یک کلید برای باز کردن آن وجود دارد که با تلاش مداوم میتوان به آن رسید. 

به آنها بیاموزید که مشکلات پیش رو را به عنوان مسئله ببینند چرا که مشکل  دیوار نفوذ ناپذیری است که مانع از پیشرفت می شود ولی مسئله دری است که با پیدا کردن کلیدش گشوده خواهد شد. 

 

تاثیر عزت نفس والدین بر فرزندان

احساس عزت نفس کودکان از نگرش والدین ، معلمان و همسالانشان نسبت به آنها نشأت میگیرد و نتیجه ارزشیابی خودانگاره است. 

اغلب دانش آموزان در نوجوانی  به صورت فزاینده ای یک خود ایده آل را در مقایسه دائمی با خود واقعیشان رشد می دهند و نتیجه این ارزشیابی احساس خوب بودن یا خوب نبودن است. 

 

دانش آموز شما هر چه بیشتر احساس توانا بودن و ارزشمند بودن داشته باشد عزت نفسش بیشتر می شود.  والدین باید با قرار دادن راههایی در اختیار فرزندان به او کمک کنند تا توانایی هایش را بشناسد و عزت نفسش را ارتقا بدهد. 

 

افزایش عزت نفس دانش آموزان, عزت نفس دانش آموزان, نقش معلم و والدین در افزایش عزت نفس دانش آموزان

معلم و والدین نقش مهمی در افزایش عزت نفس دانش آموزان دارند

 

آیا الگوی خوبی برای دانش آموز هستید؟

دانش آموز شما تشنه این است که از شما بشنود برای توانایی های او ارزش قائل هستید و در عین حال نقاط ضعف او را مورد توجه قرار می دهید. 

یک گفتگوی سازنده را با او شروع کنید و درباره مسائلی که برای خودتان چالش برانگیز است و غلبه بر آنها مستلزم صرف انرژی و تلاش بیشتر است صحبت کنید. 

 

یک مثال خوب در این مورد میتواند این باشد که مثلا به حافظه ضعیفتان اشاره می کنید و در ادامه راهکاری که برای حل مشکلتان استفاده می کنید را بیان نمایید و بگویید که من هر بار  می خواهم بیرون برود ،  لیست خریدم را همراه خود می برم تا چیزی را از قلم نیندازم. 

 

به او توجه داشته باشید ولی انتقاد نکنید

صحبت کردن درباره مسائلی که نیاز به تقویت دارند می  تواند دشوار باشد ولی اگر برخورد  درستی صورت بگیرد می تواند راهکاری بسیار ارزشمند برای تقویت عزت نفس دانش آموز باشد. به شکلی با دانش آموز صحبت کنید که به او انگیزه بدهید نه این که باعث شوید احساس بدی نسبت به خودش پیدا کند.

 

تلاش زیاد و مستمر در جهت رسیده به یک هدف باعث ایجاد عزت نفس مثبت در دانش آموز می شود بنابراین به جای انتقاد سعی کنید که هدفی مشخص در اختیار او قرار دهید تا برای رسیدن به آن تلاش  کند. 

به جای این که به او بگویید چرا همیشه تکالیفت را ناقص انجام می دهید میتوانید بگویید تکالیفت هنوز کامل نشده ، بعد از این که آنها را انجام دادی میتوانید به بازی ات ادامه بدهی. 

 

برای افزایش اعتماد به نفس دانش آموزتان نردبان شوید

دانش آموز برای تغییر قالب ذهنی خود از افکار منفی به افکار مثبت نیاز به حمایت شما دارد ، دانش آموزی که ذهن رو به رشد داشته باشد ، باور دارد که توانایی هایش با گذشت زمان بهبود پیدا میکند. اگر کودکی ذهنیتی ثابت از توانایی های خودش داشته باشد ، فکر میکند که هر چقدر  تلاش کند در نهایت توانایی هایش یک مقدار مشخص و غیر قابل تغییر خواهند بود. 

 

به عنوان مثال اگر با دانش آموزی روبرو هستید که می گوید ،  من نمی توانم بخوانم یا خواندن برایم سخت است ، در پاسخش میتوانید بگویید ، بله خواندن کار سختی است و تو هنوز نمی تواند آن کتاب را بخوانی ، صبر کن تا برنامه ای برایت مشخص کنم تا بتوانی در خواندن پیشرفت کنی.

 

اشتباهات را به عنوان کسب تجربه معنی کنید

یکی از مواردی که باعث می شود دانش آموزان ذهنیت رو به رشد داشته باشند این است که اشتباهات فرصت های یادگیری هستند. زمانی که دانش آموزی بداند شکست خوردن ایرادی ندارد و حتما راهکارهایی برای رفع اشتباهات وجود دارد ، یک راهکار  بسیار ارزشمند پیش رویش قرار می گیرد و به این ترتیب عزت نفسش بهبود پیدا میکند. 

برای ساختن چنین ذهنیتی در دانش آموز به او کمک کنید تا بداند دفعه بعد موفق خواهد شد . به عنوان مثال  میتوانید بگویید ، خب آب پرتقال را روی زمین ریختی ، دفعه بعد که آب پرتقال خواستی برای این که کثیف کاری نشود لیوان را روی سینک بگیر.

 

افزایش عزت نفس دانش آموزان, عزت نفس دانش آموزان, توجه به تلاش دانش آموز برای افزایش عزت نفس

برای افزایش عزت نفس دانش آموزان به تلاشی که می کند توجه کنید

 

تلاش دانش آموز را ببینید نه فقط نتیجه را

نکته بسیار مهم این است که تلاش دانش آموز را ببینید و از آن تعریف کنید. به جای این که صرفا روی نتیجه تمرکز کنید به او نشان دهید که شاهد تلاشش هستید. 

با تایید روشی که دانش آموز برای حل چالش هایش در نظر گرفته می تواند به او نشان دهید که متوجه تلاشش  هستید و میدانید میتواند بر موانع غلبه کند. 

تعریف و تمجید و تشویق صادقانه و مشخص کلید ایجاد عزت نفس مثبت است. 

 

راههایی را پیدا کنید تا از فرزندتان برای تلاشش در مورد فعالیت های ورزشی یا تفریحی مدرسه تعریف کنید. به عنوان مثال میتوانید به او بگویید که تلاشش را برای بازی فوتبال می بینید و این که از دوستش به خاطر بازی خوبش تشکر کرده بسیار عالی و ارزشمند است. میدانم که کار سختی انجام دادی ولی واقعا عالی بود. 

 

دانش آموزان را ترغیب کنید علایقشان را دنبال کنند

با ترغیب دانش آموزی برای دنبال کردن علایقش به او فرصتی طلایی بدهید. به او در پیدا کردن فعالیت های خارج از برنامه درسی که در آنها خوب عمل میکند یا از آنها لذت می برد کمک کنید تا بهتر بتواند توانایی هایش را کشف کند و به تلاشهایش سمت و سو بدهد. 

اگر دانش آموزتان صدای خوبی دارد و به آواز خواندن علاقمند است ، گروه سرودی پیدا کنید که در آن عضو شود یا اگر به ورزش علاقمند است در مورد رفتن به آکادمی ورزشی مورد علاقه اش به او پیشنهاد بدهید. 

 

یک الگوی موفق خوب به او معرفی کنید

داشتن یک الگوی موفق و خوب که با روحیه دانش آموز هماهنگ باشد بسیار ضروری است. پیش از این که دانش آموز شما از یک الگوی ناموفق الهام بگیرد یک الگوی خوب و موفق به او معرفی کنید

دانستن این که افرادی موفق از جمله ورزشکاران ، چهره های سرشناس و کارآفرینانی وجود داشته اند که بر مشکلاتی از جمله عدم توجه و یادگیری غلبه کرده اند میتواند منبعی الهام بخش برای دانش آموزان باشد. 

 

گردآوری : بخش روانشناسی

 

دنیای آشپزی
دنیای آشپزی آشپزی و کمی بیشتر...

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋