Ali sharifinasr

Ali sharifinasr

معادن موجود در شهرستان قروه

شهر قروه یکی از شهرهای ایران در استان کردستان و در شهرستانی با همین نام وجود دارد. این شهرستان یکی از ذخایر عظیم معدنی را داراست به طوری‌که معدن طلای این شهرستان بزرگترین معدن طلای ایران است. این شهر سومین شهر پرجمعیت استان کردستان است. این شهرستان در دامنه زاگرس و یکی از شهرهای قدیمی و کهن ایران است. در بین سنگ‌های ساختمانی سنگ چینی قروه بسیار معروف است که در ساختمان سازی بسیار کاربرد دارد. در ادامه چند معدن مهم این استان را برای شما بیان کردیم.

پوکه معدنی شهرستان قروه

شهرستان قروه یکی از بزرگترین تولیدکنندکان پوکه‌ی معدنی در کل کشور است. از مزیت‌های این پوکه معدنی این است که وزن سبک و قیمتی رقابتی دارد که یکی از پرکاربردترین‌ها در سطح کشور است. از این پوکه‌ها برای ساخت بتن استفاده می‌شود. این پوکه ‌ها از مواد مذاب تشکیل شده‌اند و وقتی که به سطح زمین می‌رسند به آرامی سرد می‌شوند و به صورت دانه‌های ریز و درشتی تبدیل می‌شوند. از این پوکه می‌توان بجای شن و ماسه در ساخت بتن استفاده کرد. این پوکه‌ها علاوه بر مصارف داخلی به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر می‌شود. این پوکه‌ها بسیار سبک هستند به طوری که بر روی آب شناور می‌مانند و عایق بسیار خوبی برای گرما و سرما است.

شن کوهی

شن به دانه‌های معدنی می‌گویند که از ریگ کوچیکتر و از ماسه بزرگتر است. شن معمولا در سواحل رودخانه و دریاها فراوران است اما استخراج آن به محیط زیست آسیب می‌زند. شن کوهی از از طریق رسوبات دریاها و رودخانه‌ها تشکیل می‌شود که طی هزاران سال پیش بوجود آمده‌اند. استخراج از این کوه‌ها آسبی به محیط زیست نمی‌زند ولی نیاز به فراوری خاصی دارند. هزینه فرآوری و استخراج شن کوهی بسیار زیاد است. ولی باید از شن کوهی بیشتر استفاده شود تا آسیبی به بستر رودخانه‌ها و سواحل وارد نشود.

معدن سنگ چینی قروه

سنگ چینی قروه که به سنگ کریستال قروه نیز معروف است بیشتر در ساختمان سازی کاربرد دارد. این سنگ به صورت بلوری تشکیل می شود. در این معدن سنگ کوپ به صورت مکعبی استخراج می‌شود و سپس به سمت کارخانه‌های سنگبری هدایت می‌شود در سنگبری‌ها این سنگ‌های مکعبی را به صورت سنگ‌های بریده به صورت کاشی مانند برش می‌دهند. از این معدن ماهیانه 2000 تن سنگ کوپ و یا سنگ خام استخراج می‌گردد. در این شهرستان از این نوع سنگ معادن بسیار زیادی وجود دارد که فعال هستند سنگ را استخراج می‌کنند و برای فرآوری به استان تهران و یا اصفهان می‌فرستند.

معدن طلای قروه

معدن طلای قروه یا ساریگونی بزرگترین معدن طلای ایران است. سالانه از این معدن 5 تن طلا استخراج می‌شود. این معدن در کل خاورمیانه بی نظیر است. این معدن می‌تواند ظرفیت بسیار عظیمی برای اشتغال در استان را فراهم کند. ذخیره‌ی طلای این معدن 41 میلیون تن تخمین زده‌اند طلای این معدن معمولا 24 عیار تمام است.

جالب اینجاست که نزدیکی معدن طلای قروه در شهرستان سقز نیز معدن طلا وجود دارد که احتمال می‌رود بتواند سالیانه حدودا 3.5 تن طلا از آن استخراج کرد.

معدن آنتیموان

این عنصر یکی از عناصر جدول تناوبی است که نماد آن Sb است. این عنصر فلزی به رنگ فلزی متمایل به آبی است. این عنصر ساختار بلوری دارد و بسیار شکننده است. به همین دلیل در هنگام استخراج و حمل باید بسیار احتیاط کرد. این عنصر اگر در معرض هوای ازاد قرار گیرد سریع واکنش می‌دهد و پوسته پوسته می‌شود. این عنصر رسانایی ضعیفی برای گرما و الکتریسته دارد به همین دلیل به عنوان رسانای نیمه هادی در قطعات الکترونیکی اسنفاده می‌شود. در گذشته از این عنصر به عنوان سرمه چشم استفاده می‌کردند چون خاصیت درمانی برای چشم دارد. در شهرستان قروه معدن این سنگ وجود دارد.

Ali sharifinasr
Ali sharifinasr

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋